Stel je persoonlijke vraag #18

@spaarlamp Ik las ooit ergens dat zo praten wel echt een functie heeft. Voor jonge kinderen is het gebruik van ‘ik’ en ‘jij’ schijnbaar lastig, omdat wie ‘ik’ en wie ‘jij’ is wisselt, afhankelijk van de spreker. Als je zelf ‘ik’ zegt ben jij de ‘ik’, maar als je kind ‘ik’ zegt is hij of zij ineens de ‘ik’ – en er is natuurlijk maar één ‘mama’.

Edit: ik denk dat dit artikel hierover gaat maar ik kan het zelf niet openen.

Iets uit een boek

Bij het begin van de differentiatiefase spreekt het kind nog over zichzelf met zijn eigennaam (Gijs boeken lees), en benoemt het ook de aangesproken volwassene meestal met de eigennaam (moeke boterham geven). Ook wanneer het kind over derden spreekt, wordt de eigennaam gebruikt. Zoals we reeds beschreven in het hoofdstuk over taalaanbod zal de volwassene die het kind aanspreekt inspelen op het taalontwikkelingsniveau van het kind en ook dit systeem gebruiken. Hij spreekt het kind dan dikwijls met de eigennaam aan en benoemt ook zichzelf met de eigennaam. Bijvoorbeeld: ‘Hanneke bad zitten’ in plaats van ‘Jij zit in bad’; ‘papa komt helpen’ in plaats van ‘Ik kom helpen’. Naar mate het kind de persoonlijke voornaamwoorden meer leert gebruiken zal ook het taalaanbod van de volwassene in dit opzicht minder kindertaal-specifiek worden. Hoe deze wisselwerking van taalaanbod versus kinderlijk taalgebruik precies in zijn werk gaat, is nog onvoldoende in detail onderzocht, alhoewel men nu reeds kan vaststellen dat het moet gaan om een zeer precies mechanisme dat voortdurend, zij het onbewust, wordt bijgesteld.

Neemt trouwens niet weg dat het irritant klinkt voor buitenstaanders. :stuck_out_tongue:

7 likes

Mijn moeder zei altijd spring in het veld of prut met pielekes

2 likes

Toen zei ik soms als tiener:

“Als het warm is wel ja ter verkoeling” :joy:

1 like

“Honger? Kindjes in Afrika, die hebben pas honger!”
:sweat_smile::sweat_smile:

• Ja
  • Nee

0 stemmers

En dan vooral nadat ik 3x heb gevraagd of ik ergens mee kon helpen.

1 like

Mijn buurvrouw deed dit laatst en ik moest zo hard lachen. :joy: Ze hadden bezoek en een van hun kinderen vroeg of ze moest helpen, dus de buurvrouw zei “nee ga maar buiten zitten”. Komt ze daarna buiten met al het eten en zegt ze boos dat ze ook altijd alles alleen moet doen. :joy::joy::joy:

14 likes

En nu woon ik niet meer thuis, is het verdomme opeens wel een hotel en word ik nog net niet met druiven gevoerd terwijl mijn vader met een groot blad een briesje wappert :face_with_raised_eyebrow:

43 likes

Dit is mijn leven momenteel, ik voel me zo’n verwend nest

1 like

Haha grappig dat veel gezinnen een eigen standaard antwoord hebben op “wat gaan we eten vanavond?”
Bij ons was het altijd gebakken vensterbanken :joy:

2 likes

“Piepers horen in de pan” - als we weer zeurde / piepte over het eten.

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Dit is tevens mijn moeder:

10 likes

Ja er is sowieso best veel onderzoek naar child directed speech gedaan waar uit blijkt dat het op allerlei manieren nuttig is! @Spaarlamp @Memphis

Hier wordt redelijk wat samengevat:

3 likes

of als jullie nu niet stoppen met zeuren dan zet ik jullie uit de auto ?

• ja
  • nee

0 stemmers

(wij hadden voornamelijk ruzie in de auto)

Haha mijn ouders zeiden als we ergens heengingen en we ruzie kregen of irritant deden ‘We kunnen ook nog omkeren hoor!’

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Dit is echt zo erg mijn vader

1 like

Ik hoorde vaak de variant: Ben jij besodemieterd??

Jullie ook?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Ohh dit had ik met mijn voornaam + achternaam!

‘Max Elisabeth de Vries!’

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Ik ben zo blij dat m’n kinderen een tweede naam hebben want het als ik hun middelste en achternaam ook noem weten ze dat ze het verknald hebben hahaha

En het roept gewoon lekker onderaan de trap met m’n boze moeder stem😂

4 likes

Ha ja dat lijkt me ook wel een goede toepassing! Ik heb 1 voornaam, maar dat in combinatie met mijn achternaam schrok ik ook al genoeg van. Ik zeg het overigens nog steeds wel tegen mezelf als ik boos of geïrriteerd op mezelf ben.

2 likes

“We hebben niet eeuwig de tijd…”

• ja
  • nee

0 stemmers

“Jan met zijn korte achternaam”

• ja
  • nee

0 stemmers

“Jan met de pet”

• Ja
  • Nee