Stel je persoonlijke vraag #23

Niet leuk of stom, maar neutraal

9 likes

Nieuwbouw gekocht dus vaste prijs. En ons oude huis hebben we net iets onder de vraagprijs verkocht nadat hij bijna 9 maanden te koop heeft gestaan (lang verhaal; was verkocht, maar die mensen lagen in scheiding dus ging niet door, toen Corona en heeft het dus heel lang geduurd). Dus heel lang dubbele lasten gehad, maar uiteindelijk alsnog wel met teringveel winst verkocht dus op veel stress na zijn er er heel goed uit gekomen.

2 likes

Oja kan ook nog hahaha

toen ik in china was heb ik regelmatig gezien dat mensen met een hupje de roltrap op of af sprongen :joy: Misschien dat proberen?

Ik geef geen garanties op succes :joy:

1 like

Een wandeling in de sneeuw lijkt me heerlijk, maar ik heb nog geen sneeuwvlok gezien deze winter.

15 likes

Ik las het verkeerd haha, ik vind het prima als mijn buren om 22:00 bij me aanbellen, maar ik zou zelf tot 20:30 uur bij mijn buren aanbellen denk ik.

Ja of mensen die dat doen in de supermarkt net na de automatisch sluitende hekjes. Dat jij dan dat ding tegen je benen gedrukt krijgt en het alarm afgaat, omdat de persoon voor je niet de moeite neemt om 2 stappen op zij te doen om dan te bedenken of ze bij de aardappelen of het fruit moeten zijn grrrrrrrrrrr

7 likes

Ik zou eigenlijk de hele boekenserie willen kopen en weer eens lezen. Heb die als kind tig keer gelezen en voelde me echt een soort Laura Ingalls. (En wilde tegelijk Emma Peel van de Wrekers zijn, lekker contrast :joy:).
De boeken zijn wel veel leuker dan de serie.

6 likes

Ik heb de serie nooit gezien (zonder tv opgegroeid), maar ik vond de boeken helemaal fantastisch toen ik een kind was.

@Huismus Oh ik heb nu ook echt zin om allerlei boeken van vroeger te gaan herlezen. Maar ik ben toch ook een beetje bang dat het dan tegenvalt.

2 likes

Benen en oksels nooit, vulva zo nu en dan als ik er zin in heb maar meestal ook niet

@FISSA ik vind wandelen in de sneeuw best leuk maar waar ik woon wordt het volgens mij 1 graad dus als er al iets valt is het binnen 5 minuten natte kledderzooi dus no thanks

1 like

Iemand een tl;dr voor deze Belg waarom het kabinet moet aftreden? Ik heb nog geen NL schandaaltjes opgevangen in ons nieuws.

2 likes

Niet alleen in de schulden, sommige gezinnen raakten zelfs hun huis e.d. kwijt volgens mij

Het allerbelangrijkste hierbij is eigenlijk dat dit allemaal op basis van racisme is. Mensen met niet-Nederlandse achternamen kregen opeens zonder reden geen kinderopvangtoeslag meer (en naar nu blijkt waarschijnlijk ook andere toeslagen waar ze wel recht op hadden) en moesten deze toeslagen die ze jarenlang ontvingen zsm terugbetalen. Diepe diepe schulden, mensen verloren hun huis, baan, gezinnen vielen uit elkaar, mensen raakten in depressies (soms zelfs met zelfmoord tot gevolg), kinderen zijn uit huis geplaatst etc. En de overheid bleef maar ontkennen dat dit door racisme kwam :roll_eyes: @slurfhondje

23 likes

Huh, maar dit was toch niet allemaal op basis van racisme? Ook mensen met een Nederlandse achternaam zijn toch slachtoffer geworden?

1 like

Eh wat dan wel? Nav van veel fraude door Bulgaren vond de belastingdienst het een goed idee om dan maar iedereen met een buitenlands klinkende achternaam extra te controleren, en als je als ouder niet snel genoeg met de juiste info over de balk kwam (of de belastingdienst raakte zelf je papieren kwijt), dan werd je toeslag meteen stopgezet en kon je alles terugbetalen. Of je toeslag werd sowieso meteen stopgezet, totdat je met bewijzen zou komen dat je wel recht zou hebben op toeslag. Het zal best dat er een enkeling een Nederlandse achternaam had, maar het beleid was letterlijk om mensen met een buitenlandse achternaam te hunten. Hoe is dit geen racisme?

3 likes

Ik zeg niet dat jou omschrijving geen racisme is, want dat is het gewoon. Ik dacht alleen dat het twee losse zaken waren: dus en de toeslagen stopgezet bij een x aantal random gezinnen en extra onderzoek naar gezinnen met een tweede nationaliteit en daar ook de toeslagen stopgezet!

Sorry dan heb ik het verkeerd begrepen!

Nee dat zijn dus geen twee losse zaken. Niet lullig bedoeld, maar ik vraag me wel af hoe je dit gemist kan hebben? In elke talkshow, krantenartikel en nieuwsitem hierover komt dit ā€œinstitutioneelā€ racisme naar voren. Heb je daar dan overheen gelezen?

Nou ik vind dat veel media/politiek commentatoren/en vooral politici toch aardig hun best doen het hele ā€œracismeā€-stuk te negeren of onvermeld te laten. Vind dat het helemaal niet zo voorop staat in de berichtgeving (al zou dat wel moeten vind ik)

39 likes

Ja precies!

Zovaak wordt dat gedeelte weg gelaten. Ik denk daardoor mijn verwarring! Ik heb dan automatisch ingevuld dat het stuk racisme maar een deel van de mensen betrof die slachtoffer zijn geworden. Net toen ik het ging opzoeken las ik ook steeds: ā€œveel gezinnen met dubbele nationaliteit zijn slachtoffer gewordenā€, maar nergens werd gezegd dat alle gezinnen van de toeslagen affaire slachtoffers ook dubbele nationaliteit hadden.

Oh en bij de aflevering van nrc vandaag over deze zaak volgende ze ook iemand met een ā€œNederlandseā€ achternaam.

Wow ik wist wel dat ik in de minderheid ging zijn maar dit had ik nou ook weer niet verwacht

32 likes