Ik vraag me af of ik dan zo’n achterlijk kind was dat ik zelfs de beste vriendin van mijn moeder niet herkende toen ze als waarzegster verkleed was en dus helemaal geen schmink op had.
Ik denk dat het echt wel zal meevallen met dat herkennen, en als een kindje 1 iemand herkent kan je zeggen dat het een hulppiet is.
Al vind ik het hele ‘liegen tegen de kinderen’ sowieso nogal verwerpelijk, maar dat is een andere discussie.
Ik denk inderdaad dat een verbod op blackface-Pieten een oplossing kan zijn, maar dat zal er niet zomaar komen, en ook mijn generatiegenoten zijn écht niet genegen om de figuur aan te passen. Voorbeeld: de schipper van de boot zei dat hij alleen wilde varen als er Zwarte Pieten mee zouden doen, hij wilde geen roetveegpieten vervoeren…
Ik denk ook absoluut dat het daar lang gaat duren, maar ik denk/hoop dat het voor die tijd al afgeschaft word vanuit bovenaf. En de mensen die nu in commissies zitten, zitten dat over 25 jaar niet meer. Dan zijn er meerdere generaties met roetvegen opgroeid en kunnen ze het argument van iS tRaDditiE niet meer voeren. Ik denk ook dat mensen veranderlijker zijn dat het lijkt, maar wellicht spreekt mijn optimisme hier
Ik denk ook dat het wel meevalt met het herkennen, zeker bij jongere kinderen, maar bij ons zijn het ook vaak familieleden van de kinderen en dan is dat risico al wel veel groter. Wij hebben gewoon niet veel mensen om uit te kiezen
Dit zijn de overwegingen die binnen de organisatie worden gemaakt. Alle kinderen vertellen dat het nep is en het hele feest afschaffen vind ik persoonlijk wel een heel rigoureuze maatregel, maar je hebt gelijk, dat zou wel het hele probleem in één keer oplossen.
Tenzij je in Volendam woont is het toch niet 1 grote familie lijkt me. Ik denk echt wel dat je meer je stem kan laten horen daar, al die argumenten zijn natuurlijk onzin.
Haha, niet alleen in Volendam zijn er veel mensen familie van elkaar, hoor Maar je hebt verder gelijk. Ik moet het allemaal eens goed op een rijtje zetten voor mezelf.
Haha mijn vader speelde een keer voor indiaan (ook bedenkelijk met de kennis van nu maar ok), hij had letterlijk alleen een pruik op en een veer in zijn haar en mijn buurjongen zei: hé dat is toch jouw vader! En ik: huh nee joh dat is toch een indiaan?!
Nouja ik kom ook uit een minidorp met praktisch vier families, maar alsnog kende ik op die leeftijd lang niet iedereen.
Ik snap je struggle wel hoor, het is ook lastig als je de enige bent die een andere mening heeft. Maar probeer met goede argumenten te komen, ook het argument waarom het gewoon écht niet meer kan.
Hoeveel gaatjes heb jij tot nu toe in je leven gehad in je tanden?
- Geen een
- 1-2
- 3-4
- 5-6
- 6-7
- 8-9
- Meer dan 10
0 stemmers
Ik heb ALTIJD gaatjes. Volgens mij heb ik geen tanden zonder vullingen. Heb er nu weer een of twee en moet eind juli naar de tandarts
jep ik was in de arena met mijn zusje en alle buurtkindjes
Ik heb volgens mij 1 vulling in m’n kies. Weet het niet eens 100% zeker.
Die meningokokken prik heb ik ook gehad! Mijn buurman werkte in het ziekenhuis en kwam die prik gewoon thuis zetten. Hij zei ook dat in je been beter was dan in je arm dus lag ik daar in m’n onderbroek.
Wat rot, en veel te herkenbaar. De moeder die zegt dat je je niet moet aanstellen en stoppen met huilen als je in een oester bent gestapt, waarna na uren blijkt dat je hechtingen moet. Heeft jouw moeder ook de diagnose narcisme gekregen?
Ohja ook zo een ja. Ik mocht een keer niet thuiskomen van school omdat mijn moeder zelf ‘ziek’ was en geen zin had in gezeik. Ik had een hele heftige migraineaanval, ik keek helemaal scheel en was lijkwit, mocht pas naar huis komen nadat de concierge mn moeder had gebeld om te vertellen dat ik zijn kantoor onder gekotst had. Vriendinnen moesten me naar huis brengen op de fiets, ze kwam me niet halen.
Geen diagnose, ik denk ook niet dat ze echt narcistisch is… Ze is gewoon echt altijd alleen met zichzelf bezig. Dr zoon, mn broertje, heeft die diagnose overigens wel maar dat uit zich toch anders dan hoe mn moeder doet.
Ja dit had ik ook! Ik was al te oud voor die vaccinatie. Nul symptomen verder maar toen werd ik uitgenodigd voor het bevolkingsonderzoek en toen moest ik wel ineens een lisexcisie. Nog iets minder heftig dan een conisatie en het viel uiteindelijk echt mee en nu is het weer prima. Maar ik had wel graag die vaccinatie gehad.
Hoewel geen idee welke hpv variant dit bij mij veroorzaakt heeft natuurlijk, mogelijk was het er eentje die niet in die vaccinatie zit.
Ik heb ook een afspraak staan om 2 gaatjes te “fixen”…
Ga vanaf nu wel ECHT beter flossen met van die raggertjes, vind het gewoon echt kut dat als ik zo door ga, ik over 10 jaar ook 10+ gaatjes heb gehad
Ja, echt doen hoor. Ik val echt iedere 30jarige in mijn omgeving ermee lastig (met een baarmoeder dan). In mijn omgeving is het ook ongeveer 50/50 qua uitslag negatief en positief op iets. Dat varieert heel erg tot gewoon na een jaar opnieuw een test doen om te zien of je lichaam het alsnog zelf opruimt tot een relatief milde ingreep.
Terwijl de gevolgen op langere termijn bij niks doen wel ernstig kunnen zijn.
Ik zie ook het probleem niet met het herkennen. Bij ons was er altijd 1 echte sinterklaas (dat was die vanuit de serie Dag Sinterklaasje) en de rest waren hulpsinten. Hij kan toch niet overal tegelijk zijn? Nooit een kind naar gekraaid en je kan dat verhaal toch gewoon toepassen op de pieten ook.
Desnoods geef je die pieten ook een nepbaard, een masker, whatever. Alsof die kinderen dat erg vinden. Er is gewoon geen goed argument om nog een zwarte piet op te voeren.