Stel je persoonlijke vraag #25

Ik heb na m’n middelbaar nooit meer een opleiding afgerond, dat zegt wel genoeg denk ik😂

2 likes

Ja, vind ik ook valsspelen haha. Maar ze zegt juist dat dat niet mag.

1 like

Een voldoende mag je niet herkansen zegt ze. Maar als je er 3 jaar over doet heb je sws wel dingen herkanst toch? En dan nog cum laude behalen?

Klopt zoals jij het zegt. VOLdoendes mag je niet herkansen, ONVoldoendes wel.

Normaal mag je geen uitloop hebben als je cum laude wil halen

3 likes

Ja bij mijn school kwam je niet meer in aanmerking voor een cum laude als je dingen hebt herkanst.

Ja precies dus hoe kunnen mensen die er 3 jaar langer over hebben gedaan dat wel gekregen hebben?

Bij mijn opleiding mag je elk jaar 1 ding herkansen (dus stel je voor je hebt een 7,4 gehaald en de rest is allemaal afgerond een 8, dan kun je die herkansen).

Ik heb ook X jaar langer over mijn studie gedaan door ziekte, bestuur etc. En ook nooit herkansingen gehad.

1 like

Nee eens, maar dan moet die policy ook overal gelden. Op mijn studie mocht je bijv nooit onvoldoendes herkansen, ik vind dat dan eerlijk gezegd wel scheef.

1 like

Ja, ik ben daar ook enorm voor. Alleen jammer dat dat op mijn hbo dan niet kon omdat ik 1 x in het 1e jaar iets heb moeten herkansen. Beetje oneerlijk en was er niet op de hoogte van dat zoiets niet landelijk geldt.

Nouja het is toch een beetje raar dat je er 3 jaar langer over mag doen? Dan is het hele punt weg. Een goed gemiddelde kan je altijd nog op je CV zetten of waar dan ook, maar het laat toch zien dat je juist onder hoge studiedruk die cijfers in 1 keer hebt gehaald. Dat is gewoon de definitie ervan. Niet dat ik erbij in de buurt kom haha dus ik weet niet waarom ik me zo druk maak

4 likes

Wat boeit cum laude ook echt, niemand vraagt daar later toch nog naar. Net zoiets als je cijferlijst of citoscore.

32 likes

Waarom haal je citoscore erbij, zometeen gaat wéér iedereen daarover vertellen :sob:

4 likes

Ja maar dan moet je nog studeren, dat is toch anders

Stel je voor dat je voor een senior positie nog je cijferlijst moest overleggen. Janken.

2 likes

Bij sommige banen kijken ze er ook wel naar.
Stel student A en B hebben allebei bedrijfskunde gedaan, de een met een 6.7 en de ander met een 8.7 die dat ook op z’n cv heeft gezet dan nemen ze die misschien liever.
Maar het zal altijd een combi van factoren zijn.

Bij ons kon je onder de 4 niet eens herkansen, dan was je gewoon gelijk fucked.

1 like

ik heb zoiets van, diploma is diploma en uiteindelijk is iedereen even bekwaam toch

en dat voorbeeld. Misschien had diegene die een 8.7 haalde wel een luizenleventje, thuiswonend, geen geldzorgen, geen bijbaan, genoeg vrije tijd en leerde hij uuuuren voor een tentamen. Terwijl diegene met een 6.7 alle ballen hoog probeerde te houden en nog steeds wel een voldoende haalde. Zegt helemaal niets vind ik en hoop dat werkgevers dat ook zo zien

23 likes

Ja daarom zeg ik, combi van factoren. Maar zeker niet iedereen is even bekwaam! Eindcijfer is misschien niet de beste graadmeter maar het zegt ook weer niet niks.

2 likes

Om gelijk te mogen starten aan geneeskunde had je vroeger een 8 nodig (voor het decentrale selectie was). En de rest moest loten. Vond dat al nergens op slaan, de hoogte van je eindcijfer heeft imo weinig (oke misschien wel handig als je enigszins kan leren) te maken met hoe capabel je bent en of een vak je ligt of niet.