Stel je persoonlijke vraag #26

Ja, wel een lastigere situatie inderdaad. Ik weet ook niet goed hoe dat opgelost moet worden want inderdaad: je mag gewoon seks met iedereen hebben. Mijn eerste gedachte is dat er ook een grote verantwoordelijkheid ligt bij de ouder zelf die voor een particuliere donor kiest en dat vind ik nog wel, maar ik kan me ook wel goed voorstellen dat er situaties zijn waarin een donor via de officiële kanalen geen of een minder goede optie is. Alhoewel ik het nog steeds onverantwoordelijk vind om zo met een toekomstig mensenleven om te gaan. Maar ik vind wel dat als het op één of andere manier mogelijk is, dat voor particuliere donoren hetzelfde zou moeten gelden als voor niet-particuliere. Er zal vast altijd een zwarte markt zijn maar de websites die het aanbieden kunnen vast wel iets doen om het op zijn minst meer te reguleren.
En eigenlijk het belangrijkste: maak ‘normaal’ doneren toegankelijker en ontmoedig mensen ervan om op een website zaad te bestellen. Wat voor dna koop je nou voor je kind als je dat van een man koopt die nazaat verwekken ziet als een businessmodel en er geld mee verdiend.

1 like

Waarom? Het is niet voor niets verboden in Nederland en er zijn hele groepen van donorkinderen die zich uit hebben gesproken tegen anoniem doneren die al jaren op zoek zijn naar hun donorvader, via heel veel gedoe en omwegen. Ik snap niet zo goed dat je als persoon dat een kind wil baren dat wil negeren.

9 likes

Dna met de juiste moneymindset!

8 likes

Hahahaha

1 like

Tsja is niet mijn baarmoeder en ik ben er ook niet zo’n voorstander van. Een ander bevriend stel is speciaal naar België gegaan omdat de eiceldonatie daar anoniem kon. Lijkt mij eigenlijk dat hier op EU niveau regels voor moeten komen. Ik weet wel dat Denemarken ook een populaire bestemming is voor Nederlandse vrouwen omdat de wachtlijst minder lang is en de eisen minder streng oid.

Dat laatste kan ik trouwens wel inkomen. Toen mijn vriend en ik naar de fertiliteitsarts gingen moesten we eerst naar hun psycholoog om te checken of onze relatie wel duurzaam was. Ik vond dat echt vernederend.

2 likes

Ja, dat lijkt me een goed idee inderdaad, een reglement voor de gehele EU. Dat er ook gewoon even een gedegen onderzoek komt naar wat voor soort donatie nou het beste is voor het kind zelf, in ieder geval wat betreft wel of niet anoniem en hoeveel kinderen een donor mag verwekken.

Ja precies, dit soort situaties bedoelde ik (oa). Het is niet echt fair dat vruchtbare mensen overal kinderen kunnen krijgen en maken en dat wanneer je er al geld en een heel moeizaam traject voor over hebt, je opeens aan allerlei voorwaarden moet voldoen en iemand anders gaat beoordelen of jij wel een kind mag. Dus ik begrijp ook wel dat in sommige situaties een particuliere donor de enige optie is voor mensen.

3 likes

Ik heb dat zelf nooit in vraag gesteld maar heb al opmerkingen van vreemden gekregen als ik met mijn moeder was die zo gingen: “Is dat echt uw dochter? En ze is echt niet geadopteerd? wow, zou je niet zeggen”
Vind ik zó onnodig en onbeleefd

Ja eens. Hetzelfde geldt voor eicellen. In Cyprus en Oekraïne kan je makkelijker aan eicellen komen dan in Nederland, maar de omstandigheden waarin het gebeurt zijn vaak verschrikkelijk. Donoren geven de eicellen niet uit altruïsme maar puur vanwege de verdienste, en het blijft onbekend wie de donor was.

Ik begrijp de wanhoop van wensouders maar al te goed, ik ben er zelf eentje geweest, maar het belang van het eventuele kind dat geboren wordt, mag niet onderschat worden.

Ik hoop dat er in de toekomst betere mogelijkheden komen voor ‘snowflake babies’, embryo’s die overblijven als de gezinswens van de wensouders na vruchtbaarheidsbehandelingen is vervuld.
Dan weet je wie de ouders zijn, dan zijn er waarschijnlijk geen 50 siblings en de embryo’s zijn er al, dus opnieuw oogsten (zaad / eicellen) is niet nodig.

Nog een interessante docu hierover: De Baby-industrie.

12 likes

Luister jij wel eens naar podcasts samen met iemand anders?
Samen is wel dat je allebei actief luistert, niet dat jij in de keuken rommelt terwijl je luistert en iemand het in de andere kamer toevallig ook hoort.

  • Nee, altijd alleen
  • Ja, met mijn partner terwijl we allebei iets anders doen
  • Ja, met mijn partner en dan luisteren we ook enkel de podcast en doen niets anders in de tussentijd
  • Ja, met vrienden of familie terwijl we allebei of allemaal iets anders doen
  • Ja, met mijn vrienden of familie en dan luisteren we ook enkel de podcast en doen niets anders in de tussentijd
  • Anders

0 stemmers

Helemaal mee eens!

Ik had nog nooit van die snowflake babies gehoord. Wat een mooi concept voor ouders die beide niet vruchtbaar (genoeg) zijn! Wel echt zieke sci-fi adoptie, haha

1 like

Ja, ik heb me dat als kind wel eens afgevraagd. Maar gewoon omdat ik hoopte een prinses te zijn, haha.

giphy

18 likes

Oh mogen die embryo’s nu niet gedoneerd worden?

Mag wel, wordt o.a. in Amerika al gedaan, maar is flink prijzig en nog relatief onbekend.

Hier een interessante situatie: de moeder van de donorembryo is maar 1 jaar ouder dan de embryo. Zij was dus zelf 1 jaar toen de embryo (bij andere biologische ouders) ontstond.

Edit:
Inmiddels is er nog een kindje in het gezin, zij is nog langer ingevroren geweest.

Nog een edit:
In Leiderdorp zit een kliniek die als enige in NL embryodonatie aanbiedt. Voor de gevers is er geen verdienste. Of er sprake is van een grote of een kleine ‘voorraad’ (zoals bij eicellen in NL), durf ik niet te zeggen. Hopelijk wordt het populairder want er blijven vaak restembryo’s over na behandelingen. Het zou een uitkomst zijn voor wensouders die niet met eigen geslachtscellen kunnen voortplanten.

5 likes

Ja met collega’s

3 likes

Toen ik podcasts ontdekte/Serial seizoen 1 was ik er zo van in de ban dat ik dezelfde podcast drie keer in een jaar heb geluisterd, eerst alleen, toen met mijn ex en vervolgens tijdens een autorit van 12 uur met mijn zusje, haha. Ik ben die verschrikkelijke vriend die als ze ergens enthousiast over is je per se wil overhalen om het ook te proberen!!! :slightly_smiling_face: :hocho:

14 likes

Haha wat chill. Waren ze ook enthousiast?

Ik was mijn lievelingspodcast aan het luisteren net en het is altijd heel grappig, en als ik dan moet lachen kijk ik richting het geluid van de podcastmensen die ook aan het lachen zijn uit soort menselijke reflex ofzo. Dus het lijkt me eigenlijk heel leuk om dat met vrienden te delen!

1 like

Ugh zo vernederend inderdaad. Je mag bij gebrek aan kennis over anticonceptie een kind krijgen, maar nu moet je het opeens toetsen? Pfff

Net als een stel in de familie, twee vrouwen, die eerst op gesprek moesten bij de huisarts om het te hebben over hun relatie enzo. Ze kwamen terug ‘nou de huisarts heeft goedkeuring gegeven hoor’.

4 likes

Draagmoederschap?

  • Commercieel draagmoederschap zou toegestaan moeten zijn
  • Draagmoeders zouden alleen een onkostenvergoeding mogen ontvangen
  • Alleen familieleden tot de 2e graad zouden als draagmoeder moeten kunnen optreden
  • Zou überhaupt niet toegestaan moeten zijn

0 stemmers

De situatie wereldwijd

noertjeriojto4e4

Haha wow, maar dan gebruik je de meeste dus niet daadwerkelijk?
Ik zou ze dan gewoon weg doen, ging er vanuit dat sommige mensen dus echt 5 stofzuigers in gebruik hebben.

2 likes

Nadat ik een docu heb gezien hoe dit in India allemaal gaat mogen ze dit van mij echt verbieden!