Stel je persoonlijke vraag #25

Ik zie ook best vaak mensen delen dat ze iets aardigs voor een ander hebben gedaan, ook hier.

Dan weet ik sowieso dat het ook deels voor je ego was, waarom zou je het anders delen?

21 likes

Wow okĂ© calm your tits. Was een serieuze vraag? Ben oprecht benieuwd hoe en waar die ‘grens’ zou liggen en ik hoopte op een serieuze reactie maar dat zit er blijkbaar niet in. Ok.

10 likes

Is dat zo? De hele wereld draait toch om ‘oordelen’, lees meningen, van Jan en alleman. Heb altijd het idee dat men die beweren dat je niet hoort te oordelen en dat zo fout is, zelf degene zijn die hun eigen standpunten niet kunnen onderbouwen Eens met uitspraken als “don’t judge a book by its cover” maar als ik de samenvatting en/of eerste pagina’s heb gelezen kun je soms best een mening/oordeel vormen en is het echt niet van toegevoegde waarde om het hele boek te lezen en analyseren (en die mening kun je later echt wel bijstellen over dit hypothetische boek daar niet van) đŸ„Č

Sorry voor deze uitstap, maar je zin triggerde me blijkbaar

1 like

We kunnen ons ook aan de regels houden door iedere dag 1 iemand anders te zien.
De regels zijn er niet voor niets.

Maar of het verstandig is?

1 like

Lol omgekeerde wereld.

Je schrijft dat je niemand een verklaring verschuldigd bent, want je wil je er kennelijk niet op je gedrag angesproken worden, maar je verwacht wel uitleg van Penny waarom zij dingen vindt en doet daar ook nog eens mega kut in je toon over.

Koekoek.

19 likes

Misschien lezen wij niet mee in dezelfde topics maar ik zie bijna niemand op dit forum dit zeggen of zo beredeneren eigenlijk?

6 likes

Ik denk van niet en moet hierbij ook een beetje denken aan wat @Eddie hier laatst schreef over extreem zorgzame mensen. Ik ken in m’n omgeving best wat mensen die zichzelf volledig wegcijferen voor een ander en daar ook trots over vertellen. Maar ironisch genoeg is dat imo vaak toch ook juist om erkenning ervoor te krijgen en zodat ze continu van anderen te horen kunnen krijgen wat een goed persoon ze toch zijn. En in mijn ervaring wordt het door die zorgzame mensen uiteindelijk ook vaak ingezet als troef als iemand boos op ze is bijvoorbeeld. “Ik heb toch zoveel voor Jantje gedaan en nu doet ‘ie zo gemeen. Heb ik toch niet verdiend.”

Dus ja lang verhaal kort ik denk dat de meesten niet daadwerkelijk altruĂŻstisch zijn maar het uiteindelijk doen uit reciprociteit.

7 likes

Ben nu wel benieuwd naar wat de meesten doen hier.

Als jij wat liefs/aardigs doet voor iemand bv een dakloze eten geeft of boodschappen voor je oudere buurvrouw doet, deel jij dit dan met mensen?

• Ik deel dit nooit met iemand
  • Ik deel dit zelden met iemand
  • Ik zet dit wel eens op het forum/internet
  • Ik vertel dit wel eens aan mijn partner/vriendinnen/familie
  • Ik doe nooit zulke dingen

0 stemmers

Hahaha wat? ‘Mensen als jou’? Wat betekent dat precies? Mij antwoorden met “wat een dwaze vraag is dat nou weer” vind ik niet inhoudelijk ingaan op mijn vraag nee. En ‘je weet best over wat soort mensen ik het heb’ ook niet.

Jammer.

@Zemraluani okĂ©. Mijn toon in mijn vraag was volgens mij juist super neutraal en juist vrij van oordeel? Penny gaat “de aanval” aan (en dit bedoel ik dus niet letterlijk als aanval, maar geeft wel samen met ook anderen vrij duidelijk haar mening over mensen die de regels overtreden) dan is het toch niet gek als ik daar een vraag over stel?

Ik voel me idd niet verplicht om mijn antwoord op de poll verder uit te leggen, maar ik geef ook geen oordeel / mening toch op de hele poll?

2 likes

Maar nu begin ik ineens te twijfelen over deze stelling.
Toen mijn vriendin in het ziekenhuis lag met leukemie heb ik wel iets voor haar gedaan zonder dat ik daar iets voor terug hoefde. Geen bedankje geen goed gevoel. Ik wilde oprecht dat het haar een goed gevoel zou geven om haar tijd in het ziekenhuis wat dragelijker te maken.

Of is het dan ook zo, dat ‘ik wil’ dat háár tijd in het ziekenhuis dragelijker is, eigen belang?

Snappen jullie het een beetje haha.

2 likes

Waarom wilde je dat voor haar dan?

Ik cringe eraan als ik eraan denk dat ik laatst tegen mn moeder zei dat ik een zwerver 10 euro had gegeven en hij het vast harder nodig had dan ik en heel verhaal erbij gaf over dat het beter is geld te geven en de meeste mensen dat niet doen want die beslissen dan voor een zwerver wat diegene wel of niet met dat geld willen blablablabla

Mn moeder zat ook van “ok”

Ik wilde echt duidelijk een denkbeeldige sticker hebben. God wat gĂȘnant, Maarja denk dat als ik het niet uitspreek het ook egoĂŻstisch is want dan geef ik mezelf die sticker gewoon in gedachte van Yes leeuw jij altruĂŻst.

10 likes

Ik denk dat het tenminste altijd een combinatie van dingen is. Als vriendin zijnde gun je je zieke vriendin een goed herstel natuurlijk. Maar je wil (onbewust?) ook dat je vriendin jou een goede vriendin vindt. En voelt dat jij er voor haar bent geweest. Dus toch ook uiteindelijk voor jezelf.

4 likes

Ik heb wel eens wat gedeeld op het forum als ik iets leuks deed voor een vriendin. Verder vertel ik het heel soms aan mijn vriend bijvoorbeeld haha

1 like

Ok

1 like

Maar door regels te overtreden weet je toch dat je daar “negatieve” reacties over kunt krijgen?

Draai het eens om: zou je je een goed mens/vriendin voelen als je haar in het ziekenhuis alleen liet en niets voor dr zou doen?

1 like

Maar dit was in eerste instantie een beetje mijn vraag ook, waar stellen we de grens qua wat verstandig is of niet, is dat op de maatregelen - die mede door experts zijn geadviseerd, dus die vertrouw ik - of is dat strenger dan maatregelen, dus wat jij zegt: een persoon per dag zien is je aan de regels houden maar is alsnog dom? Wat valt dan precies onder onvoorzichtig en dus onwenselijk :stuck_out_tongue:

Oké, ik wou alleen maar aangeven dat ik de dingen die mensen hier posten niet hetzelfde ervaar als jij en was benieuwd of ik misschien dingen over het hoofd had gezien. Maar blijkbaar vatten we die dingen anders op, dat kan. Als mijn post je het gevoel heeft gegeven dat ik je wil manipuleren of jou wil laten denken dat je gek bent, dan sorry, dat was niet mijn bedoeling.

Dit vind ik een beetje kort door de bocht. Wat doet jou aannemen dat mensen die met whataboutism komen allemaal gezond zijn en healthy privilege hebben?

1 like

Omdat ik weet hoe het is om in het ziekenhuis te liggen en er daardoor deels gelijkenissen inzaten bij wat je doormaakt en wat voor gevoelens daarbij komen kijken. En ik wilde graag mezelf in bochten wringen om haar daarin bij te staan. Als er iemand zoiets niet verdiende is zij het wel

1 like