Hier denk ik wel eens over na, ook al heb ik nog totaal geen plannen. Mijn vriend wil sowieso zijn naam doorgeven, maar zijn achternaam is moeilijk uit te spreken en niet-Nederlands. Hij heeft er nooit moeilijkheden mee ondervonden qua banen, maar de naam wordt wel altijd verkeerd uitgesproken en soms verkeerd geschreven. ik twijfel zelf ook of ik het wel 100% correct uitspreek haha
Ik heb altijd gezegd dat ik mijn kinderen graag mijn achternaam zou willen geven omdat mijn vader alleen een dochter (ik dus) heeft, waardoor zijn âlijnâ helaas bij mij stopt⊠dat vind ik erg jammer. Mijn vriend is echter iets conservatiever ingesteld dus tot nu toe heb ik het idee er nog niet doorheen gekregen. Wie weet tegen de tijd dat we daadwerkelijk aan kinderen gaan beginnen⊠Wat de naam zelf betreft maakt het trouwens weinig uit. We hebben beiden een soortgelijke vreemde/weinig voorkomende Hollandse achternaam.
Oh lastig. Ik vind niet dat een van ons beiden meer recht heeft op de achternaam doorgeven. Dus een dubbele naam zou dan beter zijn, maar dan moet je alsnog eruit komen welke naam dan eerst komt. En stel het kind is 19 ofzo dan denken mensen dat hij/zij al getrouwd is als je van het traditionele plaatje uitgaat en dat lijkt me eigenlijk ook maar niks.
Overigens vind ik mijn eigen naam niet zo mooi, maar die van mijn vriend wordt niet uitgesproken zoals origineel wel moet (ook niet door hem zelf doordat ~Nederlanders~ het anders niet snappen) en daar zou ik me ook aan gaan storen. Mijn naam wordt vaker goed uitgesproken.
Ken jij een stel waarbij de man de achternaam van de vrouw heeft aangenomen?
- Ja ik ken er meer dan een
- Ja ik ken er een
- ik ken een stel waarbij beiden nu een dubbele achternaam dragen
- Nee maar ik ken wel stellen waar de vrouw de naam van de man heeft aangenomen (alleen zijn naam of dubbele naam)
- Nee, ik ken alleen maar stellen die gewoon beiden hun eigen naam hebben gehouden
- Nvt ik ken geen (hetero)stellen
0 stemmers
Voor de mensen die de achternaam van hun vader dragen/droegen:
- Ik vind dat prima
- Ik had liever de achternaam van mijn moeder gehad
- Ik had liever een dubbele achternaam gehad
- Nvt (heb al de achternaam van mijn moeder, heb twee moeders/vaders, alleenstaande ouder, heb een andere achternaam etc)
0 stemmers
Ja ik weet dat dat daar zo is (en ik vind dat zelf zoveel logischer!) daarom had ik de optie iedereen heeft zijn eigen naam erbij gezet! Al zullen er misschien ook nederlanders zijn die dat stemmen.
Mijn vriend heeft een hele standaard achternaam (niet Janssen maar wel iets in dat straatje). Ik heb zelf een minder voorkomende achternaam, die ook mooier matcht met mijn voornaam (zelfde letters). Dus eigenlijk zou ik als we ooit trouwen wel graag mijn eigen naam houden. Dat lijkt me echter wel weer gek als je kinderen krijgt, dat ik dan niet dezelfde achternaam als mijn kinderen heb (want hen zou ik wel de achternaam van mijn vriend geven). Ik ken ook een vrouw die beide namen draagt maar haar eigen naam eerst (dus Voornaam AchternaamVrouw AchternaamMan) ipv andersom
Mijn zus en moeder hebben hun eigen naam (mân moeder had een dubbele naam maar deze zoân 20 jaar geleden weer veranderd) en voor de rest allen overgenomen van de man
(Bij de optie van âeigen naamâ staat âalleen maarâ en dat is ook weer niet zo)
In mijn directe omgeving ken ik eigenlijk niemand met een dubbele naam
Oh en mijn achternaam staat geloof ik in de top 10 van meest voorkomende namen dus lekker basic maar zou m toch willen houden en ik wil geen kinderen
Mijn moeder heeft dus haar eigen naam maar ook die van mijn vader. Alleen dat was perongeluk gegaan omdat de ambtenaar(wie het ook was) gewoon nooit gevraagd had of ze haar eigen naam wou houden. Toen ze er achter kwam heeft ze haar eigen achternaam er maar weer bij geplakt (was makkelijker ofso).
Maar vind het zelf echt niet raar dat mijn ouders niet de zelfde achternaam hebben, mischien ook omdat ik geen grote fan ben van het hele trouwen gedoe en een beetje negatief kijk naar het veranderen van je achternaam (omdat het vroeger moest want als vrouw was je gewoon nu soort van eigendom van je man en je niet meer bij je eigen familie hoorde).
Mijn ouders hebben allebei hun eigen achternaam en ik die van mân vader, heb dat nooit gek gevonden zelf!
Ben wel benieuwd waarom hij dat niet wou?
Ik hoor het wel vaker dat mannen niet de naam van hun vrouw aan willen nemen maar dat ze het wel heel normaal vinden dat de vrouw de naam van de man aanneemt⊠Toch gek hoe dat werkt.
Ik zou zelf graag mijn eigen naam willen houden mocht ik ooit trouwen (not counting on it) en wil graag dat mijn kinderen dezelfde naam hebben als ik⊠ik heb toevallig twee stellen in mijn vriendengroep die dat ook hebben (kinderen achternaam van vrouw) maar volgens mij is het nog steeds best uitzonderlijk. Benieuwd of dat ooit nog eens veranderd.
Ja vonden wij ook, zijn vader was heel stellig en riep: jij en je kind moeten zijn naam aannemen want zo âhoortâ dat. ROT OP. Ik draag nog steeds mijn meisjesnaam en daarna de naam van mijn man. Maar dat komt ook, omdat ik de achternaam van mijn moeder draag en die er niet meer is, daarom dat ik mijn meisjesnaam wil houden zodat ik nog een stukje van haar heb.
Oké lekker warrig verhaal maar oké
Ik heb altijd gezegd dat ik sowieso mân eigen achternaam zou houden. Mân vader is de enige man en ik ben zân enige dochter dus vanaf deze kant van de familie de laatste met deze naam. Nu heeft mijn vriend ook nog eens een lelijke achternaam dus doe wil ik ook echt niet haha. Als we kinderen krijgen weet ik nog niet wat we doen, liefst mijn achternaam maar dat weet mân vriend nog niet.
Mân vriend heeft een veel voorkomende achternaam (die ook nog eens voor in het alfabet staat, was echt mân nachtmerrie als kind want zo vaak als eerste aan de beurt haha) dus ik wil mân hypothetische kinderen graag mijn achternaam geven. Maar mân vriend weet het nog niet, heb het wel eens voorzichtig geopperd en daar reageerde hij niet per se enthousiast op. Ook nog geen kinderen in het vooruitzicht dus komt nog wel.
Snap die eerste vraag niet.
neeee waarom zou je dat doen???
Ik kende ook wel een tweeling die dezelfde initialen hadden, dat was echt een hel want dan werd er weer eentje per ongeluk uit de zorgverzekering gegooid ofzo, omdat de computer dacht dat het een duplicaat was (want zelfde initialen + achternaam + geboortedatum)
Als ik de naam van mân vriend aanneem zit ik met een rijmende naam opgescheept. Als in Marie de Prie, maar dan nog kutter. Ga ik dus mooi niet doen, al wil hij heeel graag dat ik wel zijn naam aanneem ooit.
Oh ik zag nu juist echt een soort ANWB-koppel-maar-dan-als-familie voor me âlekker praktischâ. Lekker kort naambordje bij de deur (â4x V. de Vriesâ ipv vier volledige namen).
Haha ik vroeg net aan mijn vriend wat hij wilde, dus hij zei zijn eigen achternaam. Maar toen bedacht ik me dat mijn achternaam anders stopt bij mij, gezien ik geen broers of neven heb en mijn vriend heeft wel een broer die zijn naam door kan geven. Dus mijn vriend is het met me eens dat het mijne moet worden.
Ik snap dit dus nooit zo maar ik heb een heel algemene achternaam die nooit bij mij zou stoppen. Bedoel je echt dat je achternaam dan âdoodâ gaat of binnen jouw familie x generaties terug?
Eigenlijk zeg ik als ik alleen ben/in bekend gezelschap ~80% van de tijd kanker als bijvoeglijk naamwoord.
Als ik en public ben dan zeg ik netjes tyfus of facking