Stel je persoonlijke vraag #25

In Gent (provinciehoofdstad Oost-Vlaanderen) is er niks met de H’s en G’s. West-Vlamingen spreken alle G’s als H uit, en de H verdwijnt (in dialectwoorden, niet in -poging tot- AN).

Maar half W-VL blijft na de studies plakken in Gent haha.

3 likes

Ooh ja @slurfhondje sorry dacht iets te weten maar slaat dus weer eens als een tang op een varken.

Ik heb nummer 12 toevallig gisteren op en dat was echt de hemel op aarde.

2 likes

Als Vlaming kan ik Nederlands-Limburg herkennen, want lijkt op ons Limburgs (voor mij, als Niet-Limburger). En als heel Zeeland spreekt zoals Sergio Herman, haal ik dat er ook wel nog uit haha

2 likes

Zeeuwen doen soms ook die rare G = H zoals west Vlamingen, maar denk dat dat specifiek Zeeuws-Vlaanderen is en niet heel Zeeland.

Brabants is ook vrij specifiek te herkennen, is veel zachter dan boven de rivieren.

today i learned dat niet heel zeeland Zeeuws-Vlaanderen is. Dacht dat heel dat gebied ooit van ons was, maar volgens wiki was er zelfs nooit annexatie :+1:

1 like

Nee Haha is alleen t stukje dat direct an jullie grenst met Terneuzen en Cadzand enzo. Die andere eilanden/uitsteeksels zijn ook Zeeland maar weet ook niet precies hoe die heten verder: kom er nooit.

Is voor de meeste van ons echt teeeering ver weg dus snap dat je denkt dat het meer jullie ding is.

2 likes

Ja hier is Sluis (en Breskens en Cadzand) een populaire daguitstap. Mijn schoonmoeder zaagt dat ze door verbod op niet-essentiële reizen niet meer goedkoop paracetamol kan kopen in’t kruidvat van Sluis. Categorie first world problems

5 likes

Haha

Ik woon midden in NL en vanuit hier is het ongeveer 5,5 uur ov tot Cadzand, of 3 uur in de auto.

Kan je beter naar België gaan voor een dagje uit Haha. Ben sneller in Antwerpen.

1 like

Deze poll doet me denken aan dat verhaal van @Eddie over iemand in Gent die het eerst uitsprak als Hent want hij kwam uit West-Vlaanderen. En dat hij het daarna anders ging uitspreken en dierenvriend werd nadat hij dieren vermoordde???

Dat is dus precies het enige dat ik weet van accenten onderscheiden, dus het forum leert me altijd nieuwe dingen! thanks voor deze wijze les @Eddie! En waarom kan ik dit soort dingen wél onthouden wtf.

3 likes

N.a.v. discussie in wjekw, voor de thuiswerkers, moet jij ‘online’ staan voor je collega’s? Of aanwezig zijn in een programma

• Ja ik moet online staan
  • Nee dat hoeft niet

0 stemmers

Het is wel de bedoeling dat ik ingelogd ben op Skype maar welke status boeit weinig geloof ik. Zolang ik maar gebeld kan worden oid :woman_shrugging:t2:

5 likes

Oh zal 'm ff aanpassen. Want aanwezig zijn in een programma bedoel ik daar ook mee

Bij mij duurt sowieso vaak best lang voordat ik weer van afwezig naar aanwezig spring (of het gebeurt helemaal niet vanzelf) dus ik ga er niet van uit dat het bij mijn collega’s altijd klopt. Ik hou het in ieder geval niet in de gaten en denk dat mijn baas ook wel iets beters te doen heeft.

Ah ja dat scheelt ook nog wel. Heb overigens ook bij een bedrijf gewerkt waar je je altijd moest afmelden als je er niet was en ook tot een bepaalde tijd (zodat je de telefoon altijd kon opnemen als je aangemeld was en ze ook wisten wanneer je weer aanwezig was, alle externe telefoon ging via een centraal nummer/telefoniste), dus kreeg ik wel een s commentaar als ik af en toe later dan 8:00 inlogde terwijl ik volgens het systeem om 8:00 zou beginnen. En daar moest je je dus ook voor 5 of 10min afmelden als je koffie ging halen of naar de wc, echt heel irritant. Dat werd verder niet opgeslagen ofzo, maar we hadden zo’n directeur die dan elke ochtend om 8u even ging kijken wie om 8u nog niet ingelogd was (alsof hij niks beters te doen had) en dat kreeg ik dan weer te horen via mijn leidinggevende. Doodvermoeiend.
Nu is het gewoon dat we skype aan hebben tijdens het werk, maar je kunt 'm ook prima op bezet of niet storen zetten en dat boeit dus eigenlijk niet.

Heb jij je collega’s op social media? Buiten LinkedIn

• Ja, degenen met wie ik veel samenwerk
  • Ja, de meesten
  • Ja, allemaal
  • Nee, niemand

0 stemmers

En zo ja, welke socials?

• Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Whatsapp
  • Snapchat

0 stemmers

Eigenlijk allemaal oud collegas en dan alleen degene met wie ik ook na het werk bevriend ben gebleven.
Tijdens een baan had ik ze alleen op whats app en dan alleen directe collega’s om te kunnen appen de trein is laat etc.

1 like

Eigenlijk bedoel ik met ja de mensen die ik ook buiten werk aardig vind en buiten werk zie zegmaar, die heb ik wel op facebook. Maar collega’s met wie ik “gewoon niet zo heel veel heb” buiten werk om die niet.

6 likes

Het geldt voor vrijwel heel Zeeland en het is de H en de G omwisselen. Dus iets is geerlijk in plaats van heerlijk en held in plaats van geld. Maar niet met alle woorden. De ij is ook vaak een ie (maar niet altijd want een pijp is dan weer een pupe). Oo en aa wordt oa. Ze zeggen geen je of u maar iedereen is ‘jie’ (op Goeree, het eiland boven zeeland, zeggen ze dan weer ‘joe’). Mijn favoriete moment was toen mijn Zeeuwse schoonmoeder me vroeg naar mn siefielis. Ik dacht dat ik na 3 jaar toch redelijk wat Zeeuws kon verstaan, maar gelukkig vroeg ze me niet naar m’n syfilis maar naar m’n cijferlijst :joy:

8 likes

Dit is wel alleen voor de boeren hoor hahaha of de mensen 50+

4 likes