Ik zat er net nog even over te denken en mijn theorie is dat.
-
Nederlanders veel meer praten dan belgen, zelfs stille mensen zeggen alsnog onnodige dingen als ‘genieten hè’ bij een mooi uitzicht, of bij alles benoemen wat ze gaan doen “ik ga even naar de wc”. Dus op een gegeven moment ben je als Nederlander uitgepraat over werkelijk alles en dan kom je op zulke onderwerpen uit. Helpt ook mee als je net als hier op t forum in een fijn bubbeltje leeft waar Master de norm is, met een occasional HBOer.
-
Gemeendeler: iedereen heeft een Cito score, dus iedereen kan er over meepraten. En om je te onderscheiden van ieder ander met een master kan je eindeloos oreren over je perfecte Cito score.
-
Toeter je eigen waterscooter. (haha toot Your own horn) Nederlanders zijn niet vies van borstklopperij, en hoewel je altijd lekker nuchter moet zijn, houden we ook van lekker wat aandacht en gepronk. “Dat heeft deze jongen goed voor elkaar hè?”- mentaliteit. Je mag toeschouwers hebben voor je succes, en hen wijzen op je prestatie, als je het maar een beetje joviaal brengt.
Daarentegen zijn Belgen sowieso minder spraakzaam over allerlei zaken die misschien meer in de kleine kring blijven, waar Nederlanders al snel vrijuit praten over hele persoonlijke dingen of ervaringen. Je kan gerust een heel verhaal van een vreemde opgehangen krijgen in een bushokje, markt, winkel. En Belgen zijn ook altijd een beetje ‘Awkward’ met trots, jullie willen misschien soms wel gecomplimenteerd worden met jullie prestaties maar hebben minder die “Gefeliciteeeeeerd”-cultuur waar je iedereen altijd overal maar veren in de reet moet steken.
“Nou fantastisch voor je, Saskia!”, “lekker gedaan Fits jongen”.
Belgen zijn misschien wat minder van de aandacht vestigen op eigen prestaties, maar verwachten soms wel dat jij het dan uit jezelf gaat complimenteren. En dat snappen Nederlanders vaak niet, dat is te subtiel voor ons.
Dit was mijn TED talk podcast Nederlands-Belgische trots.
ben dat echt gewend.