Stel je persoonlijke vraag #17

Of nouja, eigenlijk zijn het mijn ouders die de HPV vaccinatie voor me geweigerd hebben. Ik weet nog vaag dat er een foldertje over binnenkwam en dat mijn ouders het maar niks vonden omdat het over iets dat met seks te maken had ging. Ik zat ook bij de eerste lichting trouwens.

3 likes

Ik had niet echt het idee dat ik die vaccinatie kon weigeren?? Ik moest gewoon

Ik ben testpersoon geweest voor de HPV vaccinatie. Is echt al 16 jaar geleden ofzo.

1 like

ik zat bij de eerste lichting dus er was wel veel over te doen toen. mijn moeder heeft toen veel gesproken met een bevriende huisarts en die zei dat hij zijn eigen (even oude) dochters niet ging laten vaccineren en na veel gesprekken heeft mijn moeder toen besloten dat ze vond dat ik het niet moest doen. dus niet gehad. volgens mij maar 1 vriendin uit mijn groepje van toen die hem wel gehaald heeft

1 like

Wat grappig, ik was ook eerste lichting en bij ons was er 1 meisje die hem niet nam en we vonden haar “extreem” en “overdreven”. Ik kan me ook niet voorstellen dat mijn moeder hier dingen over zou gaan opzoeken :stuck_out_tongue:

Een deel, ik heb er eentje niet gekregen (dacht BMR) omdat mijn moeder dat niet nodig vond ofzo (?) Heb die uiteindelijk als volwassene nog gehaald toen ik stage ging lopen op een basisschool.

1 like

Ik heb hier een hard hoofd in eerlijk gezegd :cry:

2 likes

HPV vaccinatie wilde ik eigenlijk niet, want ik was zo bang voor prikken. En ik zat bij de eerste groep, dus alle horrorverhalen gingen toen door de school rond.
Uiteindelijk toch gedaan, want mijn moeder is pro vaccinatie. Het was ook altijd super gezellig om met vriendinnen te gaan.

1 like

met dit soort dingen ben ik heel makkelijk (goedgelovig misschien wel), als ik een brief krijg van de gemeente dat ik iets moet doen, dan doe ik dat. Ik ga er ook vanuit dat die vaccins allemaal veilig zijn, anders zouden ze vast niet iedereen zo’n oproep sturen :woman_shrugging:t2:

7 likes

Ik heb m niet gehaald omdat mn ouders tegen waren, nu best wel spijt van. Zit er ook over te denken om ‘m alsnog te halen, zeker na een heftig verhaal over HPV van een vriendin

Ja helemaal mee eens hoor, maar dit wordt door voorstanders als argument gegeven (dat ik weerlegd heb net als jij btw)

Bij ons waren ook een paar meisjes die ‘m niet wilden omdat er verhalen gingen dat je er gemuteerde baby’s van zou krijgen ofzo haha. Ik heb ‘m wel gehaald, herinner me nog dat het een vrij pijnlijke vaccinatie was!

Deze verhalen over prikken doet me denken aan de keer dat ik prikken kreeg, geloof dat ik acht was ofzo. Ik ging met mn moeder daarheen en was natuurlijk zenuwachtig. En toen ik aan de beurt was zag mn moeder iemand die ze kende en begon daar een gesprek mee en was totaal niet meer bezig met mij dus ik moest met al mn zenuwen die prik alleen ondergaan, zonder dat mn moeder ff mn hand vasthield of lief was ofzo. En toen ook nog ‘ah joh hou op’ zei toen ik zei dat ik dat niet zo leuk vond. Dat was het eerste moment dat ik me realiseerde dat er maar een iemand op nummer een komt bij haar en dat is ze zelf.

2 likes

Ik voel me echt oud maar die HPV prik kwam in 2009 toch? Toen was ik al 18 joh :sob:

12 likes

Ik ben betrokken bij de sinterklaasintocht in mijn dorp en ik heb persoonlijk ook moeite met Zwarte Piet gekregen de afgelopen jaren, maar wat @Lentex zegt over herkenbaarheid is bij ons ook altijd het argument. Ruilen met andere plaatsen wil men niet, ten eerste omdat mensen liever op hun eigen dorp Piet willen zijn en ten tweede omdat het aantal Pieten per dorp hier heel erg verschilt (wij kunnen maar maximaal negen Pieten leveren en het naastgelegen dorp heeft er altijd veertig of zo). Ik denk ook dat, als wij zouden besluiten met roetveegpieten te gaan werken (wat mijn voorkeur heeft), er meer mensen negatief dan positief op gaan reageren. Ik vermoed zelfs dat zij niet meer naar onze intocht gaan, maar naar die van een buurdorp.

Dit even ter illustratie van hoe het er op veel plekken nog aan toegaat. Ik weet heel goed dat dit geenszins argumenten zijn om het dan allemaal in stand te houden, hoor, en ik spreek me er ook wel over uit binnen de organisatie, maar ik sta daarin écht alleen. Ik denk daarom dat die verandering in de kleine, conservatieve dorpen pas na 25 jaar zichtbaar gaat zijn.

4 likes

Waarom werk je er nog aan mee?

24 likes

Mijn moeder wilde ook niet dat ik ‘m kreeg (eerste lichting), en haalde toen ook het Softenon verhaal aan. Zal toen wel zijn geweest omdat ‘onze’ ouders kinderen van de jaren 60 zijn?
Ik vind t niet bepaald prettig achteraf gezien.

1 like

Ik denk wel korter dan 25 jaar hoor. Ik ben van mening dat je die onzin gewoon moet afdwingen. Sinterklaasjournaal heeft ook geen zwarte pieten meer, dus ik denk dat binnen 10 jaar wel de bubbel gebarsten is. Plus, over 25 jaar zijn een groot deel van de ouwe lullen die voor heisa zorgen wel dood.

10 likes

Ik denk dat je je hier over vergist. In het dorp dat ik ken waar mensen zo negatief tegenover roetveegpieten staan, zijn de mensen die ermee te maken hebben rond de 35.
Ik denk echt dat verandering in zulke plaatsen langgg kan gaan duren. Zeker als het gesloten dorpen zijn waar de mensen elkaar veel beïnvloeden. Dan moet het echt vanuit de opgroeiende jeugd komen en dat kan nog wel ff duren voor zij in die comités zitten.

6 likes

Goeie vraag, ik ben sinds de start van de protesten ook heel erg met mezelf in discussie of ik hier nog wel aan mee wil werken. Ik lees mee met de topics hier om mijn standpunt goed te kunnen verwoorden. Ik weet nog niet of ik helemaal wil stoppen, want doordat ik de enige ben die dit standpunt heeft binnen de organisatie, ben ik ook de enige die ervoor kan zorgen dat er iets verandert. Ik overweeg nu om voor te stellen om met één roetveegpiet te starten. Dat is too little too late, maar het is wel een begin en voor onze omgeving al heel radicaal.

24 likes