Weet niet of het echt bijzonder is (want volgens mij kwam het toen meer voor), maar mijn opa blijkt het kind te zijn van een duitse soldaat. Hij is opgevoed door zijn opa en oma, waar hij pas op volwassen leeftijd achter kwam dat het niet zijn ouders waren, en bleek ook nog een halfbroer in de VS te hebben. Die families hebben elkaar toen nog een keer opgezocht, was nog een lange tijd facebook vrienden met die mensen.
Ja het klinkt een beetje overbodig! En daarmee zit er een onbewust oordeel in (bedoel je vast niet zo hoor). Waarom gaat de vraag alleen over âaf en toeâ? Veel mensen die casual seks hebben hebben dat veel vaker dan af en toe namelijk.
In de categorie weird flex: de VIVA heeft toentertijd mijn boek getipt.
Nou daâs toch bijzonder? Iedereen die een bepaald talent heeft dat de gemiddelde Nederlander (okĂ© vooruit of Belg) niet heeft moet wat mij betreft op Ja stemmen.
Ben ook wel benieuwd naar ieders uitleg!
Oh nee, was helemaal niet om een oordeel over te vellen, ik bedoelde gewoon âmeer dan eenmaligâ. Hoe vaak âaf en toeâ is vul je zelf in. Voor mezelf kan dat bv. maanden niet zijn, en dan opeens meerdere verschillende partners kort na elkaar. Ik wou niet zeggen âregelmatigâ want er zit niet echt regelmaat in
Ah oké, ja af en toe klinkt zo onschuldig, haha.
Maar precies wat je zegt, dan een half jaar niet en dan ineens een periode heel veel
Mijn moeder is geboren hier in BelgiĂ« van een Belgische moeder en Ghanese vader die elkaar ontmoetten in Parijs. Ze heeft haar vader 14 jaar lang niet gekend (hij heeft nooit in BelgiĂ« gewoond, is terug naar Ghana gegaan) en haar moeder heeft haar alleen opgevoed in een klein dorp, waar het toch wat als een schande werd gezien, dat ze een kind had van een zwarte man en dat alleen opvoedde. Vind mân mama en oma allebei zulke sterke inspirerende vrouwen. Mân moeder heeft ook meegewerkt aan een theaterstuk (Met een vriend van dâr die theatermaker/schrijver is) gebaseerd op haar verhaal.
De grootmoeder van mijn moeder ving een Joodse familie op tijdens WO2. Ze is ontdekt geweest en vastgezet in Breendonk, maar kunnen ontsnappen
Mijn andere overgrootmoeder heeft drie eeuwen meegemaakt (geboren in 1899, gestorven in 2001), wat ik ook wel tamelijk spectaculair vind.
De neef van mân oma was kok op de Titanic.
Ik wou vragen wat de titel is, maar dan geef je natuurlijk je anonimiteit op. Mss kan je me een geheime top 5 boekentips sturen waar hij in staat, moet nog wat boeken voor mijn Reading challenge.
Ik heb om diezelfde reden ruzie gemaakt met een journalist van HP/ De Tijd. Uiteindelijk werden mijn âquotesâ wel aangepast. Ik was echt totaal niet voorbereid op het geven van interviews trouwens. Zit je een jaar in je kamertje te schrijven, moet je daar opeens met andere mensen over gaan prĂĄten. Vreselijk.
Ik was ook extreem zenuwachtig en het interview zelf was al niet hee prettig. Journalist ging er echt heel vooringenomen in en toen ik het interview las stonden er allemaal dingen in die ik niet had gezegd. Dat werd een heel ding en toen vroeg ik of ik die quotes dan terug mocht luisteren en dat kon niet en toen werd het aangepast.
Daarna gelukkig wel leukere ervaringen gehad.
De opa van mijn opa heeft in de oorlog in het verzet gezeten. Hij staat ook op een monument en er is in Amsterdam een straat naar hem vernoemd.
Ik ben voorleeskampioen geweest. Heb dit ook op mijn LinkedIn staan maar ben geloof ik de enige die dit grappig vindt.
De vader van mijn oma heeft gevochten op d day! Hij was brits en had al een vrouw en kind. Op de eerste dag is er een granaat in zijn tanker gegooid, maar dat heeft hij gelukkig net overleefd. Hij is toen weer terug gevlogen naar Engeland waar hij 2 jaar(?) In een ziekenhuis is behandeld en mank bleef en blind was aan 1 oog
Daar werd hij verliefd op een zuster en daarmee heeft hij nog twee kinderen gekregen(waaronder mijn oma).
Dus tja als hij nooit gewond raakte op d day, was ik er nooit geweestâŠ
Ohjah en mijn tante heeft op de cover van de playboy gestaan!
Ik zou dan ondergoed of een tas doen dus dat is minder lang zoeken dan een mooie blazer ofzo denk ik
De vader van mijn oma had een kleermakerszaak in Amsterdam bij de negen straatjes en hij had 9 joodse kinderen. Hij heeft in de oorlog pyjamaâs en pakken moeten maken voor de Duitsers en mocht verder niet open voor zaken, dus ze hadden geen inkomsten maar in ruil daarvoor was zn gezin wel veilig. Hij moest al zân kleurrijke stoffen inleveren en heeft toen stiekem 1 rol oranje stof achtergehouden.
Van die stof heeft ie jurkjes gemaakt voor zân 6 dochters en er zijn allemaal anekdotes van mensen die de 6 oranje meisjes (daar was mân oma er dus 1 van, zijn helaas alleen zwart-wit fotoâs van) hebben zien lopen in de dagen na de bevrijding over de dam.
Later bleek zijn geschiedenis nog meer bijzonder: hij bleek de bastaardzoon van uitgever/advocatenfamilie Querido. De zoon van de familie had seks gehad met het dienstmeisje, toen ze zwanger bleek moest ze vanuit Portugal naar Nederland om het kind te krijgen en af te staan, daarna moest ze weer terug om verder te werken.
Hij kreeg haar achternaam en heeft later uit respect voor zân geadopteerde familie daar hun naam aan toegevoegd waardoor mijn familie een half Portugese en half Nederlandse dubbele naam heeft. Querido heeft hem later (na zijn overlijden) nog officieel erkend waardoor we als nabestaanden daar nog een som geld van hebben gekregen.
Stel het huis staat in brand en je mag maar 1 ding meenemen. Je bent verder naakt en kunt dus niks in je broekzakken ed stoppen. Echt maar 1 ding. Wat neem je mee?
- Telefoon
- Laptop / vaste computer
- Televisie
- Lievelingsplant
- Lievelingsboek
- Sierraad
- Kunstwerk / schilderij
- Knuffel
- Kitchenaid of ander keukengerei
- Muziekinstrument
- Specifiek kledingstuk
- 1 foto