Stel je persoonlijke vraag #29

Een deel van mijn familie (oma en haar vader en broer) heeft in het verzet gezeten en er liggen daardoor ook een aantal koninklijke onderscheidingen op zolder. Oma heeft helaas nooit echt gedeeld wat er allemaal is gebeurd, ze heeft haar hele leven gezwegen, we denken omdat die angst om verraden te worden heel diep zit en nooit meer weg is gegaan. Ze vertelde wel soms kleine dingetjes zoals dat ze stiekem stroom aftapten :joy: de stroom in hun wijk was afgesloten maar er lag wel een verbinding van de Duitsers en daar hebben ze toen een lijntje van naar hun huis laten lopen.

Oh en ik heb nog twee betovergrootouders van wie er een schilderij in een lokaal museum hangt haha, dat vind ik ook wel een mooi verhaal altijd.

8 likes

Toevallig G. van der Veen?
————————————————————-
Mijn stiefoma (noem haar gewoon oma) heeft in hetzelfde kamp gezeten als Anne Frank, ze waren dezelfde leeftijd en ze vertelde me dat ze Anne een paar keer had ontmoet. Praten over de oorlog/concentratiekamp is taboe/pijnlijk, maar mijn oma begon er op een dag opeens over, vond dat best bijzonder.

En mijn stiefopa heeft in het verzet gezeten, samen met zijn moeder en andere familieleden. Hij heeft zijn broer gered uit een concentratiekamp (details weet ik niet), vervolgens gevlucht naar Frankrijk en later naar Verenigde Staten. Hij had gewerkt als kok op een Amerikaans marineschip en kwam pas terug naar Nederland toen de oorlog voorbij was. Daarna ontmoette hij mijn oma, wiens hele familie was uitgemoord, ze was de enige die het had overleefd.

Edit: allebei joods overigens

15 likes

Ik had een keer een site gevonden van een amateur historian die onze familie helemaal had uitgepluist (stond er zelf ook op met info van mn Hyves haha yikes) maar m’n vaders opa en alle generaties daarvoor stookten alcohol en ze hadden ook allemaal veroordelingen voor openbaar dronkenschap en onaangepast gedrag enzo

Appel - Boom toch

36 likes

75% van de Nederlandse Joden etc etc cijfers die ze alleen in Oekraïne if Wit-Rusland halen maar wij zaten allemaal in het verzet gelukkig

2 likes

En waarom worden mannen er wel voor beoordeeld en vrouwen niet?

6 likes

Ik ga nog altijd kapot om het feit dat de Nederlanders eerst dachten oh de waterlinie houdt die Duitsers wel tegen misschien tot ze ff omhoog keken naar de vliegtuigjes

En dat ze toen allemaal soldaten op de fiets gingen mobiliseren tegen die Duitse tanks hahahahhahahaha sorry maar hahahhaa

17 likes

Mijn opa heeft ook in een kamp gezeten. Hij is opgeroepen om te werken, maar dat wilde hij niet dus is ondergedoken. Verraden en uiteindelijk opgepakt en ergens in Duitsland heeft hij moeten werken in een kamp. Hij was ook niet Joods oid, zat ook niet in het verzet, hij wilde alleen niet werken, wellicht dat zoiets ook bij jouw opa was?

3 likes

Ja ik heb ook zo’n verhaal als @Spaarlamp. Mijn opa schijnt een houten elektriciteitpaal te hebben omgezaagd om als brandhout te gebruiken (#rebel) en toen werd ie in een werkkamp gezet. Daar is hij uiteindelijk uit ontsnapt, maar hij heeft nooit veel details verteld over waar en hoe

2 likes

Nee!

Door dit topic heb ik gister weer zitten lezen. Zo ongelofelijk wat er is gebeurt. Mijn overgrootopa is gefussileerd door de nazi’s. Twee van zijn dochters (niet de moeder van mijn opa) hebben best veel interviews enzo gegeven dus er valt best veel over te vinden.

3 likes

Volgens mij werden er ook gevangenen en homosexuele en zwarte mensen naar werkkampen gebracht. Dus het kan zijn dat je opa misschien bij het verzet heeft gezeten en is betrapt en toen naar zon kamp gebracht

Of je opa was een jonge sterke man haha wat geace zei

1 like

Ik ook niet. Ik dacht dat hwt over srrafkampen ging :joy:

2 likes

Ja dat begrijp ik, enerzijds dacht ik ook wel van juist goed omdat het met 90% van de onderwerpen altijd andersom is.

Was gewoon mijn eerste reactie op de vraag. Zou mijn mening niet aan diegene vertellen of laten blijken ofzo. Leven en laat leven is het. Maar de rauwe vraag of ik judge, Ja.

Mijn overgroot oma was drummer in een band. En daar mochten we nooit iets over zeggen want het lag gevoelig.

Ofzo. Geen idee :joy: werd altijd heel raar over gedaan

40 likes

Haha dit tussen al die oorlogsverhalen wat schattig

6 likes

Ik zal altijd een andere volwassenen nodig hebben die even wat meer volwassen is om mij te helpen hahaha

2 likes

Nee joh, zal denk ik nooit volwassen worden. Vind het prima, want mijn beeld van een volwassene is saai.

Beetje dit

3 likes

Ik heb geen (goed) contact met mijn vader of zijn familie. Vond het wel grappig dat een leidinggevende bij een van mijn 1e banen vroeg of ik wel wist dat ik “van een heldhaftig geslacht kwam” (?). Hij had dat lopen opzoeken in allerlei historische databanken (beetje raar). Was kennelijk wel echt zo, soort van kamikaze lijfwacht in een van die etnische oorlogen in midden-oosten 2 eeuwen terug. Ben zelf nog verder gaan zoeken en de roots liggen in een gebergte (met dezelfde naam), na een aantal grote aardbevingen is een groot deel van de familie overleden. Maar dat soort feitjes voelen dus gek, als je verder geen prettige herinnering hebt aan die kant van de familie.

Mijn moeder heeft zelf in het studenten verzet gezeten en is ook opgepakt/mishandeld. 1e vriendje geëxecuteerd, veel van haar vrienden. Lijkt me ook heel heftig

10 likes

Oh, bij het stadsarchief gewoon ja…? Ik heb tot nu toe echt helemaal niks kunnen vinden erover. Ik weet helaas ook niet eens de naam van het werkkamp.

Heb pas nog navraag gedaan bij het oorlogsarchief van het Nederlandse Rode Kruis, geen resultaat. Ik werd verwezen naar de Arolsen Archives, maar daar is nog niet alles gedigitaliseerd: https://arolsen-archives.org/en/search-explore/search-online-archive/.

1 like

Dit is oprecht best wel gaaf haha. Underground swing bandje misschien :sunglasses: