Stel je persoonlijke vraag #23

Mijn abonnement is een strippenkaart. Dus die staat nu gewoon ongebruikt te wachten tot ik weer kan.

1 like

Hmm jaa is lastig maar ik zou gewoon voor het aantal personen eten koken wat zich heeft opgegeven. En dan met de mensen die wel op jouw tijdstip kunnen samen eten. En die mensen die later komen moeten het maar doen met wat over blijft. Als het te weinig is dan is dat jammer voor hen.

6 likes

Ik ben het wel eens met @Luzarl dat het dan bijna een soort afhaal wordt, als die mensen nooit voor @instantramen koken. Koken voor 6 is veel meer werk dan koken voor 3 (ik zeg maar wat), ook qua boodschappen, daar zou ik ook geen zin in hebben als je er niks voor terugkrijgt. Noch gezelschap, noch een wederdienst.

2 likes

Ik zou het zelf als het vaak gebeurt ook niet leuk vinden, maar ik kan me ook voorstellen dat je huisgenoten dat niet doorhebben. Dus zoals @Luzarl zegt, als je gewoon een keertje zegt dat je juist graag kookt om samen te eten en niet als kantinejuffrouw, dat dan het aha-momentje wel komt.

3 likes

ja ik ga het maar een keer op een subtiele manier brengen, lijkt me de beste oplossing

4 likes

In mijn eerste studentenjaar aten we ook altijd samen met het huis (~ 14 mensen) en dan waren er ook standaard een aantal mensen later. Maar dan schepten we gewoon een bordje voor hun op, tijdens de eerste ronde opscheppen. Maar goed, dat waren ook de meest skere, makkelijk schaalbare recepten zoals pasta met diepvriesspinazie, creme fraiche en spekjes en daar was altijd genoeg van. Kan me voorstellen dat je er hier niet zo op zit te wachten.

9 likes

Ja, en culinair dat ik mezelf vond? Soms deed ik eens wild en gooide ik er ook blauwe kaas door!

12 likes

ik herken dit wel van mijn eigen oude studentenhuis, vooral ook mensen die nooit van tevoren hun plannen wilden vastleggen en dan superlast minute nog verwachtten dat ik ook voor hen kookte. Ik denk dat communicatie hierin essentieel is. Dus gewoon zeggen hee ik zou het prettig vinden als je mee-eet of niet, niet dit wazige profiteer gedrag.

1 like

@instantramen ik had geklikt op ‘ja is aso’ maar dat vind ik niet echt. Ik vind het vooral lastig inschatten omdat ik de hele situatie niet ken. Als je toch kookt (en koken voor huisgenoten gebruikelijk is) dan zou ik denken, wat is het probleem, maak een paar porties extra, dat zou je ook doen als ze wel aan tafel aanschoven. Ik snap dat je het gezellig vindt om samen te eten, maar de regel dat dat moet zou ik zelf heel vervelend vinden (en ervoor ‘gestraft’ worden als je een keer niet meedoet al helemaal), vandaar mijn stem denk ik. Maar dat is als ik het zo lees de situatie niet.
Maar als jij heel vaak kookt en mensen dat als een soort makkelijke service beschouwen, en nooit iets terugdoen (voor jou/iedereen koken, of wel mee-eten) dan vind ik het ook niet raar als jij zegt dat je daar geen zin in hebt! Je bent toch geen kok? Jij bent degene die kookt en daarmee sowieso degene bepaalt, en als het niet gebruikelijk is om voor iedereen te koken dan hoef je dat niet te doen.
En dat je het vervelend vindt om in de gaten te moeten houden of er wel genoeg overblijft, dat vind ik heel normaal. Waarom zou dat ook nog eens jouw taak moeten zijn, als je ook al gekookt hebt? Daar kan iedereen op letten toch.
Nou ja, lang verhaal waar je waarschijnlijk niets aan hebt, maar je moet gewoon doen waar jij je prettig bij voelt :sweat_smile:

2 likes

Ik vind het niet raar als je bijvoorbeeld met 5 mensen woont en eentje kan niet mee-eten want die is later door iets (niet omdat ie niet eerder wil zijn). Prima om dan iets over te houden.
Maar je gaat toch niet koken voor meerdere mensen terwijl ze niet eens tegelijk mee-eten, dat je dus nog steeds alleen eet (vind ik dan). Ik zou dat niet eens durven voor te stellen haha. En een bakje bewaren, dan verwachten ze dus ook dat je kookt en alles opruimt. Samen eten vind ik wel een soort deal, mensen die hebben geholpen met koken/boodschappen hoeven niet op de ruimen, dat doet te rest dan.
Dat is juist het voordeel, minder werk en gezel samen eten.

2 likes

Ja ik snap je wel, het is irritant als je gewoon lekker wil eten en je bent constant bezig om na te denken of je wel genoeg hebt voor personen x y z. Ik zou zelf als ik later was ook gewoon zeggen:“joh ik maak zelf wel wat”

1 like

Laatst vroeg ik me af waarom het me niet meer lukt om maaltijden voor 2 euro per persoon te koken, maar toen bedacht ik me dat ik a) niet meer in bulk kook en b) niet meer al mijn maaltijden uit pasta en uitgebakken spekjes bestaan

36 likes

Ik zou daar echt geen rekening mee houden. Het gaat toch juist om het samen eten? En stel er is een portie spaghetti over dan kan jij (die heeft staan koken) dat zelf nog een keer eten ipv degene die denkt dat het een afhaal balie is.

3 likes

Mijn ultimate skere gerecht was noodles met soepgroente en een gekookt ei. Heerlijk wel zulke lage standaarden.

8 likes

Ik wil graag vegetariër worden, maar de spekjes houden me tegen. Het liefst ongebakken, recht uit het bakje.

Vegetariër met een uitzondering voor spekjes is al een stuk beter dan helemaal niet vegetarisch!

45 likes

Tatta ramen.

3 likes

Spekjes van vivera vind ik erg lekker!

Wat vind je erger, iemand die jouw naam verkeerd heeft gespeld (in een mail), of iemand die je een heel andere naam geeft?

• Emma ipv Liset
  • Lizett ipv Liset

0 stemmers

Als iemand een andere naam gebruikt denk ik eerder dat ze de verkeerde een mail hebben gestuurd. Als ze mijn naam creatief gaan spellen krijg ik de neiging om mijn naam te bolden. Zo moeilijk is het niet even te dubbelchecken of je iemands naam goed spelt.

5 likes