Stel je persoonlijke vraag #26

Continuing the discussion from Stel je persoonlijke vraag #25 - #5100 door Blush.

Previous discussions:

1 like

@Blush Heel herkenbaar! Er komt morgen iemand eten/borrelen en volgens mij maak ik echt veel te veel.

3 likes

Ja hier dus ook morgen. Maar we maken verder geen avondeten, alleen een soepje naast alle borrelhapjes.

3 likes

@PaigeMichalchuk wij moeten alleen nog de laatste 3 afl van het laatste seizoen maar daar doen we denk al 3 weken over en ondertussen willen we ook niet met een nieuwe serie beginnen. We zitten ook altijd hardop te denken over wie nou wie is en in welk jaar we zijn.

Haha je zit echt in een soort limbo! Ik wil ook graag weten hoe het afloopt maar het is zo tergend om er opnieuw mee te beginnen, kan ik weer 20 afleveringen tegen een huilende en verwarde Jonas aankijken en dat ge-“Martha! Martha!” no thanks.

3 likes

Voor de niet-studenten: ben jij financieel zelfstandig?
(SCP hanteert als definitie dat je boven bijstandsniveau verdient, maar ik bedoel meer of je zelf rond komt zonder hulp)

  • Nee, ik ben financieel afhankelijk van mijn ouders
  • Nee, ik ben financieel afhankelijk van de overheid
  • Nee, ik woon samen met mijn partner en ik ben financieel afhankelijk van mijn partner
  • Nee, ik woon samen met mijn partner en we zijn financieel afhankelijk van elkaar
  • Nee, ik woon niet samen met mijn partner, maar ik ben wel afhankelijk van diegene
  • Nee, ik ben financieel afhankelijk van iets of iemand anders
  • Ik woon bij mijn ouders en kom daardoor wel rond, maar uit huis gaan is financieel onmogelijk
  • Ja, ik woon zonder partner en ben financieel zelfstandig
  • Ja, ik ik woon samen met mijn partner en ik ben financieel zelfstandig, alleen zou ik onze vaste lasten niet in mijn eentje kunnen betalen
  • Ja, ik ik woon samen met mijn partner en ik ben financieel zelfstandig (en ik zou alle vaste lasten van mijn salaris kunnen betalen)
  • Ja, ik woon samen met mijn partner maar mijn partner is financieel afhankelijk van mij
  • Ik ben student en heb per ongeluk gestemd
  • Anders

0 stemmers

Voor degenen die nu niet financieel afhankelijk van hun partner zijn, denk je dat je in de toekomst minder wil gaan werken (of voor een slechter betaalde baan zal kiezen) als dat tot gevolg heeft dat je financieel afhankelijk van je partner wordt?

  • Ja heel graag minder werken. FinanciĂ«le afhankelijkheid van mijn partner is voor mijn geen probleem.
  • Het zou niet erg zijn als dat zo uitkomt, maar ik zou het evengoed prima vinden als het niet zo is
  • Ik zou dit zoveel mogelijk proberen te voorkomen, maar ik kan me voorstellen dat er (een) periode(s) is/zijn waarin ik afhankelijk ben van mijn partner. Toch zou ik uiteindelijk altijd weer proberen om me in mijn eigen onderhoud te voorzien.
  • Nee, dat lijkt me verschrikkelijk en ik zal er altijd alles aan doen om nooit in zo’n situatie te zitten.
  • Ik heb niet echt een keus, want werken wordt voor mij sowieso moeilijk/onmogelijk.

0 stemmers

Het is een grote angst van mij om financieel van iemand afhankelijk te zijn, mede door jeugd, en daar ben ik dus wel mee bezig.

Zelfs als er goede afspraken over gemaakt zouden worden zou ik bijvoorbeeld niet thuis willen blijven met eventuele kinderen of minimaal gaan werken. Krijg echt de kriebels bij het idee dat ik dan bijv. ‘huishoudgeld’ van mijn partner zou krijgen.

18 likes

Bij de tweede poll: het kan toch dat je niet kan werken, en daardoor afhankelijk bent van de overheid maar niet per se van je partner? Je bent toch alleen maar financieel afhankelijk van je partner als je 1) vrijwillig niet (genoeg) werkt of 2) niet genoeg inkomsten van de overheid krijgt om je levensstandaard te onderhouden, of mis ik iets?

1 like

Heb jij wel eens geld aan iemand geleend? Het gaat hier om bedragen van 300 euro of meer (ongeveer, in ieder geval wel redelijk substantieel bedrag, geen 20 euro, en niet even voorgeschoten om het de volgende dag terug te krijgen). Per ongeluk anoniem, maar dat houd ik maar zo.

  • Nee
  • Aan m’n partner
  • Aan m’n ouders
  • Aan m’n broer/zus
  • Aan andere familie
  • Aan een vriend/vriendin
  • Aan een kennis
  • Aan iemand anders

0 stemmers

Ja dat kan inderdaad, maar ik ben benieuwd hoeveel mensen vrijwillig minder zouden gaan werken als dat tot gevolg heeft dat je financieel afhankelijk wordt van je partner. Misschien is dat niet helemaal duidelijk verwoord in de poll. Aangezien op de tweede poll ook 4x zo weinig mensen stemmen als op de eerste poll haha

1 like

Aan mijn ouders regelmatig, maar niet perse lenen maar eerder geven

4 likes

Het hypotheek voor ons huis hadden we nooit op maar Ă©Ă©n van onze salarissen gekregen. Maar het maandbedrag + vaste lasten verder kunnen we wel allebei op ons eigen salaris dragen als dat nodig is. Echt zo krom eigenlijk.

1 like

Ik werk en verdien genoeg om in mijn levensonderhoud te voorzien, maar ik voel me daardoor eigenlijk juist wel afhankelijk van mijn werkgever?
Als mijn contract afloopt/beëindigd wordt dan heb ik niets meer (totdat ik een andere werkgever vind waar ik dan weer afhankelijk van ben)
Toen ik vroeger een vast contract had voelde dat toch anders denk ik.
Edit: ik ben dus wel financieel onafhankelijk maar ik heb heel erg het besef dat dat zomaar kan veranderen

2 likes

Als je naar een ander, goedkoper huis zou verhuizen en je zou dan je vaste lasten wel kunnen betalen in je eentje, dan ben je alsnog financieel onafhankelijk. Alleen niet met deze vaste lasten.

1 like

Kun jij zonder een mannelijk persoon een ikea kast in elkaar zetten? (Of een jysk/leenbakker/kwantum kast)

  • Ja, natuurlijk
  • Alleen een Billy
  • Gewoon nee

0 stemmers

Zonder welk ander persoon dan ook, niet per se een man. Ik ben gewoon echt heel slecht met Ikea handleidingen.

7 likes

Ik weet het niet, nog nooit geprobeerd want altijd stond iemand anders erop het te doen. Maar heb ook bijna geen ikea meubels gehad.

Hoeveel ikea meubels heb jij nu in huis?

  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10+

0 stemmers

Toen mijn ex en ik nog samen waren wilde hij dat altijd samen doen, maar hij heeft echt 6 linkerhanden en die handleiding is voor hem Chinees, dus dan duurde het echt 10 keer zo lang. En als ik dan zei joh laat mij het lekker alleen doen, dan werd hij chagrijnig want “ik ben een man dus ik moet het kunnen” MAAR JE KAN HET NIET. :triumph:

6 likes

Geldt natuurlijk ook voor andere merken.

Toevallig weet ik dat juist heel wat technische onderlegde mensen slecht uit de voeten kunnen met IKEA tekeningen. Met die mensen samen doen is echt vreselijk.

Dan zou je denken dat het easy is alleen maar ik vind zelf dat trapje al kut. Al is het miss vooral als dat het veel langer duurt dan ik zou willen.

2 likes