Mijn kleuterjuf en groep acht juf was dezelfde en ze heeft ons als klas superveel geleerd. Als kleuterjuf was ze lief, maar streng, en als groep acht juf duldde ze geen bullshit maar ze was wel fucking grappig en slim. Je kon over alles wat je dwarszat bij haar aankloppen, ze leerde ons hoe je deo moest gebruiken omdat we begonnen te puberzweten en ik weet nog dat ze tegen de meisjes zei dat we thuis in een veilige omgeving allemaal naar onze vulva moesten kijken met een spiegeltje zodat we precies wisten hoe het eruitzag en we ons eigen lichaam kenden, omdat dat meisjes niet genoeg wordt verteld. Ook was er een meisje in mijn klas die al heel vroeg borsten had en ongesteld was geworden en ze heeft toen de hele klas even bij elkaar gebracht om erover te praten en het uit te leggen, zodat de jongens óók snapten wat er aan de hand was en de meisjes haar niet zouden pesten als ze niet met ons wilde douchen. En met iedere leerling met achterstanden had ze superveel geduld, en maakte het haar missie om ze op weg te helpen. Tegelijk moest je niks bij dr flikken want dan had je een probleem. Ze was (en is) gewoon een hele goede docent, en wist precies wat de klas nodig had.
Ik ben later na de basisschool nog wel een paar keer bij haar op de koffie geweest om even bij te praten, zoveel indruk had ze gemaakt. Echt zoân juf die in je gelooft en het haar missie maakt om haar klas goed op weg te helpen. Zou haar nog wel eens willen spreken, kijken hoe het met haar gaat, maar ze is nu met pensioen en ze heeft geen social media, dus dat wordt wat lastig contact maken.
Echt een topmens in ieder geval.