Stel je persoonlijke vraag #20

Ik heb laatst toen ik niets te doen had eens allemaal wachtwoorden gewijzigd in zo’n sterk wachtwoord die je iPhone aangeeft. Heb nog lang niet alles gehad, maar ik ben goed op weg!

3 likes

Oh 4 of 5 is echt mijn ideale aantal :joy::sweat_smile:

Moet je ook gegeven zijn natuurlijk :see_no_evil:

2 likes

Vind ik echt niet meer van deze tijd

Onze planeet heeft het al zo zwaar met veel te veel mensen.

24 likes

Idd dat kan toch gewoon niet, doe ff normaal.

2 likes

Het kan je toch ook gewoon leuk lijken? Het lijkt mij ook leuk en gezellig om 4 kinderen te hebben maar idd wat @Zemraluani zegt, ik denk dat ik geen kinderen wil vanwege het aspect overbevolking.

Haha ja het lastige vind ik alleen dat ik 2 net niks vind omdat je dan altijd met die ene broer/zus moet spelen. Dus dan zit je al aan minimaal 3 haha. Het lijkt mij ook wel gezellig, veel kinderen (maar idd, wel iets om over na te denken ivm de aarde)

Jawel! Is goed voor de economie :crazy_face:

1 like

Ik vond het ook helemaal niet leuk om met 4 kinderen op te groeien vroeger😬

4 likes

Als het je echt te doen is om overbevolking, neem je gewoon geen kinderen, want ieder extra kind is er dan een te veel. Feit is gewoon dat iedereen op dat vlak vrij egoïstisch is ingesteld en het gezin wil creëren dat het dichtst aanleunt bij eigen wensen (waar ik overigens niets op tegen heb). Tamelijk hypocriet vind ik het dan op met 1/2 kind te wijzen naar gezinnen met 3/4 kinderen van “oh maar jùllie zijn slecht bezig”, terwijl in beide gezinnen het eigen geluk voorop staat gesteld.

8 likes

Maar 4 kinderen is wel 2x zoveel schade als 2 en 4x zoveel als 1

2 likes

Nou kan me zo voorstellen dat je kinderwens helemaal niet in vervulling laten gaan vanwege the greater good iets te veel gevraagd is maar het aantal om die reden beperkt houden vind ik toch wel het minst wat je kan doen, of iedereen nu 2 of 4 kinderen krijgt maakt toch best een heel verschil?

10 likes

Ik ben nieuwsgierig, waarom vond je het niet leuk?

Jelmer Mommers heeft in zijn boek ‘Hoe gaan we dit uitleggen’ best wel goed geschreven hierover. Over hoe wij als mens kunnen bijdragen aan het voorkomen van een steeds warmer wordende aarde.
Hij gaf aan dat het in die zin niet heel veel uitmaakt of je nou 1 of 3 kinderen krijgt, maar dat het belangrijker is hoe je omgaat met de aarde.
Een gezin met 1 kind dat elk jaar 3 keer op vakantie gaat met het vliegtuig, elke dag vlees eet etc, is veel vervuilender bezig dan een gezin met 3 kinderen dat nooit met het vliegtuig gaat, vegetarisch eet e.d.

11 likes

Maar hoezo zouden die grote gezinnen dan allemaal/in de meerderheid bewust leven en de mensen met 1 kind niet?

Denk eerder dat iemand met 1 kind meer nadenkt op de impact op de aarde en dus bewuster consumeert.

Plus die 4 kinderen worden ook weer 4 volwassenen die misschien wel weer lekker vlees willen vreten en 8x per jaar op vakantie.

7 likes

Maar volgens mij zeg ik niet dat al die gezinnen dat ook daadwerkelijk doen toch?
Maar het gaat er veel meer om hoe wij, met zijn allen, omgaan met de aarde.

En ik weet niet of je aanname juist is dat mensen met 1 kind bewuster consumeren.
Er zijn ook mensen die bewust voor 1 kind kiezen, júist omdat ze dan meer tijd/geld overhebben voor zaken als vakantie e.d. dan wanneer je een groot gezin hebt.
En in veel situaties is het ook geen ‘keuze’.

Ik geloof gewoon niet dat er tussen die gezinnen met 1 kind, daadwerkelijk koppels zitten die een kinderwens voor 4 kinderen hadden, maar het vanwege klimaatredenen het dan maar bij 1 kind gehouden hebben. Ik denk eerder dat dit allemaal mensen zijn die in de eerste plek maar 1 of 2 kinderen wilden en dan is het wel makkelijk om met de vinger te wijzen naar gezinnen met grotere kinderwens terwijl iedereen uiteindelijk het leven nastreeft wat zij prefereren.

6 likes

Laten we vooral ook niet vergeten dat de impact op het klimaatprobleem van ons rijke stinkerds in westerse landen vele malen hoger is dan die van ontwikkelingslanden (waar mensen vaak dan weer wel veel meer kinderen hebben). Leefstijl is van veel grotere invloed dan alleen het aantal kinderen. En heel cru zullen het wel die ontwikkelingslanden zijn die het hardst geraakt zullen worden door de effecten ervan.

6 likes

Ik kies dan altijd de vraag: ‘Wat is de naam van je eerste huisdier?’, en die vergeet ik nooit :broken_heart: :cat:

21 likes

Ik kon het écht niet vinden met mijn broers vroeger. Mensen hebben altijd zo’n fantasie dat de oudere broer een of andere beschermer is voor zijn kleine zusjes maar mijn broers waren juist de pestkoppen :crazy_face: of dat alle kinderen zo lief spelen met elkaar maar het was altijd ruzie en gejank

2 likes

En hoe is het nu?
Het hebben van een broer/zus is inderdaad geen garantie dat je er ook een goede band mee hebt, en dat het alleen maar ‘leuk’ is.