Mijn eierstokken zouden moeten rammelen en ik zou nu een koophuis en een border collie moeten hebben geloof ik. Dat is er allemaal niet, maar ik denk dat van buitenaf gezien ik best geslaagd ben (stabiele relatie, vaste baan met prima inkomen, stabiele huisvesting etc.).
Ik heb op bwa gemiddeld gestemd omdat ik een goede studie heb, een baan in hetzelfde veld en in een kleine studio woon in de randstad. Denk dat ik geslaagd zou zijn volgens de normen van de maatschappij als ik een relatie, een appartement in de stad met een aparte slaapkamer en een vast contract zou hebben.
Ik ben nu wel benieuwd wat wordt gezien als maatschappelijk geslaagd. Ik zie dan een extra succesvol persoon voor me die uit springt qua prestaties.
Ik denk dat mijn leven te gewoontjes is
Wat voor broches draag je? Ik zie het echt nooit meer in het echt, dus ben benieuwd.
Een aantal zijn van die āpinsā, die dingen die je een tijdje geleden veel zag. Dus bijv. een monsterablaadje, of het logo van mijn favoriete restaurant, maar ik heb er ook een aantal die mijn opa zelf gemaakt heeft. Dat zijn dan stukken glas of metaal die gesoldeerd zijn. Het liefst droeg ik ze op een basic trui of op een colbertje over een simpel shirt
Ik ben zwanger maar ik woon in een huurhuis en heb geen baan dus dat is 2 minpunten tegenover 1 pluspunt. Ook heb ik een studie gedaan maar daar veel te lang over gedaan. Ik heb ook geen auto bijvoorbeeld.
Ik vergelijk het wel heel erg met de vrouwen uit mijn dorp van mijn leeftijd die allemaal getrouwd in een koophuis zitten met 2 kinderen, een hond en twee (gloednieuwe) autoās voor de deur van hun rijtjeshuis en een vast contract, etc. Dit zijn niet de dingen die ik wil maar wel waaraan ik denk bij maatschappelijk succesvol zijn. Ik woon zelf liever in de stad in mijn kleine huurhuisje.
Je ziet al wel hoe anders ieders opvatting is over wat maatschappelijk geslaagd is of niet vind ik, en denk ik ook dat over het algemeen onze standaard best hoog is.
Voor mij zou nee helemaal niet betekenen iets in de trant van dakloos, werkloos, al dan niet verslaafd, ziek of anderszins niet in staat om in je eigen levensbehoeften te voorzien.
Niet het niet hebben van een koopwoning of een vast contract en een auto en een kind. Dat heb ik ook allemaal niet, en wel een studie waar ik te lang over heb gedaan en niet heb afgemaakt. Maar welbeschouwd in perspectief behoor ik in de Nederlandse samenleving toch echt tot de ākansrijkenā (zoals beleidsmakers dat zo mooi plegen te zeggen). De kans dat ik die dingen wel ga krijgen in de toekomst is alsnog vrij reeel, dus ik vind het mezelf toch vrij succesvol naar maatschappelijke maatstaven ondanks mijn korte contracten en sociale huurwoning.
Ik denk dat volgens de norm helemaal niet geslaagd ben; volledig en duurzaam afgekeurd, geen studie afgerond, geen baan, geen kinderen, geen rijbewijs etc etc etc
Anderen vinden denk ik vooral dat we āgeslaagdā zijn maar voor ons voelt dat niet zo. Ja, we hebben een koophuis, 2 autoās, 1 kind en 2 op komst, beiden een vaste baan. Allebei een hbo studie gedaan. Geld op de spaarrekening.
Maar beiden zijn we niet gelukkig in ons werk, heeft mijn man werk beneden zijn niveau, sparen we niet (behalve de eindejaarsuitkering en geld van belastingdienst). Elke maand moeten er eigenlijk geld van de spaar halen om rond te komen. En dan komen er straks nog 2 opvreters bij. Voor ons voelt het dus niet geslaagd. En dat voelt dan ook weer verwend. Begrijp me niet verkeerd, we hebben het goed! Maar ik vind maatschappelijk geslaagd dan toch wat anders ofzo.
Ik zet regelmatig hele foute apresski muziek op, no shame in my game hoor. Lekker feesten in mān auto op vrijdagmiddag vaak
- het blog
- de blog
0 stemmers
- het spits afbijten
- de spits afbijten
0 stemmers
Not judging, ik ben als de dood voor bijen en wespen
Genoeg dingen die ik kan afvinken maar wel met een verleden van mentale problemen, dus het is me niet komen aanwaaien. Maar als je dat niet weet, zou je van een afstandje wel denken dat ik het heel goed voor elkaar heb. Ik wil vooral zeggen dat het echte verhaal soms minder rooskleurig is dan het perfecte plaatje dat je ziet. Hoewel iedereen op het forum dat wss wel weet, toch goed om nog even te benoemen.
Soms vind ik het een wonder hoe ver ik ben gekomen met mān mentale shit.
Ik ga over een week verhuizen dus die zitten allemaal in een doos als ik ze bij het uitpakken tegenkom maak ik een foto en tag ik je!
Mooi gezegd en herkenbaar; van een afstandje is het best mooi.
Wat is āiets waardoor veel mensen tegen je opkijken?ā, wil iemand (die daarop heeft gestemd) dat toelichten? Ben wel benieuwd
Ik ben echt groot fan van een boyband, maar weet dat zij voor veel mensen gewoon jeugdsentiment zijn en bijna niemand kent hun nieuwe muziek. Ik zal dat dan nooit opzetten als er andere mensen bij zijn. Behalve bij mijn zus want zij kent die nieuwe nummers wel. Bij mijn ex zette ik dat wel eens op, hij hield sowieso niet van muziek dus alles was kut, maar dan was het meteen ājezus wat een jankmuziekā dusja dan zette ik het maar af.
Ja, dat bedoelde ik inderdaad wel met dat ākansrijkeā. Er kan natuurlijk altijd van alles gebeuren maar uitgaande van de standaardlijn der verwachting voor mensen met mijn demografische achtergrond zeg maar.
Denk je daar veel over na? Lijkt me best spannend om zo die onzekerheid te hebben en niet te weten hoe de toekomst eruit zal zien voor je als je vangnet wegvalt.
Zonder mijn ouders, mijn man en gehandicaptenuitkering had ik nooit gehad wat ik nu heb; mooi huis, rustig/stabiel leven en zelfs een hond. Plus vangnet als ik opeens niet meer voor hond zou kunnen zorgen.
Tja, dan heb ik wel heel veel niet, maar ook heel veel wel (ben fysiek gezond&sterk, geen geldzorgen, heb goede dagstructuur). Alles heeft twee kanten. Ik had mijn leven heel anders verwacht en dat is waar de pijn zit, maar wat ik nu heb bereikt is best veel en best knap gezien mijn mentale shit/problemen die nooit zullen verdwijnen.
Het had veel slechter kunnen zijn.
@Molotov ik twijfelde om dit aan te vinken want het is niks materieels maar eerder wat ik bereikt heb. Ik ben op vrij jonge leeftijd (pubertijd) een ouder verloren en ik deed het desondanks goed op school. Ik kon verder studeren als eerste in mijn familie en tot nu toe lukt dat ook erg goed. Ik loop het niet constant te verkondigen (al lijkt het door mijn titel wel zo hahaha), maar de keren dat ik het zeg heb ik de indruk dat mensen tegen me opkijken.
Downside: dat opkijken en āāhet zal je wel lukken want het is altijd al gelukt bij jouāā geeft mij wel veel stress om het goed te blijven doen.