Stel je persoonlijke vraag #20

Wat vind je ervan dat je elkaar geen hand mag geven bij het ontmoeten? (Los van dat het goed is om besmettingen tegen te gaan.)

  • Nog steeds teringongemakkelijk
  • Beetje ongemakkelijk
  • Soms ongemakkelijk soms niet
  • Maakt me niet uit
  • Stel je niet zo aan, we zijn inmiddels dik een halfjaar verder

0 stemmers

En hoe stel je je voor?

  • Zwaaitje Hoi ik ben …
  • Knikje Hoi ik ben …
  • Chinese buiging met handen tegen elkaar Hoi ik ben …
  • Voetje hoi ik ben …
  • Ik stel me niet voor
  • Ik geef gewoon een hand, pleur op met je Carona!
  • Anders

0 stemmers

Ik ben er inmiddels wel aan gewend, het wordt juist ongemakkelijk als je je aan iemand voorstelt die het hele “hihi wat ongemakkelijk hè” afgaat. Heb ook een paar keer een lucht elleboogje gegeven, maar die voel ik niet zo.

1 like

Ik vind dat geen hand prima, maar wat je dan gaat doen wel ongemakkelijk. Sommigen kijken dom op als je een zwaai doet, anderen kijken weer dom als ie een elleboog doet, anderen weer als je een voetje geeft, anderen willen je gewoon een hand geven.
Ik ben wel zo blij dat we af zijn van die zoenen! Soms kom je iemand tegen waar ik dan normaal twijfel van moet ik omhelzing/drie zoenen geven en nu hoeft dat niet. Echt heerlijk dat die ongemakkelijkheid en die twijfeling niet meer bestaat.
Vind het wel raar te bedenken dat ik mijn vader dus al 7 maanden helemaal niet heb aangeraakt :thinking:

4 likes

Hahah ja eens. Komt bij mij denk ik ook wel doordat ik me echt vrijwel geheel heb afgezonderd sinds de lockdown. Ik ben bijna niet in sociale situaties geweest sindsdien, laat staan waarbij ik me moest voorstellen. Krijg dus nog steeds een error in mijn hoofd als ik het nu moet doen.

1 like

Bedenk me nu pas hoe dat zal gaan met solliciteren :thinking: Elleboogje? Maar dan kom je ook binnen 1,5 m van elkaar.

Ik ben juist blij met de geen hand.
Dat beleid voerde ik al veel bij vaste personen (huisarts, tandarts, etc) en nu is het ‘‘normaal’’ dat scheelt me echt enorm.

1 like

Oh interessant! Waarom als ik vragen mag?

Ben er inmiddels aan gewend en vind het ook prima. Op werk heb ik regelmatig enigszins verwaarloosde/vervuilde mensen en ik vind het een verademing om die geen handen meer te hoeven geven.

3 likes

Ik vind het gewoon heel onprettig al dat aangeraakt worden, ik heb autisme dus zal wel grote rol erin spelen.

2 likes

Ik vind geen handen schudden ook helemaal prima. Ik krijg ook dagelijks mensen op gesprek en nu het niet mag denk ik eigenlijk van: het is best raar dat je iedereen maar aanraakt. De mensen die ik spreek zie ik meestal maar 1x of misschien 2x dus het is ook niet zo dat je een langdurige relatie aangaat die je goed wil starten met voorstellen inclusief hand ofzo. Klinkt een beetje vaag merk ik, maar ik mis dat dus niet.

4 likes

Ja nee dat snap ik wel. Ik had ooit een collega die dat ook niet wilde en het werd juist altijd naar omdat hij dat aan iedereen apart moest uitleggen.

1 like

Ik ben ook blij dat je nu niet meer als asociaal wordt gezien als je geen hand geeft. Als ik erover nadenk vind ik het ook maar raar en vies dat je iedereen maar aanraakt. Ben wel benieuwd of we nu juist sneller ziek zullen worden doordat je met minder vreemde bacteriën in aanraking komt. Of dit effect heeft bij kleine opgroeiende kinderen. (In een heel schone omgeving opgroeien is niet goed voor je afweersysteem).

4 likes

Ja, ik leg het ook niet uit maar personen die het weten (bij artsen is het logisch want staat in dossier) die vragen het weleens en dan zeg ik wel dat ik het eigenlijk onprettig vind dus als het niet meer hoeft, graag. Regelmatig kwam ik er niet onderuit, want iedereen uitleggen kost me teveel energie en niet iedereen gaat het aan dat ik autisme heb.

1 like

Met handen geven aan vreemden heb ik dat niet zo, maar ik vind het geen knuffel kunnen geven bij begroeten/afscheid (met vrienden) nog steeds vreemd, ik mis dan inderdaad ook die korte fysieke connectie die je even met iemand hebt. Alleen “nou doei was leuk he!” voelt zo onafgemaakt haha.

2 likes

Haha over dat laatste had een collega van mij het. Die heeft nu een baby die het grootste gedeelte van zijn leven nu alleen met zijn eigen gezin heeft doorgebracht. Na de vakantie ging hij weer naar het kinderdagverblijf en meteen ziek. Die zei ook al van: misschien hebben we straks wel een kind met weinig weerstand, omdat ze dat toch wel blijken op te bouwen in het eerste jaar.

2 likes

Bij mij niets van dat. Ze begonnen meteen over de tafelschikking i.v.m. corona. Ik miste wat verbinding en ik voelde me wat meer ‘bekeken’ doordat alle tafels zo uit elkaar stonden in een grote zaal (wat wel logisch/goed was natuurlijk).

1 like

De paar keren dat ik ‘nieuwe’ mensen heb gezien heb ik een elleboogstoot gedaan XD. Maar dat is maar zeer sporadisch geweest

Ik denk dat het handen schudden en 3x kussen met Jan en alleman wel definitief voorbij is, en dat vind ik echt fijn.
Stel ergens volgend jaar is corona definitief voorbij, dan ga ik het in elk geval gewoon zo houden, sowieso op mijn werk.

9 likes

Maar is dat zo anders dan de file die vermeld wordt bij knooppunt Hoevelaken terwijl je daar ook niet rijdt?

Omdat ik denk dat de verhouding misschien wel anders is dan ik denk:

Als ik ongesteld ben gebruik ik

  • Maandverband
  • Tampons
  • Menstruatiecup
  • Maandverband en tampons
  • Maandverband en menstruatiecup
  • Niks
  • Ik ben nooit ongesteld
  • Anders, namelijk:

0 stemmers

Edit: kut teveel opties voor een taart diagram, die kleurtjes zijn zo slecht te zien :woman_facepalming:t2: