Stel je persoonlijke vraag #25

Ik ken mensen die het doen omdat ze dan creatiever zijn en ik kan alleen maar denken hoe kut het moet zijn om voor je werk een afhankelijkheid van drugs te creëeren

6 likes

Waar doe jij het dan voor?

Medisch toezicht/controle is vaak ook niet zo strikt als je denkt hoor, jaren psychiatrische medicatie geslikt (waaronder lithium waarbij je bloedspiegel met regelmaat moet worden geprikt volgens protocol wat niet gebeurde ook niet als ik er wel zelf om vroeg, want de arts die het moest regelen had het maar ‘drukdrukdruk’ ) en zag de arts nauwelijks en de behandelaar die ik vaker zag ging niet over de medicijnen dus wist er niks van.
En ik denk niet dat ik de uitzondering daarin ben.

14 likes

Oh wow :hushed:

1 like

Niet om dit goed te praten, want dit is natuurlijk absoluut niet de bedoeling, verschil wat mij betreft is wel dat je een medicijn slikt waarvan de bijwerkingen bekend zijn, we weten wat de veilige bloedspiegels zijn en we weten wat de interacties zijn met eventuele andere medicatie. En ik ga er van uit dat als je lithium slikt en je bij een andere arts bent, je dit ook aangeeft.

Nadeel is dat met veel van de ‘partydrugs’ onvoldoende bekend is wat de interacties zijn en denk ook wel dat mensen minder geneigd zijn hierover open te zijn maar hun arts.

Edit: maar misschien ben ik wel een beetje biased als lithiumgebruiker én voorschrijver (niet bij mezelf, no worries)

7 likes

Ja, maar als je niet volgens protocol bloedprikt weet je nog zo goed als niks :woman_shrugging: (denk; op een moment gebruikte ik ook overmatig alcohol ernaast, had ik ook antidepressiva en antipsychotica en slaapmiddel en een pam nou dan kan je dat niet op de goede gok doen meer als er nooit contact is tussen arts en patiënt)

Ik slik het al aantal jaar niet meer en ben ook niet meer bij die psychiater in behandeling want die had gewoon nooit tijd voor controle afspraken of extra afspraken of mij überhaupt te zien. Er was nog net tijd voor het jaarlijks gesprek (werd wel 10min voor gepland of-zo) zodat de zorgverzekering bleef vergoeden en dat werkt ook niet voor de vertrouwensband.

Ik geloof best dat het bij andere anders gaat en wel zoals het hoort.

5 likes

Ah dit is inderdaad wel heel rot zeg, wat ontzettend balen dat je zo behandeld werd. Dat is echt niet verantwoord nee.

1 like

Ja.
Bij andere psychiaters heb ik wel andere ervaringen gehad (maar was vaak in opname en dan is het toch anders), maar dit was de laatste (toen was ik thuis) voor ik alles begon met afbouwen. Zonder hulp van de arts trouwens, die kwam er met dat verzekeringsgesprek achter :laughing:

Ik drink al jaren geen alcohol (op eigen kracht geheelonthouder geworden) meer en slik geen medicatie (ja, nu weer slaapmiddel maar zie die arts wekelijks!!) meer dus alles goed soort van.

3 likes

Misschien meer een filosofisch aspect hoor, maar koffie is ook stimulerend cq. bedoeld om je productiviteit te verhogen, en als je daar maar genoeg van neemt is dat niet eens zo heel veel anders dan een lage dosis amfetamine (of stekkers, daar is het misschien beter mee te vergelijken) en dat vindt niemand gek

3 likes

Nou ooit deed eens het koffiezetapparaat op mijn oude werk het niet meer. Er was geen mogelijkheid om het zelf te maken. Ik heb nog nooit binnen een paar minuten al dje mannen in paniek rond het apparaat zien staan.

Er moest nu koffie komen. Nununu. Dit konden ze niet handelen. Hoofdpijn. Afkickverschijnselen.

Gelukkig was er nog ergens een verdwaald ouderwets koffiezetapparaat en was de supermarkt vlakbij.

Een op een te vergelijken? Mwah nee niet exr. Maar heeft koffie invloed? Volgens mijn anekdotische bewijs wel.

7 likes

Het is wel interessant waar het verschil ligt tussen ‘zelfmedicatie’ en verslaving, een verslaving kun je in die zin ook zien als zelfmedicatie (niet voelen van pijn, rustiger worden, ptss dempen, adhd).

5 likes

Dat zijn die dingen die bodybuilders ook slikken right? Daar kan je echt intens niet goed van worden :eyes:

Klopt, geen idee wat erin zit eigenlijk, ik dacht iets van guarana en cafeïne ofzo, maar volgens mij is dat ook geen verboden drugs, terwijl je daar behoorlijk de weg van kwijt kan zijn. Wat @Marquez ook zegt is trouwens ook wel herkenbaar, ook bij mezelf, ben s’ochtends zonder koffie echt een stuk minder productief dan wanneer ik wel koffie drink

2 likes

Ja… ik heb dat een tijd gebruikt. Maar als je goed je best doet dan heb je ook die wel verboden variant nog wel. Met efedra. Althans, 8/9jr terug was dat niet moeilijk aan te komen.
Wordt je onwijs opgefokt van. Hartkloppingen en hyperactief etc :cold_face:.
Maar of dat echt onder de drug valt - denk t niet nee?

Houd je meer van mensen of dieren?

• Meer van mensen
  • Meer van dieren
  • Allebei niet
  • Mensen, maar ik houd sowieso niet van dieren
  • Dieren, maar ik houd sowieso niet van mensen

0 stemmers

Efedrine en Caffeine zijn allebei “gewoon” drugs, aangezien drugs eigenlijk alles is wat een exogene stof is die effect heeft op neurotransmitters /neurotransmitter receptoren.

5 likes

Heb ik ook nog een drugsverslaving gehad in m’n leven. En dat gewoon op zaterdag avond ontdekt :face_with_hand_over_mouth::eyes:

We doen collectief alsof een cafeïneverslaving niet telt dus je mag gewoon je kop in het zand steken hoor, wij vertellen het niet door.

6 likes

@Duif houdt niet van dieren? :open_mouth: soortverrader

1 like

Hahaha duiven zijn echt vliegende ratten, #selflove

14 likes