Stel je persoonlijke vraag #22

Mijn tandarts verwijderd tandsteen altijd tijdens de controle. Zijn er nog andere redenen om standaard één of twee keer per jaar naar de mondhygienist te gaan?

2 likes

Als je zoals ik vervloekt bent met slechte genen van tanden, is het gewoon een soort extra onderhoudsbeurt.

1 like

Ah oké. Ik ben altijd bang dat mijn tandarts nalatig is zonder dat ik het door heb en ik op een dag paradontitis heb ofzo. Ik ben daar altijd maar 10 min binnen incl. tandsteen verwijderen.

1 like

Als je tandarts meer geld wil verdienen :unamused:

3 likes

Ik snap ‘m niet :grinning_face_with_smiling_eyes:

Je tandarts krijgt meer geld als hij je naar de mondhygiënist stuurt. Dus voor de tandarts is dat een reden om je daarheen te laten gaan.

Als je tandarts zelf tandsteen verwijdert heeft het verder volgens mij weinig toegevoegde waarde voor jezelf.

2 likes

Volgens mij is het ook een verdienmodel.
Als de tandarts alleen controles en behandelingen doet en het schoonmaken overlaat aan goedkopere krachten, kan hij meer dure behandelingen doen en bovendien betaal je weer extra als je die tandsteen in een apart consult laat doen.

Mijn vroegere tandarts deed het ook zelf, max 5 minuten.
Mijn huidige stuurt me door naar de mondhygienist en die is dan een half uur bezig :woman_shrugging:
Heb wel het idee dat het dan zorgvuldiger en schoner is dan vroeger, maar vind het toch apart.

2 likes

Oh dat wist ik helemaal niet. Ja, dat is dan makkelijk cashen @Huismus

1 like

Ja mijn ervaring is hetzelfde. Vroeger deed m’n tandarts het zelf en tegenwoordig word ik doorgestuurd. Normaal is mijn vaste mondhygieniste een half uur bezig en betaal ik 6x5min tarief, maar ivm haar verlof kreeg ik nu een ander die het in 4x5min kon en minder pijn deed. Dus haar ga ik voortaan vragen :ok_hand:

1 like

Mijn vriend woont samen met twee andere jongens (mannen?). Met één van hen zit hij ook in dezelfde vriendengroep, de andere huisgenoot zit niet in die groep.

Laatst kregen ze een kerstkaart van een van die gemeenschappelijke vrienden geadresseerd aan “Piet, Klaas & de derde huisgenoot” :joy:

12 likes

Ja hier ook zo. Vind het ook echt belachelijk. En nu schijn ik alsnog teruggetrokken tandvlees te hebben een half jaar na mijn laatste bezoek. Snap niet dat dat toen niet gezien werd.
Je hebt hier zelfs preventie assistente en mond hygiëniste. Die preventie haalt ook tandsteen ed weg dus ik snap het verschil niet. Misschien ook goedkoper voor de praktijk qua uurtarief.

1 like

Dat had ik ook, dat mijn vorige tandarts het zelf deed in 5 minuten. Maar dat was dan alleen een krabbertje of zo er langs.

Mijn mondhygiëniste heeft een heel ritueel en gebruikt allerlei verschillende opzetstukjes. Ze heeft ook iets waar water uitstroomt en ook een zuigertje om het water weer op te zuigen.
En als het bijna klaar is polijst ze het, dat vind ik wel echt tof. Dan haalt ze er een borsteltje langs dat ronddraait en daar zit iets op met een fris smaakje. Daarna voelen mijn tanden echt gezandstraald en fijn. :joy: Bijna net zo’n lekker gevoel als de kapster die je haren wast (RIP, dit mis ik, ik ben al een jaar niet bij de kapper geweest).

5 likes

Dat polijsten vind ik ook altijd wel prettig. Het kietelt altijd een beetje. Ik vind de dropsmaak ook altijd lekker🙃

2 likes

Waarom ziet hij eruit alsof hij een game kanaal heeft op youtube.

5 likes

Ik moet de volgende keer ineens bij de preventie assistente. Moet me nog maar ff in verdiepen wat dat precies is en wat dan het verschil weer is met de mondhygiënist?

Ligt eraan. Bij sommige vriendinnen schrijf ik een heel persoonlijk verhaal vanuit mezelf. Dan schrijf ik alleen mijn naam eronder.
Als ik het gewoon globaal hou, zet ik beide namen eronder.

1 like

Nu het over de tandarts gaat, maakt jouw tandarts bij elke controlebeurt röntgen achtige foto’s van het gebit?

• ja
  • nee
  • soms, maar niet bij elke afspraak

0 stemmers

Bij mijn vorige tandarts heb ik dat misschien 2 keer moeten doen in de twintig jaar dat ik er zat, maar sinds ik bij mijn nieuwe tandarts zit wordt het elke keer gedaan. Ik kan er geen andere reden voor bedenken dan dat het voor $$ wordt gedaan

1 like

Elk jaar opnieuw.

Vaak wel, maar dat is omdat ik mijn verstandskiezen nog heb en dan kunnen ze het vergelijken geloof ik.

Ja en omg hoe pijnlijk dat je dan zon bitje in moet. Toen bleek de assistente per ongeluk telkens het bovenbitje en onderbitje verwisseld te hebben. Oke, kan gebeuren maar echt de tranen biggelden over mn wangen. Dat hele fotos maken vind ik echt geen probleem. En oh ka dat is volgens mij ook voor mijn 4 verstandskiezen die diep in mn kaak liggen.

2 likes