Stel je persoonlijke vraag #22

Kom ook uit Limburg maar kerstavond was hier totaal geen ding? Wel voor de oudjes die naar de nachtmis gingen en idd de kindermis ben ik ooit nog wel eens geweest, maar verder kan ik me van mijn vriendenkring niet herinneren dat er 20 jaar geleden echt iets ‘gevierd’ werd op kerstavond met een luxe diner/cadeaus oid. Was gewoon 1e en 2e kerstdag hier voornamelijk.

Ja, maar mijn hele familie is Duits. Dus daar komt het bij ons vandaan :slight_smile:

@kali dat klinkt echt heel gezellig!

2 likes

Net zoals alle dingen uit Limburg kan ik me voorstellen dat het in elk dorp misschien weer anders is? Al dacht ik wel tot nu dat kerstavond in elk geval overal gevierd werd, maar dat blijkt dus niet waar te zijn

Ja dat zal sowieso! Wij hadden namelijk in ‘t durp wel echt een kindermis, die ook kerkelijk was. Was soortvan wel gebruikelijk dat je daar als kind heen ging tenzij je ouders echt zwaar anti waren bijv.

Nu wordt het hier ook veel meer gevierd door mijn naasten, maar ook omdat vriendinnen bijv. gescheiden (schoon)ouders hebben of andere mensen waarmee ze iets willen vieren. Wij doen normaliter ook een soort 3e (4e/5e) kerstdag diner met de meiden tegenwoordig :tipping_hand_woman:

1 like

Het toetje! Niet zo fancy, maar wel lekker; carrot cake. Ik heb deze laatst al eens gemaakt toen ik wortels over had, vandaar dat ik het nu wel aandurf zonder nog een x proberen

1 like

Zorgverzekering

• Betaal ik in 1 keer
  • Betaal ik maandelijks

0 stemmers

Ik ken gewoon helemaal niemand die positief getest is. Niet familie, schoonfamilie, vrienden, kennissen. Best raar eigenlijk

2 likes

Echt nog niemand! Zou je wel zeggen met zoveel besmettingen (en familie die zich niet altijd wat aantrekt van de regels…)

1 like

Ben niet @Suvi maar nee in het Zweeds is het wel normaal

2 likes

Wel interessant trouwens dat het bij collega ineens zoveel stemmen zijn op dat daar wel iemand besmet is geweest terwijl de rest voornamelijk ‘Nee’ is.

1 like

Mijn huisgenoot is positief getest, wonen klein en ik heb met haar in quarantaine gezeten maar ik ben wonder boven wonder negatief getest

1 like

Als veel vreten en drinken telt als vieren dan ja.

Mijn moeder heeft antistoffen maar ze heeft dus niet gemerkt dat ze het gehad heeft. (Is via haar werk getest op antistoffen omdat zij zo’n test hebben ontwikkeld in het voorjaar)

1 like

Collega’s en kennissen is denk ik voor de meeste mensen de grootste groep die hiertussen staat, vind ik juist niet raar eigenlijk. Als je 50-500 collega’s hebt en 50 kennissen en maar 10 vrienden is het niet zo raar toch dat daar meer positieven tussen zitten.

2 likes

Kom jij er ook nu net door dit topic pas achter dat het woord kerstmis komt van de mis op kerst?

• Ja wow
  • Nee ik heb niet onder een steen geleefd

0 stemmers

Van huis uit ben ik niet gewend Kerst te vieren op kerstavond, wij doen/deden dat altijd op 1e kerstdag (vaak brunchen en cadeaus met het gezin, en 's avonds met de hele familie eten). Dit jaar is de eerste keer dat ik het wel op kerstavond doe, omdat mijn vriend dat is gewend uit zijn thuisland en ik de dagen erna moet werken. Dan hebben we toch nog een chille avond samen thuis.

Ook maar even hier, omdat ik denk dat niet iedere ouder het zwangerschapstopic (mee)leest. Gewoon even nieuwsgierig!

Wist (of weet) jij het geslacht van je ongeboren kindje?
  • Ja, wij wisten (weten) wat het werd (wordt)
  • Nee, was (is) een verrassing
  • Bij het ene kindje wel, bij het andere kindje niet
  • Wij dachten het te weten, maar de voorspelling was verkeerd
  • Nvt

0 stemmers

Zorg dan op zn minst dat de niet ouders kunnen stemmen

4 likes

Ik dacht even dat ik wat verkeerd had gedaan (eerste keer ooit dat ik iets met een poll doe), maar ik heb nu een optie toegevoegd, dat is denk ik wat je bedoelde? :nerd_face:

Nu impliceer je met de optie “nog” geen kind wel dat iedereen een kind wil/kan krijgen.

4 likes