Stel je persoonlijke vraag #26

Is dit echt zo? Ik vind zuivel juist altijd heel duidelijk, maar misschien komt het dus omdat je dit niet kan ruiken :joy:

Googler als ik ben, even opgezocht op Voedingscentrum website. Daar staat:
“Een uur buiten de koelkast bekort de houdbaarheid met een dag.

Wanneer melk en melkproducten bedorven zijn, kun je dit met je zintuigen beoordelen. Ze gaan zuur ruiken en smaken.”

Wel interessant. Dus stel je hebt het 5 uur buiten de koelkast, is het dan 5 dagen minder lang houdbaar?

1 like

Oh kom er serieus nu pas achter dat het een best algemeen bekende regel is dat zuivel 1 uur buiten de koelkast de houdbaarheid bekort met een dag. :joy: nooit geweten haha

2 likes

Heb toch niks te doen dit weekend, slechtste geval is het een dagje aan de dunne, beste geval heb je Heksenkaas :heart_eyes:

@anon69899736 had ik ook nog nooit van gehoord hoor!

1 like

Ik speel gewoon graag Russische roulette met mijn eten.

16 likes

Hoezo is dat nou weer Amerikaans? Dit is gewoon basis voedsel hygiëne wat erin gestampt is toen ik in een restaurant werkte. 2 uur boven de 21 graden = danger zone, waarin bacteriën zich vermenigvuldigen.

@Kauai “Het ergste van S. aureus is dat je niet kunt zien dat je eten besmet is: er zijn geen tekenen van bederf, zoals een vieze geur of gekke kleurverandering“

Dat is wel 1 specifieke bacterie. Je hoeft er niet per se ziek van te worden he, maar het kan wel.

4 likes

Maar dat is een bacterie die op je huid, kleding etc. voorkomt. Misschien is het wel erger hoor als het dan lekker kan broeien in je bakkie heksenkaas.

@anon44064118 gewoon binnen 10 minuten opvreten natuurlijk

5 likes

Een koeltas?

3 likes

En het kaartspel Stapel!!

3 likes

Nou echt hoor…

Wij Nederlanders zijn zo lekker praktisch en nuchter en dit is zó overdreven, DUS Amerikaans want @Echo woont in Amerika. :roll_eyes:

5 likes

Ik hoorde gister zo’n politieke verslaggever dit zeggen (van EenVandaag) en had helemaal een error. Ik toen dat ik dit altijd fout zei, maar deze poll stelt me gerust.

Blijkbaar Joost vullings

1 like

Ook @monkeyslut dat ligt aan de manier waarop eieren bewerkt worden voor ze in de schappen komen. Verschilt in de VS van hoe de EU dat doet. Zie ook Why Europeans Don't Refrigerate Their Eggs

5 likes

Misschien is het zo’n ‘normaliter’ dat vaker verkeerd wordt uitgesproken :thinking:

Overigens vind ik ‘afgelasten’ ook maar raar, niet dat dat hier iets mee te maken heeft haha.

4 likes

Hoe oud was jij toen je erachter kwam dat oesters nog leven wanneer je ze opeet?

• Nu?
  • <12
  • 13-18
  • 19-25
  • 26-34
  • 35+

0 stemmers

Ik kwam hier dus vorig jaar pas achter. Als ik dat eerder had geweten 🥲

2 likes

Niet helemaal hetzelfde, want normaliter heeft maar 1 juiste uitspraak en noTUlen en NOtulen zijn in principe allebei correct. Al is NOtulen wel nogal ouderwets en vooral lelijk en hoor ik eigenlijk alleen maar elitaire snobs het zo uitspreken. Beetje categorie mensen die ook vaGIna zeggen, zeg maar.

6 likes

Haha dit is dus zo’n normaliter van m’n post een paar hierboven. Normaliter, catalogus, parameter.

4 likes

Zijn er woorden welke jij stelselmatig verkeerd uitspreekt, ook al ben je 100 keer verbeterd?
Bij mij is dat bv label (ik zeg laaabel ipv leebel)

• Ja, namelijk;
  • Niet dat ik weet

0 stemmers

4 likes

Acetylsalicylzuur

21 likes

Striae zeg ik altijd als strai-je

12 likes

Haha ben nu wel benieuwd hoe jij het uitspreekt dan! Ik heb altijd wel moeite met het schrijven trouwens, weet nooit zo goed waar de y en waar de i zitten :sweat_smile:

3 likes

Bavarois. Dat woord kan ik echt niet uitspreken en word vaak iets van bavwawarows ofzo… :sweat_smile:

14 likes