Haha ja je merkt echt hoe jong de respondenten zijn, niemand heeft ook “de val van de muur” genoemd (was nog niet geboren toen)
Ik heb echt geen idee haha
Ik roep altijd dat ik die heb meegemaakt maar ik was 3 maanden haha.
Het eerste wat me te binnen schiet is 9/11 maar toen was ik al 12 dus er moeten haast wel eerdere dingen zijn.
Rwandese genocide. En dan vooral de getekende Hutu’s en Tutsi’s in het Jeugdjournaal bij de uitleg.
En de kinderen van nu zullen waarschijnlijk allemaal de coronacrisis als eerste nieuwsfeit herinneren… Maakt wel indruk denk ik, dat je weken lang niet naar school mocht.
Oh en nu herinner ik me ineens de mkz crisis! Toen mocht ik ook niet naar school.
Volgens mij Dutroux, de dood van Lady Di en de brand in het Switel
Ik denk dat ik het als vijfjarige niet gehoord heb maar pas jaren later haha.
Dit is verder totaal niet boeiend, maar ik had jou eigenlijk ingeschat als mijn leeftijd. Moet even m’n idee van je aanpassen haha.
Ik vind dit altijd zo genant, omdat ik AL 11 was, maar ik was Cartoon Network aan het kijken en die liet opeens live beelden zien van de twin towers en ik werd vet chaggi en ik ging verder zappen en OVERAL waren die beelden, dus heb ik de tv uit gedaan :’)
De tsunami in Azië van 2004. Ik was 8 en herinner me nog goed hoe we in de kerst/eindejaarsperiode allemaal dode lichamen en ravage op het nieuws zagen.
Ja deze weet ik ook nog heel goed, heeft echt indruk gemaakt. We hebben er toen een liedje over gezongen op school en geld ingezameld volgens mij
Augustus 1999 was die denk ik die je bedoelt. Die herinner ik me ook nog heel goed.
Ik moest gelijk denken aan de 1 april grap van het Jeugdjournaal, geen idee welk jaar het was, maar de grap was dat Jan Peter Balkenende voortaan de vader van Harry Potter ging spelen in de films. Ik vond dat echt zo cool, een Nederlander die de vader van Harry Potter zou spelen.
Ja nouja, voor iedereen elke ochtend een pannenkoek. En tijdens dates mag je géén pannenkoeken bakken.
Toen ik een jaar of 5 was (begin jaren '90) kon een keer niet slapen en mocht ik nog even beneden zitten. Mijn vader keek toen het journaal of een ander actualiteitenprogramma waarin ze het hadden over stakingen van Franse vrachtwagenchauffeurs. Ze lieten toen beelden zien van vrachtwagenschauffeurs die op de weg zaten te barbecuen. Dat heb ik altijd onthouden, haha.
Verder natuurlijk 9/11, dat heeft grote indruk op me gemaakt.
Edit: ik heb een bericht gevonden van die stakingen en er staat gewoon ook iets over de barbecue in dat stuk, haha: https://www.nrc.nl/nieuws/1992/07/03/vanavond-breken-we-uit-fluistert-een-boze-chauffeur-7148536-a96147
Hahahaha, ik geloofde er ook echt heilig in. Ik heb trouwens dat item teruggevonden: https://www.ad.nl/binnenland/dit-is-de-beste-1-aprilgrap-ooit~af34680c/. Vooral dat shot in de spiegel en dat ze dan JP zijn hoofd hebben bewerkt op die van Harry’s vader kon ik me nog herinneren als de dag van gisteren
de volgende ochtend na 9/11 hadden we een kringgesprek op school en vertelde mijn leerkracht dat ‘er gisteren iets héél ergs was gebeurd’ en toen mochten we erover praten samen als we er iets over kwijt wilde, vragen hadden of bang waren. vind ik nog steeds echt goed dat ze dat deed!
besteedde jouw school toen aandacht aan 9/11 die week?
- weet ik niet meer
- ja
- nee
- ik zat niet op school
0 stemmers
Dat Obama president werd in Amerika kan ik me nog wel heugen, maar ik denk dat daarvoor ook wel gebeurtenissen zijn geweest wat ik me ook nog wel zou moeten herinneren, maar kom ik nu zelf zo niet op.
Nee, dit werd nooit gedaan bij mij op school, bijvoorbeeld ook niet bij de moord op Pim Fortuin.
Ik zat op het middelbaar en elke leraar deed gewoon zijn les alsof er niets was gebeurd.
Ik weet nog dat ik dat toen heel slecht vond.
Oh ja het Lewinski-schandaal herinner ik me ook nog levendig. Hetzelfde stukje waarop Monica Bill 1 seconde omhelsde werd elke minuut ongeveer 60x herhaald (mijn ouders hadden cnn aan staan denk ik)