Stel je persoonlijke vraag #26

Soms in de auto op lange roadtrips, maar dan zijn we niet stil, dan gaan we ook erover in gesprek (of discussie) met elkaar.

3 likes

Volledig verbieden?
Dit is echt zo’n onderwerp waar ik zelf dus te weinig van weet. Geloof meteen dat er vreselijke situaties zijn waarbij vrouwen uitgebuit worden (neem aan dat jjj dat ook bedoelt, ken die docu niet). Maar draagmoederschap an sich vind ik iets heel moois, zolang het vanuit een soort gelijkwaardige relatie wordt gedaan.

Ik wil geen biologische kinderen meer van mezelf, maar ik zou echt zonder nadenken zo draagmoeder willen zijn voor bijvoorbeeld mijn zus, mocht zij een kinderwens hebben en dat nodig blijken.

3 likes

Ok, ik heb hier eigenlijk geen onderbouwde mening over denk ik, heb er ook echt nog nooit over nagedacht. Waarom stemt iedereen nee? Als ik minstens 9 maanden van m’n leven en een bevalling voor iemand anders zou doen, zou ik daar wel geld voor willen :grimacing:

2 likes

Oke ik zit dus te denken:

Er komen sowieso astma/allergieen in onze familie voor en ook borst- en eierstokkanker. Daarom zou ik misschien niet doneren, maar het weerhoudt me er zeker niet van zelf een kind te willen. Best gek.

Wachttijd voor donorsperma en vruchtbaarheidsbehandeling valt mee hoor. Max 3 maanden bij de Nederlandse kliniek waar ik zit, en meestal sneller.
Die kliniek werkt met Deens zaad van bekende donoren voor €300-€400 per rietje. Vaak kan je met 1 rietje meerdere pogingen doen.

3 maanden wachttijd, en een paar honderd euro vind ik -in het licht van een leven lang onzekerheid over je herkomst- te overzien.

3 likes

Ik stem nee omdat ik niet vind dat mensen zwanger moeten willen worden en een kindje in hun buik voldragen vanwege het geld dat ze ervoor krijgen. Vergroot de kans op uitbuiting wanneer draagmoeders ervoor betaald worden.

1 like

Snap ik, maar ik vind het gewoon belachelijk dat je voor een kind kiest en dan totaal het probleem negeert wat veel donorkinderen aangeven (en daarmee bewust de grote kans neemt dat je iets doet wat negatief uitpakt voor je kind) en waar niet voor niets de regels over zijn veranderd, omdat je niet wil wachten. Dat is gewoon mega egoïstisch. Je letterlijke eerste keuze die je voor je kind maakt is al bewust in het nadeel van dat kind. Dat er überhaupt al niet om heeft gevraagd op de wereld te komen. Ik geloof echt niet dat iedere moeder die voor een particuliere donor kiest de tijd/het geld/mentale kracht er niet voor heeft.

Oh sorry beetje spuitelf!

1 like

Maar los van uitbuiting, waarom zou je niet voor geld zwanger mogen worden? Dat mag je toch zelf beslissen…

En los van risico’s en dergelijke, het is natuurlijk wel heftig om als je geldnood hebt, dan maar uit nood draagmoeder te worden (dus ik kan me eigenlijk wel voorstellen dat het beter is commercieel draagmoederschap te verbieden als ik er nu over nadenk). Maar stel dat daar allemaal geen sprake van is, je bent financieel onafhankelijk, kiest er bewust zelf voor, er zijn goede afspraken, waarom zou dat dan niet voor geld mogen?

Wat zou dan een redelijke prijs zijn voor het dragen en ter wereld brengen van een baby volgens jou? Moet dat landelijk vastgesteld worden, moeten beide partijen daar overeen komen en het zelf beslissen?
En vrouwen die geld hebben maar niet zelf willen bevallen zouden dan ook een andere vrouw kunnen betalen om hun baby ter wereld te brengen of dat niet?
En waarom zou je daar geld voor vragen? Als iemand beenmerg nodig heeft en jij hebt je opgegeven als donor en krijgt zo’n dikke naald in je ruggenmerg, moet je daar dan ook geld voor krijgen?

Ik weet het niet, ik vind het niks wanneer je draagmoederschap als een soort transactie zou behandelen. Zoiets doe je omdat je iemand wil helpen, niet omdat je eraan wil verdienen.

1 like

Je keuzeopties zijn een beetje beperkt. Ik sta niet negatief tegen spermadonatie an sich, maar ik maak wel onderscheid tussen het formele en informele circuit. Ik zou het alleen ok vinden als mijn vriend zaad doneert aan een bekende. Maar uiteindelijk is het zijn keus natuurlijk.

Ik zou zelf ook serieus willen overwegen om een eicel te doneren aan bijvoorbeeld mijn zusje of mijn beste vriendin als ze dat zouden vragen. Of draagmoeder zijn voor mijn zusje.

Doneren aan een spermabank zou ik niet zien zitten vanwege de grotere schaal.

1 like

Ik ken godzijdank geen kinderen

Echt een pro aan antisociaal zijn

10 likes

Ja echt.
De kliniek waar ik zit is vooruitstrevend en was een van de eerste waar ook alleenstaande vrouwen en lesbische vrouwen geholpen werden. Om die reden komen er veel vrouwen uit het buitenland naartoe.
Maar er wordt wel altijd met traceerbare donors gewerkt (of met donors die de patiënt aandraagt).

Ze zijn ook als eerste gestart met hoogtechnologisch draagmoederschap, voor homoseksuele wensouders, en de eerste draagmoeders zijn inmiddels in verwachting.

Gelukkig doen ze wel alles volgens de regels en wordt er niet met geslachtscellen gewerkt waarvan de herkomst onzeker is.

5 likes

Ja, het uitbuiting aspect maar ook dat het vaak iets is voor de rijkelui kijk maar naar een C. Ronaldo. Als je het voor een familielid zou doen heb daar ook weleens een docu over gezien dan is dat toch anders maar alsnog blijf ik er moeite mee hebben kan dat heel moeilijk los zien van uitbuiting.

Ik kan jullie allemaal de docu Zaad van Karbaat aanraden, staat in 3 afleveringen op NPO.

7 likes

Ja, ik heb hier dus nog nooit echt over nagedacht, dus ik heb geen prijsopgave of iets van een regulering in m’n hoofd. Ik snap dat dat wel nodig is en als je daar lang over na gaat denken het moeilijk te reguleren is. Ik denk dat ik het ethisch nog het lastigst zou vinden dat dit dan alleen voor rijke mensen weggelegd is.
Maar ik vind beenmerg veel meer iets altruïstisch, iets wat je doet om iemand te helpen omdat diegene dat nodig heeft. Daar zou ik het juist wel ongepast en onethisch vinden om geld te vragen.
Een kind is geen noodzaak. Als iemand heel graag een kind wil, prima, gebruik m’n baarmoeder (niet echt hoor, ik zou nooit draagmoeder willen zijn), maar dan mag daar best iets tegenover staan. Ik zie het denk ik meer als een service oid. Maar nogmaals, dit is de eerste keer dat ik erover nadenk, waarschijnlijk lig ik vanavond in bed te bedenken dat ik het toch minder zwart/wit zie.

2 likes

Ik vind dat echt een heel slecht argument om dan maar ervaringen en regels die op die ervaringen zijn aangepast te negeren. Een beetje ‘ja maar ik bedoelde het goed’ over een mensenleven. En het klopt hoor en helemaal mee eens dat kinderen krijgen inherent egoïstisch is en je kan het als moeder natuurlijk nooit 100% goed doen, maar als je zo duidelijk kunt zien dat een bepaalde beslissing in het nadeel van een kind is al vóór dat het kind geboren is en je kiest ervoor om dat te negeren, ik vind dat niet oké.

Hahaha. Ja ik zou het zelf ook nooit doen, twijfel überhaupt of ik een zwangerschap en bevalling wil doormaken voor mezelf laat staan een ander.
Maar ik dacht dat de meesten het sowieso niet voor onbekenden doen toch? En als ze dat wel doen vinden ze het hele proces denk ik gewoon heel leuk.
Stel je voor je zou er dikke moneys voor krijgen, denk dat je dat best wat ongeschikte kandidaten krijgen die goed willen verdienen, die onverantwoordelijk met de zwangerschap omgaan. Denk dat je dan een andere groep draagmoeders hebt dan wanneer je het doet vanuit je hart en om anderen te helpen.

Ik doe het vanuit m’n hart maar als ik er ook nog wat knaken voor kan krijgen zou het helemaal super zijn

1 like

Juist als je een prijskaartje hangt aan draagmoederschap, stijgt de kans op uitbuiting.

In diverse landen waar commercieel draagmoederschap is toegestaan, is de draagmoeder of eiceldonor niets waard als ze eenmaal geproduceerd heeft. Sommige vrouwen zijn constant zwanger, of leveren constant eicellen, omdat ze anders geen huur kunnen betalen.
En als er complicaties zijn bij de vruchtbaarheidsbehandelingen of bevalling, jammer dan. Je hebt je geld toch? Ze worden niet beschermd en zijn enkel een middel om een product te krijgen, dat duur wordt verkocht.

Het is dan ook vaak mogelijk om vast te leggen dat de wensouders de geboorte-ouders zijn, iets wat in Nederland niet mag.

Je zou commercieel draagmoederschap als een soort mensenhandel kunnen zien.

9 likes

Deze vraag is zo lastig! Volledig verbieden lijkt me niet bevordelijk, maar de docu die @Frauhelga net aanraadde laat echt zien hoeveel er wel niet mis gaat in deze ‘industrie’. Het grootste probleem is denk ik dat er hier heel veel regels zijn waardoor veel tegen gehouden wordt, maar dat er in armere landen die regels niet zo streng zijn, westerlingen uitwijken daarnaartoe en de mensen daar dit doen omdat ze anders hun hoofd niet boven water kunnen houden. Ik denk eerlijk gezegd dat dit geen goede ontwikkeling is en je over een fiks aantal jaren dezelfde soort toestanden gaat krijgen als die er nu zijn ivm adoptie.

Edit: Spuitelf had nog niet verder gelezen, maar idd het is eigenlijk vergelijkbaar met mensenhandel. En het lijkt ook eigenlijk wel op de vraag over een orgaan donoren tegen een geld bedrag. Al kom je dan misschien al op de vraag in hoeverre is je lichaam van jou? Interessante podcast laatst over gehoord mbt mag je een nier verkopen. Hier kan je die vinden.

3 likes