Mijn moeder was eigenlijk heel simpel: je eet met de pot mee en anders pak je maar een boterham.Nou dan was de keuze vrij snel gemaakt,we aten gewoon met de pot mee.Er waren wel enkele uitzonderingen en dan hield ze daar wel rekening mee (ik lust geen tomatensoep dus dat hoefde ik dat ook niet te eten en de keer daarop bakte ze wat extra courgette op voor mij bij de aardappeltjes).Het was ook niet zo dat wij een kleinere portie kregen dan de rest oid.En mijn moeder heeft mij en mijn broertje ook van jongs of aan gewoon alles laten eten.
Vooral met groenten is dat echt voordelig nu want er is bijna geen groente die ik niet lust.
Ik weet nog wel dat we een keer een pizza hadden besteld en ik als peuter al die champignons eraf aan het plukken was.Maar toen zei ze: of je eet die pizza mét champignons op óf ik gooi die hele nu meteen in de prullenbak.En sindsdien zijn champignons echt één van mijn lievelings.
Wij waren wel echt een Hollands gezin: meestal een agv met zo’n sausje uit zo’n zakje.Niet heel gezond dus maar ook niet heel ongezond.En we hadden het niet breed thuis dus lag ook wel een beetje aan de tijd van de maand,aan het einde van de maand aten we altijd boterhammen met een gebakken ei oid.
Maar ik merk wel dat mijn eetpatroon ook wel veranderd is nu ik ouder ben: minder vlees en als kind hoefde een salade ook weer niet en nu vind ik dat echt helemaal prima en veel meer soorten fruit (dat was voor ons thuis te duur).Ook veel meer verschillende soorten keukens,Thaise keuken,Indonesisch etc.Waar ik wel een lange tijd last van heb gehad is dat ik dacht dat je altijd alles en véél moest eten,toen ik bij mijn eerste vriend thuis bleef eten en de helft het bord niet leeg at (en het dus gewoon weggooide) zat ik echt te kijken van ?!? Hoezo eten jullie je bord niet leeg? Bij ons thuis moest je bord echt leeg,je moest dankbaar zijn dat je wat te eten had zei mijn moeder altijd.Wat ik vooral heel erg waardeerde is dat ze altijd wel heel veel moeite deed of met feestdagen of in de zomervakantie altijd van eten een feestje te maken.We hadden niet altijd geld voor cadeautjes en voor een vakantie al helemaal niet maar als we met kerst wakker werden konden we niet wachten om naar beneden te rennen want dan was mijn moeder de hele avond bezig geweest om allemaal lekkers klaar te maken en stond de hele tafel vol.En van te voren mocht iedereen ook altijd op het grote boodschappenlijstje zetten wat ze wilden eten met kerst en als dat er bij zat was het dubbel feest.Dat soort dingen mis ik wel aan thuis 
Vet lang verhaal over eten maar ja over eten praten is bijna net zo leuk als het eten zelf 

), ik van tafel op stond en het erg met een noodgang uit kwam zetten. Vader in paniek want mijn moeder was niet thuis en moest nu spuug opruimen
. Is wel een leuk verhaal want hij belde toen dus mijn moeder op met de vraag hoe hij dit nou moest oplossen, had mijn moeder geroepen: nou wat dacht je van keukenrol en daarna dweilen?!?!? Zij was gewoon aan het werk