Stel je persoonlijke vraag #29

Ja alleen dingen! Dus geen mensen of dieren :grin: wilde dat er nog ff bij zeggen want dat leek me een nobrainer dat je die meeneemt dan

2 likes

Dit dus, mijn vriend en ik beide een kat.

1 like

Jinx, buy me a coke

1 like

Dan toch maar een badjas ofzo, hoef ik iig niet in mijn blote reet op straat te gaan staan. Verder is alles wel kut maar niet onmisbaar

9 likes

Oh! In dat geval mijn knuffeldolfijn die ik al sinds mijn geboorte heb.

1 like

Haha een specifiek kledingstuk dus? Waarom dan niet net zo goed een mooie jurk oid

Hahaha ja dan zou ik liever lekker dramatisch in mijn trouwjurk op straat staan dan in een badjas

7 likes

Hahaha, ga ik voor mijn bruidsjurk. In stijl huilen om mijn huis. Al denk ik toch mss mijn trouwring of ketting van mijn oma. Alle gegevens van mijn telefoon staan toch in de iCloud.

4 likes

Heb ik niet echt eig, dus dan maar comfort en iets wat mijn hele lijf bedekt.

1 like

Mijn moeder is burgemeester van een vrij grote gemeente (nee, niet Halsema).

24 likes

Met welke letter begint de gemeente? :grimacing:

Ja mijn overgrootouders (of eigenlijk voornamelijk mijn overgrootvader) die heeft in het verzet gezeten en hij ving (voornamelijk) Joodse gezinnen met kinderen op. Hij was een boer en onder de stallen was een verborgen luik met een kelder. Hij heeft het al die jaren geheim gehouden voor de kinderen en zijn vrouw, maar het voelde als zijn plicht omdat zij het heel goed hadden in die tijd. Hij woonde in een klein dorp waar veel NSB’ers woonden destijds. De Duitsers zijn een keer langs geweest en hebben hem toen ook beschoten, hij heeft zich toen schuilgehouden in een sloot maar wel overleefd. Ze hebben de kelder ook niet ontdekt. Wel heel treurig is dat hij later zichzelf van het leven heeft beroofd na de oorlog omdat het zo zwaar op hem drukte. Een paar jaar na zijn dood heeft hij ook de Yad Vashem-onderscheiding gekregen. In IsraĆ«l is er een museum over de holocaust en daar is een muur met naamplaatjes van alle mensen die ooit een onderscheiding hebben gekregen en planten ze een boom voor iedereen. Dus mijn overgrootouders staan daar ook tussen en staan ook het register van IsraĆ«l. Lijkt me heel bijzonder om het ooit te bezoeken en onze familienaam daar tussen te zien staan!

66 likes

Wat een indrukwekkend verhaal zeg wauw!

Vet leuk!

1 like

Weet jij veel over jouw overgrootouders?

• Helemaal niks
  • Bijna niks
  • Een beetje
  • Aardig wat
  • Veel

0 stemmers

Heb je overgrootouders gekend?

• Ja, meerdere
  • Ja, een enkeling
  • Nee

0 stemmers

Voel jij een connectie met je overgrootouders?

• Ja sterk
  • Ja een beetje
  • Mwah
  • Nee totaal niet

0 stemmers

Heeft je achternaam waarde voor jou, richting een familie en voorouders waar je bij hoort?

• Ja
  • Een beetje
  • Nee helemaal niet

0 stemmers

Als ik mijn achternaam zie voel ik altijd een soort van vervreemding ofzo.

Zijn er in jouw familie verborgen/verstoten kinderen geboren? Alsin ongewenste zwangerschappen die voorgekomen zijn waarbij het kind afgestaan is oid.

• Ja
  • Nee
  • Niet dat ik weet

0 stemmers

1 like

ja dit speelde ook in mijn oma’s familie, zij en haar man lieten Joden onderduiken in hun huis. Maar haar broer en vader waren nsb’ers. Haar broer was getrouwd met een en zaten na de oorlog in een strafkamp Mijn oma en haar eerste echtgenote zijn verraden. Haar eerste man is toen geliquideerd door de Nazi’s. Daarop heeft zij gebroken met haar vader en broer. Dus ook wel als ze niet verraden waren, had mijn oma mijn opa niet ontmoet, etc.

8 likes

Mijn vader was een nakomeling en al zijn zussen waren minimaal 15 jaar ouder.

Zijn jongste zus bleek op haar 17e ineens bevallen te zijn, niemand wist dat ze zwanger was. Dit zou zo’n schandaal worden in het kleine dorp waar ze woonden, dat ze hebben gedaan alsof zijn moeder nog een kind had gekregen.

Jarenlang heeft hij gedacht dat hij een broertje had gekregen terwijl het zijn neefje was. Hij kwam daar pas op rond zijn 30ste achter. De band tussen hen is daarna altijd heel apart geweest.

16 likes

Ik heb niet zo veel met mijn eigen daadwerkelijke achternaam (van mijn vaders kant), maar wel heel veel met de achternaam van mijn moeders kant. Had ook stiekem veel liever die achternaam gehad. Heb met die kant van de familie veel meer en zijn heel bijzondere mensen (vind ik dan haha).

1 like

Even als tegenhanger van alle heldenverhalen: ik heb ja geantwoord vanwege beruchte familieverhalen die ook het grotere publiek bereikt hebben. Gelukkig is niet goed te herleiden dat ik familie ben en was het ook van de ā€˜koude kant’, maar ik had liever nee geantwoord zeg maar.

10 likes

Hier ook zo’n situatie. Ik hou het er bij dat er iemand Münchhausen by proxy had/heeft.

1 like