Stel je persoonlijke vraag #29

De vader van mijn oma heeft gevochten op d day! Hij was brits en had al een vrouw en kind. Op de eerste dag is er een granaat in zijn tanker gegooid, maar dat heeft hij gelukkig net overleefd. Hij is toen weer terug gevlogen naar Engeland waar hij 2 jaar(?) In een ziekenhuis is behandeld en mank bleef en blind was aan 1 oog
Daar werd hij verliefd op een zuster en daarmee heeft hij nog twee kinderen gekregen(waaronder mijn oma).

Dus tja als hij nooit gewond raakte op d day, was ik er nooit geweest

Ohjah en mijn tante heeft op de cover van de playboy gestaan!

48 likes

Ik zou dan ondergoed of een tas doen dus dat is minder lang zoeken dan een mooie blazer ofzo denk ik

De vader van mijn oma had een kleermakerszaak in Amsterdam bij de negen straatjes en hij had 9 joodse kinderen. Hij heeft in de oorlog pyjama’s en pakken moeten maken voor de Duitsers en mocht verder niet open voor zaken, dus ze hadden geen inkomsten maar in ruil daarvoor was zn gezin wel veilig. Hij moest al z’n kleurrijke stoffen inleveren en heeft toen stiekem 1 rol oranje stof achtergehouden.
Van die stof heeft ie jurkjes gemaakt voor z’n 6 dochters en er zijn allemaal anekdotes van mensen die de 6 oranje meisjes (daar was m’n oma er dus 1 van, zijn helaas alleen zwart-wit foto’s van) hebben zien lopen in de dagen na de bevrijding over de dam.

Later bleek zijn geschiedenis nog meer bijzonder: hij bleek de bastaardzoon van uitgever/advocatenfamilie Querido. De zoon van de familie had seks gehad met het dienstmeisje, toen ze zwanger bleek moest ze vanuit Portugal naar Nederland om het kind te krijgen en af te staan, daarna moest ze weer terug om verder te werken.
Hij kreeg haar achternaam en heeft later uit respect voor z’n geadopteerde familie daar hun naam aan toegevoegd waardoor mijn familie een half Portugese en half Nederlandse dubbele naam heeft. Querido heeft hem later (na zijn overlijden) nog officieel erkend waardoor we als nabestaanden daar nog een som geld van hebben gekregen.

89 likes

Stel het huis staat in brand en je mag maar 1 ding meenemen. Je bent verder naakt en kunt dus niks in je broekzakken ed stoppen. Echt maar 1 ding. Wat neem je mee?

• Telefoon
  • Laptop / vaste computer
  • Televisie
  • Lievelingsplant
  • Lievelingsboek
  • Sierraad
  • Kunstwerk / schilderij
  • Knuffel
  • Kitchenaid of ander keukengerei
  • Muziekinstrument
  • Specifiek kledingstuk
  • 1 foto
  • Diploma van studie / cursus / zwemles
  • Anders, namelijk

0 stemmers

Mijn kat

28 likes

Ik weet niet of je huisdieren als een ding ziet, maar mijn kat gaat sowieso mee

1 like

Ja alleen dingen! Dus geen mensen of dieren :grin: wilde dat er nog ff bij zeggen want dat leek me een nobrainer dat je die meeneemt dan

2 likes

Dit dus, mijn vriend en ik beide een kat.

1 like

Jinx, buy me a coke

1 like

Dan toch maar een badjas ofzo, hoef ik iig niet in mijn blote reet op straat te gaan staan. Verder is alles wel kut maar niet onmisbaar

9 likes

Oh! In dat geval mijn knuffeldolfijn die ik al sinds mijn geboorte heb.

1 like

Haha een specifiek kledingstuk dus? Waarom dan niet net zo goed een mooie jurk oid

Hahaha ja dan zou ik liever lekker dramatisch in mijn trouwjurk op straat staan dan in een badjas

7 likes

Hahaha, ga ik voor mijn bruidsjurk. In stijl huilen om mijn huis. Al denk ik toch mss mijn trouwring of ketting van mijn oma. Alle gegevens van mijn telefoon staan toch in de iCloud.

4 likes

Heb ik niet echt eig, dus dan maar comfort en iets wat mijn hele lijf bedekt.

1 like

Mijn moeder is burgemeester van een vrij grote gemeente (nee, niet Halsema).

24 likes

Met welke letter begint de gemeente? :grimacing:

Ja mijn overgrootouders (of eigenlijk voornamelijk mijn overgrootvader) die heeft in het verzet gezeten en hij ving (voornamelijk) Joodse gezinnen met kinderen op. Hij was een boer en onder de stallen was een verborgen luik met een kelder. Hij heeft het al die jaren geheim gehouden voor de kinderen en zijn vrouw, maar het voelde als zijn plicht omdat zij het heel goed hadden in die tijd. Hij woonde in een klein dorp waar veel NSB’ers woonden destijds. De Duitsers zijn een keer langs geweest en hebben hem toen ook beschoten, hij heeft zich toen schuilgehouden in een sloot maar wel overleefd. Ze hebben de kelder ook niet ontdekt. Wel heel treurig is dat hij later zichzelf van het leven heeft beroofd na de oorlog omdat het zo zwaar op hem drukte. Een paar jaar na zijn dood heeft hij ook de Yad Vashem-onderscheiding gekregen. In IsraĂ«l is er een museum over de holocaust en daar is een muur met naamplaatjes van alle mensen die ooit een onderscheiding hebben gekregen en planten ze een boom voor iedereen. Dus mijn overgrootouders staan daar ook tussen en staan ook het register van IsraĂ«l. Lijkt me heel bijzonder om het ooit te bezoeken en onze familienaam daar tussen te zien staan!

66 likes

Wat een indrukwekkend verhaal zeg wauw!

Vet leuk!

1 like