Stel je persoonlijke vraag #21

@Lepelsteeltje Hm ja ik weet het over boterham niet helemaal zeker natuurlijk, ik bedoel ik heb niet specifiek onderzoek gedaan of onderzoek gelezen over dat specifieke woord, maar ik heb wel geleerd dat bijna niemand bij dat soort woorden precies elke letter uitspreekt. Maar als in bepaalde streken dat woord eigenlijk niet gebruikt wordt, is het wel waarschijnlijker dat die mensen het woord ‘vollediger’ uitspreken dan mensen uit streken waar het woord veel frequenter gebruikt wordt. Ik bedoelde ook niet per se dat het totaal onmogelijk is dat iemand het woord precies als ‘boterham’ zou uitspreken, maar ik wou gewoon laten weten dat mensen zich meestal niet bewust zijn van hoe ze bepaalde woorden uitspreken. Maar boterham was misschien niet het goede voorbeeld om dit duidelijk te maken aangezien dat woord niet overal in Nederland gebruikt wordt. En voor ‘natuurlijk’ en ‘eigenlijk’ klopt het inderdaad dat er heel veel variatie voorkomt in de uitspraak, dus wat jij zegt komt ook zeker veel voor hoor!

@Madam-Mikmak Ja kan hoor dat jij dat wel zo doet, ik bedoelde ook niet dat letterlijk niemand het zo doet haha. Maar het nu voor jezelf uitspreken is natuurlijk niet echt de manier om er achter te komen hoe je als je een normaal gesprek zou voeren iets uitspreekt, aangezien je nu heel bewust op je uitspraak aan het letten bent.

Vanwege de boterrrr-am vroeg ik mij af wie nog een lekker rollende r hebben of verdwijnt die helemaal

• ik heb een rollende R voor in de mond
  • ik heb een gooise R
  • ik heb een rollende R achterin mijn mond
  • ik ken nie praten

0 stemmers

In de horeca ‘verse jus (d’orange)’, in overig leven sinaasappelsap.

Fruitsap

3 likes

Van nature heb ik een huig-r, maar kan ze alledrie. Moest voor mijn opleiding (logopedie).

Hahahah, lekker bezig :smiley: ik heb overigens gewoon op sinaasappelsap gestemd!

1 like

Volgens mij heb ik geen rollende r en zeker geen gooische, maar spreek ik de r ongeveer uit zoals sommigen een harde g uitspreken?
@Fredje is dat een huig r?

Haha met verse jus denk ik altijd eerst hieraan:

12 likes

Denk het. Moet ik horen om zeker van te zijn, maar de g is bij je huig, dus als je het daar voelt trillen bij de r is het een huig-r. En als je het niet voelt trillen, heb je gewoon niet zo’n zuivere r.

1 like

Dit is ook mijn lievelingssaus, maar dat noem ik altijd gewoon zoals op z’n Duits: zose :joy:

Ik twijfel nu wel over zjuutje trouwens, maar ik kan me er niet goed bij neerleggen dat ik dan blijkbaar ‘zo iemand’ ben, dus ik durf er niet op te stemmen.

1 like

Ik heb zowel gooische R als rollende R. Dat is ook wel logisch denk ik want woorden die eindigen met een -r spreek je doorgaans niet met een rollende r uit, en bijv in ‘spreek’ heb ik dan wel weer een rollende r (andere klinkt het heel amerikaans haha)

Ik kan helaas niet die franse r achterin je mond. Dus als ik frans praat klink ik blijkbaar als een spanjaard :thumbsup:

1 like

Ben jij een taal purist?

• Het is taalpurist.
  • Een beetje
  • Nee

0 stemmers

Nee ik ben fan van een steeds veranderende taal.

Nieuwe gezegdes, nieuwe spelling, nieuwe woorden :ok_hand:t3::ok_hand:t3:

7 likes

Ja dat is achterin je mond,

1 like

Oh ja inderdaad een huig r dan blijkbaar.
Van Franse vrienden trouwens ook wel eens gehoord dat ik een franse r heb dus dat zal dan wel ongeveer hetzelfde zijn?

Ik lees trouwens net dat mensen ook een r kunnen maken met hun tongpunt, ik snap er echt niets van hoe dat dan werkt :joy: Het is maar goed dat ik geen logopedist ben.

1 like

Haha, ik kan die zelf ook niet zo goed, die tongpunt-r. Maar mocht je je vervelen en iets willen leren 's avonds op de bank: Stel je persoonlijke vraag #14

3 likes

wow wat een goede uitleg!

2 likes

Haha ja zoiets wilde ik ook al typen.
Een d plaatsen ipv r.
Of vaak “dd” achterelkaar zeggen!

Ik heb een echte rollende r. Mijn man ook. Maar de jeugd hier krijgen allemaal een Gooise r!!
Het verdwijnt gewoon.

Mijn dochter ook :cry: we proberen haar vaak wel een beetje te corrigeren want ze kan het wel.

Waarom zie ik toch overal gezichten in… :woman_shrugging:t3:

1 like

Ik vind sommige dingen wel irritant als mensen “me” typen.
Of ik en mij door elkaar halen

Groter dan / even als

Zulke of zo’n

4 likes