Stel je persoonlijke vraag #16

Wat leuk! Wil je jouw recept delen? Mijn vriend heeft een houtoven gekocht voor pizza’s, dus we hebben al behoorlijk wat soorten deeg uitgeprobeerd, maar zuurdesem staat nog op het lijstje!

1 like

Digimon is de beste. Ik snap niet dat mensen Pokemon leuker vinden. Sorry not sorry

2 likes

Ja tuurlijk. Je hebt eerst een starter nodig, dat duurt een week tot anderhalf om te maken. Voor zuurdesem is gewicht heel belangrijk dus je hebt wel een weegschaal nodig.

Starter recept

540 gram bloem (ik gebruik zelf bloem voor pizza maar je kunt er op internet meer over lezen https://www.italieplein.nl/pizzadeeg-maken-verschil-bloem-en-meel/ )
60 gram volkorenmeel

Je mengt dit door elkaar en bewaar het in een pot apart. Hiermee ga je de starter gedurende de week voeden.

Neem 120 gram van de bloem met 120 gram lauwwarm water en mix dat in een glazen pot of plastic bak tot het 1 geheel vormt. Bedek de opening met een schone theedoek en bewaar het op een warme plek tussen de 20 en 23 graden.
Na 48 uur gooi je 120 gram weg van het mengsel. Vervolgens voeg je 120 gram bloem en 120 gram lauwwarm water aan de rest toe en meng dat ook weer goed door. Afdekken met de theedoek en 48 uur laten staan.

Vervolgens herhaal je dat nog 3 keer in de volgende 6 dagen. Dus 120 gram weggooien en 120 gram bloem en 120 gram water toevoegen. Je moet dan bubbeltjes gaan zien op het oppervlakte. Als er een soort bruin vocht op komt dan gaat je fermentatie te hard en moet je vaker voeden.
Na dag 7 voed je em iedere dag ipv elke 48 uur. Na een paar dagen kun je dan gaan bakken.

Als je een starter hebt kun je gaan bakken

pizzadeeg recept

5 likes

Thanks! Ik heb een actieve starter staan, dus dan kan ik aan de bak :smile:

1 like

Ik had pas ook iets met schimmel gekocht, maar nu met corona ontwijk ik de supermarkt het liefst.
Met beschimmelde kaas heb ik eens naar het merk zelf gemaild met foto’s. Achterop staat vaak iets van ‘bij klachten mail naar blabla’. Kreeg toen mijn geld terug!

1 like

Ja Atari had ik ook. Was echt zo speciaal toen haha

1 like

Ja en een geïnformeerde/gemotiveerde mening kan toch ook slecht geïnformeerd of gemotiveerd zijn.

5 likes

Deels mee eens… iedereen heeft recht op zijn/haar eigen mening. Maar iedereen heeft ook het recht om die mening aan te passen nadat ze bijv beter geïnformeerd worden.
Net als nu met Corona, dan mensen de mening hebben dat het maar een griepje is of een hoax of weet ik veel. Maar ik vind wel dat die mensen dan beter geïnformeerd moeten worden om hun mening bij te stellen. Ik kan het niet zo goed uitleggen maar ben het in ieder geval deels eens met de stelling haha

1 like

Ik ben hier een keer vrij fel aangesproken over een opmerking, dat was in mijn ogen wat overtrokken maar achteraf begreep ik de intentie. Dat ging niet eens zozeer om een mening verder, maar over het algemeen hecht ik wel waarde aan het hebben van alle info voordat je iets heel stellig brengt.

Het argument “dat is gewoon mijn mening” is altijd een mijnenveld, helemaal in de tijd van ellendige online discussies met hele verschillende persoonlijke prioriteiten, zoals nu met corona.
Ik vind (oeps) dat je alleen over een mening kan spreken als het om iets subjectiefs gaat, een ethische kwestie of bijvoorbeeld een kwestie over smaak.
Over harde feiten kun je mijns inziens geen mening hebben.

1 like

Ik heb van mn 14e tot mn 18e eigenlijk alleen maar gedate met jongens die ik kende via internet (Chatpoint, TMF chat, Sugababes). Die liet ik dan altijd naar mijn stad toe komen en dan gingen we tegenover het station bij de Hema wat drinken. Daarna bepaalde ik of ik me er oké bij voelde om naar mijn huis of verder de stad in te gaan ofzo. En ik had standaard de afspraak dat mn beste vriendin me exact 3 kwartier na aankomst van hun trein huilend zou bellen. Als het oké voelde bij de jongen dan excuseerde ik me even en troostte dr en kwam ik terug. Als het niet oké voelde zei ik aan tafel nog dat ik er zo snel mogelijk aan kwam en zei ik de jongen gedag.
Klinkt alsof het heel vaak gebeurde, maar is 4 keer voorgekomen en ben daarvan 1 keer weggegaan omdat bleek dat hij echt geen 17 was zoals hij had gezegd en op z’n foto leek te zijn, hij was minstens 30.

23 likes

Toen ik 14 was en in het bos was met een jongen die me een sigaret aanbood. Toen zei ik dat ik een sms kreeg waarin stond dat m’n konijn dood was. Werkte wel

20 likes

Zo las ik het inderdaad ook.

En ook eens met @vuilnisglitter dat het niet mogelijk is om een mening te hebben over vaststaande feiten, hoe hard mensen ook beweren van wel.

2 likes

Ik heb m’n kamer nog maar slaap er niet want het bed is klote dus ik slaap op m’n zus’ kamer

1 like

Je woont daar niet meer dus in principe heb je niks over die kamers te zeggen vind ik. Maar ik kan het wel begrijpen als je het niet leuk vindt.

5 likes

Ik heb dit gedaan. Mn broertje heeft van mijn oude meidenkamer meteen een zieke mancave gemaakt. Ik ging toen in zijn 6 m2 kamer slapen als ik thuis was, gewoon met zijn voetbalbehang enzo, boeit me niet, maar mn ouders hebben er toen een keer een ander behangetje over gedaan (ik geloof een restje van de buren).
Ik heb daar trouwens ook nog een tijdje op de grond geslapen want we hadden geen eenpersoonsbed meer

1 like

Mijn kamer is nu de logeerkamer geworden, met mijn bed als logeerbed. Dus kan er wel gewoon slapen als ik langskom.

Zo is het bij ons gegaan. Ik vond het prima. Vind het zelf nergens op slaan om mijn oude kamer leeg te laten staan met mijn troep erin, terwijl mijn zusje misschien nog wel jarenlang in een bezemkast moest slapen (haar kamer was echt klein). Nu is de bezemkast de logeerkamer en die enkele keer dat ik er slaap is dat prima

Mijn moeder en ik gingen tegelijk verhuizen toen ik uit huis ging. Ook nog allebei superdicht bij datzelfde huis haha. Ik 1 straat naar links en zij 1 straat naar rechts. Was wel handig.
Maar ik had dus sowieso geen kamer meer bij mn moeder toen ik uit huis ging. Kan er wel altijd blijven slapen, op de oude slaapkamer van mn stiefbroertje :slight_smile:

Haha wow, rigoreus. Was het heel koud en moest de open haard aan?

1 like

Toen ik het huis uit ging, op kamers, had mijn broertje binnen een maand mijn kamer overgenomen. Maar dat was ook meer dan terecht, ik had een mega zolderkamer en hij een klein slaapkamertje, en hij zou er nog wel even wonen (groot leeftijdsverschil). Het enige jammere was dat tot voor een paar jaar ik op een matras op de grond moest slapen als ik eens bleef logeren (wat derhalve ook erg weinig was). Tegenwoordig heb ik gelukkig wel een echt logeerbed :smiley: