Maar kinderopvang is al zo goed als gratis voor mensen met een laag inkomen. Toegegeven, dat zal vooral voor alleenstaande ouders gelden omdat het om een gezamenlijk inkomen gaat, maar tot een inkomen van een kleine 25.000 per jaar wordt 96 procent van de kosten gedekt dmv kinderopvangtoeslag. Bij een gezin dat 2x minimumloon verdient worden 87,5 procent van de kosten nog vergoed.
Ik vind het huidige systeem heel omslachtig omdat je a) de toeslag zelf op je rekening gestort krijgt, het is dus eigenlijk schuiven met geld en b) de toeslag is altijd een voorschot dus als je iets meer gaat verdienen of minder gaat werken loop je het risico terug te moeten betalen. En ook met een hoog gezinsinkomen is het vaak het inkomen van de vrouw dat wordt opgeofferd als er kinderen komen, want de vrouw verdient minder. Dat werkt ook genderingelijkheid in de hand.
Ik zou het wel een mooie oplossing vinden als kinderopvang gefinancierd wordt zoals het onderwijs wordt gefinancierd. Dat opvang in principe gratis is, met een vrijwillige ouderbijdrage voor uitjes en extra’s. Ja, dan betalen ook kinderlozen aan de kosten voor de opvang mee maar dat geldt ook voor mensen die kerngezond zijn die meebetalen aan de zorgkosten van een ander bijv. Ik verwacht dat de uitvoeringskosten dan ook flink naar beneden kunnen.