Haha nee maakt niet uit! Ik ben alleen natuurlijk geen autoriteit op wat wel en niet ‘mag’
Maar zoals @petitprince omschrijft van wat haar vriend doet. Ja, dat vond ik echt heel vervelend in winkels waar ik heb gewerkt. Ik vind dat gewoon een beetje onbeschoft denk ik? Dat je één ding koopt en dan verwacht dat je al korting krijgt. Terwijl een winkel die kleren ook gewoon inkoopt met een marge en hoe meer korting je geeft, hoe minder winst je overhoudt om je personeel te betalen, de huur van het pand, etc. Terwijl fysieke winkels het vaak al heel moeilijk hebben nu alles online is en iedereen alles het liefst in de sale koopt. Mensen die vaak afdingen kopen ook bijna altijd maar 1 of 2 dingen en vinden dan al ‘dat ze een heel goeie klant zijn’. Terwijl ik ervoor iemand geholpen kan hebben die 10x zoveel uit heeft gegeven en die niet om korting heeft gevraagd. Plus wat ik ook vervelend vond is dat ík niet kon beslissen over de stukken die ik verkocht of er korting op mocht, want het was niet mijn winkel. Dus als je gaat afdingen: zorg dan dat je in ieder geval met de eigenaar te maken hebt haha.
Kleine sidenote: soms is het makkelijker om korting te geven omdat een winkeleigenaar weet dat het oude collectie is/vorig jaar in de sale heeft gehangen/een moeilijke maat is die sowieso overblijft voor de sale etc. Dan is het niet zo erg als iets met 10% weggaat. Dus daarom werkt afdingen soms ook wel denk ik. Maar ik zou het zelf niet doen!