@Lepelsteeltje Hm ja ik weet het over boterham niet helemaal zeker natuurlijk, ik bedoel ik heb niet specifiek onderzoek gedaan of onderzoek gelezen over dat specifieke woord, maar ik heb wel geleerd dat bijna niemand bij dat soort woorden precies elke letter uitspreekt. Maar als in bepaalde streken dat woord eigenlijk niet gebruikt wordt, is het wel waarschijnlijker dat die mensen het woord ‘vollediger’ uitspreken dan mensen uit streken waar het woord veel frequenter gebruikt wordt. Ik bedoelde ook niet per se dat het totaal onmogelijk is dat iemand het woord precies als ‘boterham’ zou uitspreken, maar ik wou gewoon laten weten dat mensen zich meestal niet bewust zijn van hoe ze bepaalde woorden uitspreken. Maar boterham was misschien niet het goede voorbeeld om dit duidelijk te maken aangezien dat woord niet overal in Nederland gebruikt wordt. En voor ‘natuurlijk’ en ‘eigenlijk’ klopt het inderdaad dat er heel veel variatie voorkomt in de uitspraak, dus wat jij zegt komt ook zeker veel voor hoor!
@Madam-Mikmak Ja kan hoor dat jij dat wel zo doet, ik bedoelde ook niet dat letterlijk niemand het zo doet haha. Maar het nu voor jezelf uitspreken is natuurlijk niet echt de manier om er achter te komen hoe je als je een normaal gesprek zou voeren iets uitspreekt, aangezien je nu heel bewust op je uitspraak aan het letten bent.