Mm volgens mij is het “(reële) kans op”, zo kent iedereen wel voorbeelden van hun honden die toevallig zonder pijn 16 zijn geworden, het is niet 100% zeker een pure lijdensweg, maar het risico is gewoon al onethisch?
Pitbulls zijn 6,5% van de honden in de usa, maar 66% van de dodelijke honden aanvallen.
Geen enkel ander ras heeft zulke hoge cijfers, tuurlijk is een rottweiler of herder ook gevaarlijk, maar die hebben significant minder aanvallen op hun naam staan. Persoonlijk ben ik ook doodsbang voor die twee soorten, maar er is minder aanleiding om ze te bannen dan pitbulls.
Daarom ben ik zelf ook tegen rasdieren. Het risico is zo enorm groot en dan kan Poedel Henk van je tante nog wel 20 zijn geworden en altijd zo’n vrolijk beestje zijn geweest, voor Poedel Henk zijn er nog 100 poedels die wel altijd pijn hebben gehad, de meest bizarre operaties hebben moeten ondergaan en zijn doodgegaan als pup omdat ze al met zoveel afwijkingen geboren zijn dat ze niet eens konden blijven leven.
Dit specifieke artikel bevat 61 bronnen die het onderbouwen en generally gesproken wordt Wikipedia even betrouwbaar en accuraat geacht als de Encyclopedia Britannica, en wordt het ook getoetst aan wetenschappelijke tijdschriften. De info op wikipedia is waarschijnlijk accurater dan een willekeurig artikel in een Nederlandse krant.
Ja ik ben het wel met je eens denk ik, vraag me alleen af wat dus een ethische vorm van hondennakomelingen krijgen is, als in, als we even als premisse aannemen dat volgende generaties ook nog honden willen hebben haha.
Mag ik vragen waarom je er zo bang voor bent? Is dat zomaar of is er ooit iets gebeurd ofzo?
Los van de discussie verder, ben gewoon benieuwd
Dit denk ik wel echt, en een hoop mensen vinden het ‘stoer’ dat hun hond ‘pit heeft’. Totdat het echt uit de hand loopt dan…
Nou, een rasdier heeft hele specifieke eigenschappen. Met die specifieke eigenschappen komen weer specifieke genen kijken, waardoor er ook heel veel ziektes en afwijkingen in alle rassen zitten. Ga je rassen loslaten, en gewoon honden met elkaar kruisen, dan wordt elke generatie sterker. Een rashond is eigenlijk alsof je met een (mensen)familie fokt omdat ze zo lekker lang zijn en mooie bruine ogen hebben. Dat eeuwenlang doet en dan daar nog aan toevoegt dat je alleen verder wilt voortplanten met alle lange mensen met grote bruine ogen en ginger haar die minstens 2 meter hoog kunnen springen, nog steeds allemaal uit dezelfde familie, en dan verbaasd staat te kijken dat er kinderen worden geboren met afwijkingen.
Een kruising sluit alleen een lijdensweg niet uit, hoe minder geschiedenis je van het dier weet (zijn we weer bij de broodfok enzo) hoe minder je op dingen kan inspelen.
Ik zie mijn hond nooit als ‘huisdier’, hij is lid van mijn gezin en heel belangrijk onderdeel. Maar de setting waarin mijn hond leeft, is vrij bijzonder denk ik.
Dat is wel een reden waarom ik het naar vind dat mensen maar zeggen ‘huisdieren zouden verboden worden’ (waar ik het trouwens deels mee eens ben, als ik de mijne maar mag houden). Een hond en mens leven al eeuwen samen…
De fout zit erin hoe mensen naar honden kijken en hoe in de dominatie-theorie wordt geloofd.
Ik zie mijn hond als dier met persoonlijkheid/karakter/wensen/wil/behoefte en naar al die dingen luister ik.
Eens hoor, hier gaat heel lang overheen voor we eindelijk af komen van al die afwijkingen die we willens en wetens in die diertjes hebben gefokt.
Ik ben zeker niet tegen huisdieren, mijn (vuilnisbakken)katjes zijn ook mijn babies <3 Dieren hebben autonomie en ik ben het met je eens dat het heel belangrijk is te adresseren ipv mijn dier moet doen wat ik zeg.
op reis een paar keer (bijna) aangevallen door honden, plus eentje die raakbeet op een meisje die naast me liep.
Vooral snachts op het platteland waren ze heel dreigend en in ene op je afstormen en dreigen.
Daarvoor vond ik het al geen fijne beesten, maar gewoon dat gevoel van fuck je bent machteloos als deze hond me wil Fucken HAAT ik. Spinnen en slangen zijn toch irreëlere angsten voor me, ja is kut om er een tegen te komen, maar de kans dat ze je uit het niets aanvallen/ je op een plek bent waar je achtervolgd wordt door zo’n beest lijkt me minimaal.
Jaa okee dit volg ik haha, alleen wat met het temperament van honden hierin? Bijvoorbeeld karakters zoals van een golden retriever, labrador, Berner dennen enzo staan bekend als de ideale gezinshonden en goed met kinderen en vaak rustig enzo. Een border collie heeft suuuuuperveel uitdaging nodig zowel fysiek als mentaal omdat ie zo slim is, om maar even wat te noemen, omdat het temperament van de meeste rassen zo bekend is, weten mensen vaak (of horen te weten iig) waar ze aan beginnen, en zodat ik een bepaalde omgeving een “passende hond” komt. Hoe gaat dat dan?
Trouwens &@anon4388265 ja zeker zo zou ik er ook in staan en is met m’n kat ook al zo. Trouwens ik heb ook weinig met cesar Milan of hoe heet die gozer, die omgang met honden vind ik helemaal niet prettig om te zien?
Een border collie moet je vooral leren doseren en leren dat rust niet iets engs is, dat is waarom veel borders worden herplaatst (‘te druk’/‘sloopt de boel’/etc, je moet ze leren hun uit-knop te activeren want zijn juist hele relaxte honden… als je ze maar leert ontprikkelen!). Mensen blijven die honden prikkels geven terwijl je ze juist moet leren relaxen behalve op de momenten dat ze moeten ‘werken’. Een border is een werkhond uiteindelijk, of je er nou mee schapen drijft of niet.
Helaas nemen veel mensen dit ras omdat ze er zo mooi uitziet. Hehe, klopt, maar ik ben al maanden bijna elke dag (hij heeft ook rustdagen!) met mijn puber bezig, wat fantastisch is maar denk niet dat iedereen de tijd voor zoiets heeft of wil maken.
Ah kijk aan! Ik vind ze awesome Maar als je weinig tijd voor ze hebt en niet veel met ze wilt doen is het gewoon niet de juiste keuze. Oké dat vind ik voor elke hond weliswaar
maar je snapt wat ik bedoel.
Er zijn over alle rassen wel misvattingen bekend inderdaad (zoals; kleine rassen hoeven niet ver te wandelen. Grapjassen, er zijn juist een aantal kleine rassen jachthonden van oorsprong, dus hoog energiegehalte…) en het is bezin voor je begint. Een hond hecht zich gewoon aan de mensen waarbij die woont (dat wordt hun roedel/gezin), en hebben echt veel verdriet als ze maar gewoon worden afgedankt.
- Spijs uitsmeren over je plakje stol
- Spijs meehappen met de rest
0 stemmers
Geen spijs
Dat heet krentenbol
Geen spijs.
Dus alleen de kontjes van de stol eten.
Alleen spijs