Stel je persoonlijke vraag #22

Ik heb geen mening over iemand anders kinderwens.

32 likes

Het zegt me niks en durf er niets over te zeggen.
Edit: Maar ik vind zeker dat vrouwen bij symptomen waar ze veel last van ervaren naar een HA moeten gaan

Dit heb ik ook heel erg, zo balen!

1 like

Uitgeput en ziekig

Ik heb 2 flessen vegan baileys, een fles 43, een nieuwe game en een chaise longue + gazillion snacks om bij te komen!

14 likes

Komt goed, Ik heb gelukkig alleen vandaag ‘verplichtingen’ :crossed_fingers:

1 like

Maar wat is dan het verschil tussen deze twee? :grimacing:

4 likes

Veel haha. Bovenste smaakt sowieso meer naar kerrie en is veel romiger.

(Misschien was dit niet eens je vraag bedenk ik mij nu maar ik ben pissig en lees snel haha)

1 like

Haha, was als reactie op de ‘ja is hetzelfde-stemmers’ van de poll

1 like

Welke docu was dit? Ben ik wel benieuwd naar!

1 like

docu is misschien een groot woord, maar meer een soort interview (11 min) met oudere moeders, beiden ook met verschillende meningen, maar ook met een vrouw, Josephine Quintavalle, die deze ontwikkeling niet als iets positiefs ziet.
De moeders vertellen heel persoonlijk hun verhaal en de achtergrond van hun keuze.
Voor Quintavalle is misschien een beetje achtergrond omtrent haar visie belangrijk. Ze is oprichter van Comment on Reproductive Ethics (CORE). Een instantie die mensen een gefundeerde mening wil laten vormen vooral over de IVF en andere technologie. ‘‘Mening vormen’’ klinkt erg neutraal, maar in de praktijk is het vooral pro-life en niet echt neutraal.

World’s oldest first-time mum | 60 Minutes Australia - YouTube

2 likes

Ik ben wel benieuwd waarom mensen dit niet vinden kunnen? Er zijn ook genoeg mannen van 50+ die nog kinderen krijgen, vind dit niet heel anders.

Hm, als ik voor mezelf zou spreken
 ik zou mijn kind geen vader en moeder van 70 op zijn/haar twintigste gunnen. Tuurlijk kun je dan nog fit zijn maar dat is geen gegeven. En je kind is zijn ouders dan waarschijnlijk al op jongere leeftijd kwijt (zeg 30-40). Maar wat een ander doet, niet mijn zaak :woman_shrugging:t4:

23 likes

“Niet kunnen” heb ik gestemd maar is denk ik te heftig, eerder niet wenselijk. Ik zou het denk ik als kind van zo’n oude ouder niet fijn vinden (wat @Lula zegt), maar dat geldt dan ook voor zowel moeders als vaders van 50+.

9 likes

Ja dit, maar misschien vind ik echt de kinderjaren nog wel belangrijker. Dat je dan 8 bent en je moeder is al bijna 60. Ik denk dat het energieverschil dan ook heel groot is en ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat.

@Soy.peor jij zegt ik heb geen mening over iemand anders’ kinderwens, maar dit gaat natuurlijk verder dan alleen een wens. Jij kijkt nu alleen naar de moeder, waar ik het belang van het kind hier veel belangrijker vind.

10 likes

Dit is volgens mij alleen een valide argument als al die mensen die “niet kunnen” stemmen bij eenzelfde poll over vaders op “wel kunnen” zouden stemmen.

14 likes

Het is volgens mij nog steeds een karaktereigenschap en ik hoop dat het daar ook bij blijft. Ik heb de afgelopen 3 jaar iets te vaak vrouwen horen spreken over ‘hsp’ alsof het vergelijkbaar is met ASS en andere stoornissen. Ik vond dat zelf heel storend omdat veel stoornissen vaak al niet serieus worden genomen / worden onderschat.

En vaak waren dit types die tijdelijk thuis kwamen te zitten na een burn-out en dat zij niet alleen zichzelf maar ook anderen gingen labelen met hsp. Natuurlijk kan hsp wel een reden zijn om verder onderzoek te doen. Maar wat je in feite gewoon moet doen is dan je leven omgooien / wat aanpassingen maken.

Ik denk dat veel mensen tegenwoordig te veel hooi op hun vork nemen omdat ze een bepaalde maatschappelijke druk ervaren of te veel van zichzelf verwachten. En dat daarom dit tegenwoordig al een paar jaar een ‘hot item’ is.

6 likes

Los van de leeftijd van de moeder zijn er ook medische/biologische bezwaren. De kans op een kindje met bijvoorbeeld Down syndroom is dan 1 op 4 (leeftijd van de vader is overigens ook van belang hier, maar de leeftijd van de moeder telt zwaarder.). Biologisch gezien is de vrouw dan ook in de overgang geweest, maar mannen kunnen in principe altijd kinderen verwekken.

1 like

Ligt eraan hoe je de vraag opvat, als je het alleen leest als vind je het kunnen dat mensen van 50+ kinderen krijgen dan wel inderdaad. Als je het leest als vind je het oke dat hier medische hulp in de vorm van ivf bij geboden wordt vind ik het een andere kwestie. Mannen zullen die namelijk veel minder nodig hebben dan vrouwen om op latere leeftijd kinderen te kunnen krijgen, dus die vraag voor medische hulp is voor mannen niet zo relevant. Ik interpreteerde het nu als vind je die medische hulp kunnen, niet vind je in het algemeen dat oudere mensen kinderen zouden moeten krijgen. Dan is mijn redenering als mannen van 50+ kinderen krijgen (dus de vraag lf ik dat uberhaupt vind kunnen buiten beschouwing gelaten) dan vind ik dat vrouwen dat ook zouden moeten kunnen, ook als daar medische hulp voor nodig is.

1 like

Ik woon samen met mijn beste vriendin dus ja, vier het in die zin wel met vriendinnen.

2 likes