Huh? Kerstavond is toch juist het belangrijkste aan kerst? Dat vierden we vroeger uitgebreid met de hele familie, eerste kerstdag was wel het diner, maar veel minder een ‘viering’
Is een beetje overgewaaid uit Duitsland lijkt het wel, daar is het echt heilig (het heet ook Heiligabend haha). Hoorde het hier vroeger inderdaad echt nooit!
Ik denk dat in veel Nederlandse gezinnen eerste kerstdag als belangrijkste wordt gezien? Zeker bij gezinnen waar kerst minder om geloof draait en die dus ook niet naar de avondmis gaan. Ik denk dat kerstavond pas de laatste jaren een ding is geworden door de invloed vanuit Angelsaksiche landen.
In mijn omgeving totaal niet dus, heb het idee dat het bijv. in Belgie veel gebruikelijker is. Als kind heb ik dus echt nooit iets meegekregen over kerstavond of gehoord dat mensen in mijn omgeving dat vierden.
En de officiele feestdagen zijn ook 25-26, dus denk dat dat wel de meest gangbare dagen zijn in Nederland.
Ik heb nog nooit van mijn leven iets speciaals gedaan op kerstavond. Ieder heeft daar weer zijn eigen gebruiken en gewoontes in!
@Lemongrab dat zie ik ook in mijn omgeving. Mijn Belgische schoonfamilie viert het altijd op kerstavond terwijl mijn Nederlandse familie dat nooit doet. Maar je ziet het ook vooral in de katholieke kerk waar je op kerstavond naar de nachtmis gaat en daarna samen gaat eten, ik denk dat bij veel gezinnen daarom kerstavond een grote rol speelt. Er zullen nu veel minder gezinnen zijn die nog daadwerkelijk naar de mis gaan maar die traditie van viering op kerstavond blijft vaak wel, omdat je het als familie altijd al zo doet. Nederland heeft natuurlijk meer een protestants verleden dus het zit er minder in.
Is kerstavond niet de dag dat kinderen pakjes krijgen in amerika en zo of is dat gewoon 1e kerstdag? Ik vind het sowieso raar dat wij ineens een 2e kerstdag hebben terwijl dat ook niet universeel is (maar ik klaag niet over een vrije dag hoor)
Voor de tv janken bij all you need is love.
Vraag me nu af of @Puzzelmeiske uit het zuiden des lands komt? Daar is ook meer een katholiek verleden natuurlijk, dus wellicht dat het daar dan gebruikelijker is? En over het algemeen is Nederland natuurlijk sowieso al behoorlijk ontkerkelijkt, dus misschien was het vroeger juist wel gangbaarder toen de nachtmis meer een ding was.
In veel films en series speelt het wel weer een grote rol, grappig als dat via die weg dan weer naar Nederland komt. Hoewel 2e kerstdag dan wel afgeschaft mag worden. Maarja met al die gescheiden ouders en samengestelde gezinnen zitten we over tien jaar waarschijnlijk aan een Kerstweek vast.
Wij hebben dat geloof ik omdat wij super weinig vrije dagen hebben in NL, daarom ook 2e paasdag en 2e Pinksterdag
Ik heb alleen gestemd op op de bank liggen
Ben overdag gewoon aan het werk en ga wel dingen voor kerstdiner voorbereiden, maar niet proefkoken. Ik hoop gewoon dat het in 1x lukt
Kerstoutfit heb ik al gekocht toen de winkels nog open waren
Ik trok langzaam al de conclusie dat dat er wel mee te maken heeft inderdaad, ik kom oorspronkelijk uit Limburg. De ‘grote mensen’ gingen vaak ook naar de nachtmis, maar in ons dorp was een speciale (officieel niet kerkelijke, maar wel in de kerk) viering voor kinderen met veel muziek en toneel en daarna gingen we dan inderdaad eten met de hele familie. Bij ons waren de worstenbroodjes traditie, terwijl andere families weer andere tradities hadden. Later toen ik ouder werd en in het orkest zat, speelden we altijd rondom vuurkorven in het dorp kerstliedjes, waar mensen dan naar kwamen luisteren en kerstkransjes eten. Daarna ging je dan weer naar je familie en evt. naar de nachtmis
ohh voorbereiden telt wat mij betreft ook als proefkoken hoor! wat ga je maken?
Oh dat klinkt best wel gezellig!
En vier(de) je dan daarna ook nog 1e en/of 2e kerstdag of niet?
Vier jij kerstavond?
- Ja en ik ben Nederlander
- Ja en ik ben belg
- Nee en ik ben belg
- Nee en ik ben Nederlander
0 stemmers
Was ook heel gezellig! Ik mis dat wel nu ik in een grotere stad woon en ook schoonfamilie heb om rekening mee te houden etc.
1e kerstdag was de dag van het kerstontbijt en kerstdiner met opa/oma (zonder de hele familie dus). Tweede kerstdag was nooit heel bijzonder, meestal dan even bij vrienden van mijn ouders langs oid
ik ben nederlander maar woon in een overwegend katholiek land waar kerstavond echt een ding is! de kerstdagen hier worden niet gevierd, echt alleen kerstavond. dus daar ga je dan in me haha
Gluhwein drinken met twee vriendinnen in haar tuin bij de tuinhaard
Ik heb vroeger bij het kerkkoortje gezongen en daarom automatisch bij de avondmis. Mochten altijd op de trappen zitten voor in de kerk dan. Best leuk maar op een gegeven moment kreeg je wel een pijnlijke kont
Ik vier kerst avond altijd met mn beste vriendin.
Ik vind vieren wel een groot woord, kijk samen met een vriendin all you need is love en prop me vol met eten, niet heel veel anders dan een andere avond met haar samen.