Stel je persoonlijke vraag #25

Nou ik hou onvoorwaardelijk van mijn huisdier en ik hou van geen enkel persoon op dezelfde manier - hou natuurlijk wel van m’n familie en goede vrienden enzo maar mensen kunnen je teleurstellen of coronawappie of xenofoob of horoscoopgelover blijken en mijn dier niet :stuck_out_tongue:

Maar ik vind het een superstom gedachte-experiment om te moeten “kiezen” of je een mens of een dier laat leven, ik wil daar helemaal niet over nadenken en ik wil echt nooit in zo’n situatie terechtkomen.

6 likes

Ja precies, de originele vraag was ook van wie je meer houdt, niet wie je dood zou willen als je moest kiezen. Ik kan zeggen dat ik meer van mijn huisdier houd dan van een random kind maar betekent niet dat ik een kind zou doden??

19 likes

Hier ben ik het wel mee eens. Ik kan me er niet bij voorstellen dat dit ook maar 1 sec iets is waar ik over na zou moeten denken. Ik vind dieren heel lief maar het komt echt absoluut niet in de buurt bij de liefde die ik voel voor mijn kind, dat verdriet zou ik andere ouders nooit aan kunnen doen. Maar dat is niet eens de belangrijkste reden, ik vind een dier en een kind gewoon niet te vergelijken.

1 like

Ja eens in 90% van de gevallen.

Maar sommige kinderen zijn wel echt teringlijers. Die zou ik dan wel afknallen boven een onschuldige cavia.

13 likes

Oooh van wie kijk je die? ik kijk die dus ook van een aantal youtubers, ze zijn nu alleen wat geminderd en overgegaan op minecraft. Dus ik ook hahaha. Maar among us is m’n wc game.

Het was niet mijn bedoeling om het zo extreem te maken maar ik probeerde gewoon te begrijpen wat mensen bedoelen als ze zeggen “ik houd meer van dieren dan van mensen”.

Ik snap dat de meeste mensen liever met een paar kittens spelen dan met vreemden praten. Maar voor mij betekent ik houd meer van x dan van y dat je x dan ook belangrijker vindt en dus boven y plaatst.

Ik vroeg me dus af of mensen het ook op die manier bedoelen of meer luchtig zoals ik hier lees van ik vind alle dieren leuk en niet alle mensen. Ja ik ook. Maar blijkbaar zijn er ook echt mensen die een kitten zouden redden en een kind laten sterven (wat ik 100% niet geloof trouwens. In een filosofische discussie misschien maar niet in het echt hoop ik.)

6 likes

Maar de vraag was toch niet wie je eerder dood zou schieten of wie je minder snel zou redden. De vraag is van wie hou je meer in het algemeen. En over het algemeen houd ik meer van dieren dan van mensen. Ik vind veel meer dieren leuk dan mensen. En ik vind veel meer mensen extreem kut dan dieren. Natuurlijk zou ik geen mens doodschieten om een puppy te redden, dat voelt vreselijk onethisch. Maar de reden is niet omdat ik meer van mensen hou. Ik denk dat als de vraag was geweest wie je eerder dood zou schieten, de uitslag heel anders was geweest.

10 likes

Als ik voor mezelf spreek;
Moet je zelf het kind en het kitten vermoorden, of doet iemand anders dat voor je?
Is het jouw eigen huisdier vs een kind dat je niet kent… en moet je dan het zelf vermoorden of valt dat kind gewoon neer wanneer je een keuze hebt gemaakt?
Is het een kind dat je kent of niet? Moet je het actief uitvoeren of valt diegene gewoon neer nadat je je keuze hebt gemaakt?

Ik bedoel als ik het zelf moet doen zou ik nooit een kind kunnen vermoorden. Maar als ik moet kiezen tussen mijn puppy en een random kind dat ik niet ken die gewoon neervalt en ik niet zelf hoef te vermoorden, is die keuze al wat moeilijker.

Gatver, vind dit echt geen fijne discussie, zowel wat betreft de dieren als de kinderen.

23 likes

Is het ook niet.

Ik zou nooit een dier doodschieten want zielig.
Maar ik zou ook nooit een kind vermoorden want dan moet ik naar de gevangenis.

9 likes

Sommigen nemen dit echt te serieus man. Alsof ik echt iemands kind ga doodschieten.
Maar ik zou zeker niet mijn hond opofferen voor een onbekende zijn kind. Dat is gewoon niet te vergelijken.

16 likes

Depends on who :rofl::tired_face:

6 likes

Ik wist niet dat ik in het je moet kiezen topic zat.

33 likes

Ga jij vandaag:

• Uitslapen
  • (Online) shoppen
  • Wandelen
  • Sporten
  • Iets bakken
  • Uitgebreid koken
  • Je nagels doen
  • Je hobby uitvoeren
  • Tuinieren
  • In huis klussen
  • Opruimen
  • De was doen
  • Uitgebreid douchen/badderen
  • Werken
  • Lezen
  • Familie/vrienden bezoeken
  • Gamen
  • Kledingkast uitzoeken

0 stemmers

Zet die vragen waarbij je moet kiezen gewoon even in het juiste topic. Zo moeilijk is het niet. Dan is dit topic ook beter bij te houden.

13 likes

Ga jij vandaag een pizza bestellen?

• Ja! :pizza:
  • Was het niet van plan, maar nu je over pizza begint heb ik er wel zin in
  • Nee
  • Ik weet het nog niet zeker
  • Ik ga iets anders bestellen
  • Ik ga koken

0 stemmers

Ik heb net pizzadeeg gemaakt dus ik ga wel pizza eten, maar dan zelf gemaakt :raised_hands:t2:

6 likes

Ik heb 2 pizza’s gewonnen, er wordt hier een nieuwe zaak geopend en ter promotie hielden ze een actie. Dus pizza is “besteld”.:partying_face:

15 likes

Deze vraag doet me denken aan dat trolly dilemma… en de afweging of bewust ingrijpen om een grote groep te redden ethischer is dan niet ingrijpen om 1 iemand te redden
Maar dan met kinderen en huisdieren

Love dit forum

3 likes