Ja ik heb ook zo’n verhaal als @Spaarlamp. Mijn opa schijnt een houten elektriciteitpaal te hebben omgezaagd om als brandhout te gebruiken (#rebel) en toen werd ie in een werkkamp gezet. Daar is hij uiteindelijk uit ontsnapt, maar hij heeft nooit veel details verteld over waar en hoe
Nee!
Door dit topic heb ik gister weer zitten lezen. Zo ongelofelijk wat er is gebeurt. Mijn overgrootopa is gefussileerd door de nazi’s. Twee van zijn dochters (niet de moeder van mijn opa) hebben best veel interviews enzo gegeven dus er valt best veel over te vinden.
Volgens mij werden er ook gevangenen en homosexuele en zwarte mensen naar werkkampen gebracht. Dus het kan zijn dat je opa misschien bij het verzet heeft gezeten en is betrapt en toen naar zon kamp gebracht
Of je opa was een jonge sterke man haha wat geace zei
Ik ook niet. Ik dacht dat hwt over srrafkampen ging
Ja dat begrijp ik, enerzijds dacht ik ook wel van juist goed omdat het met 90% van de onderwerpen altijd andersom is.
Was gewoon mijn eerste reactie op de vraag. Zou mijn mening niet aan diegene vertellen of laten blijken ofzo. Leven en laat leven is het. Maar de rauwe vraag of ik judge, Ja.
Mijn overgroot oma was drummer in een band. En daar mochten we nooit iets over zeggen want het lag gevoelig.
Ofzo. Geen idee werd altijd heel raar over gedaan
Haha dit tussen al die oorlogsverhalen wat schattig
Ik zal altijd een andere volwassenen nodig hebben die even wat meer volwassen is om mij te helpen hahaha
Nee joh, zal denk ik nooit volwassen worden. Vind het prima, want mijn beeld van een volwassene is saai.
Beetje dit
Ik heb geen (goed) contact met mijn vader of zijn familie. Vond het wel grappig dat een leidinggevende bij een van mijn 1e banen vroeg of ik wel wist dat ik “van een heldhaftig geslacht kwam” (?). Hij had dat lopen opzoeken in allerlei historische databanken (beetje raar). Was kennelijk wel echt zo, soort van kamikaze lijfwacht in een van die etnische oorlogen in midden-oosten 2 eeuwen terug. Ben zelf nog verder gaan zoeken en de roots liggen in een gebergte (met dezelfde naam), na een aantal grote aardbevingen is een groot deel van de familie overleden. Maar dat soort feitjes voelen dus gek, als je verder geen prettige herinnering hebt aan die kant van de familie.
Mijn moeder heeft zelf in het studenten verzet gezeten en is ook opgepakt/mishandeld. 1e vriendje geëxecuteerd, veel van haar vrienden. Lijkt me ook heel heftig
Oh, bij het stadsarchief gewoon ja…? Ik heb tot nu toe echt helemaal niks kunnen vinden erover. Ik weet helaas ook niet eens de naam van het werkkamp.
Heb pas nog navraag gedaan bij het oorlogsarchief van het Nederlandse Rode Kruis, geen resultaat. Ik werd verwezen naar de Arolsen Archives, maar daar is nog niet alles gedigitaliseerd: https://arolsen-archives.org/en/search-explore/search-online-archive/.
Dit is oprecht best wel gaaf haha. Underground swing bandje misschien
Gemeente Amsterdam heeft ook de optie om online (op naam) te zoeken naar personen in het stadsarchief. Weet niet welke gemeente je komt maar wellicht dat jouw gemeente dat ook heeft?
Ik heb bij volwassenheid toch wel een kind en koophuis in mijn hoofd, maar ik wil dat allebei niet. Dus ja
Oh heel interessant dit! Was al een beetje teleurgesteld dat ik via mijn online onderzoek niet zo ver kwam. Nu is het voor mij ook nieuwsgierigheid en geen werk dus wist ook niet waar te beginnen.
Ik zie net die Amsterdamse index ja! ‘Helaas’ geen Amsterdammers hier…
Goed om te weten dat er nog een kans is om iets te vinden. Ik was een tijd geleden al gewezen op het Rode Kruis (dacht dat dat dé bron der bronnen was ). En daarna kreeg ik dus alleen een verwijzing naar die Arolsen Archives. Dacht echt dat het hopeloos was… Ik ga er meteen weer achteraan!
Ik heb ook zo’n burgerlijk, materialistisch plaatje in mijn hoofd van volwassen zijn en heel veel mensen in mijn omgeving leiden ook daadwerkelijk zo’n leven, dus daardoor wordt het ook versterkt. Vind m’n antwoorden daarom wel stom, want op mentaal vlak voel ik me wel heel volwassen en word ik door diezelfde omgeving vaak als veel autonomer gezien, juist doordat ik in hun ogen ‘afwijk’. Maar ja, dat is ook maar gewoon hoe dingen zijn gelopen. Merk wel steeds meer hoe drukkend beeldvorming kan zijn bij ideeën over levensfases en wat de invloed is van rolmodellen (of het gebrek daaraan).
Wat leuk dat er tegenwoordig ook eea openbaar beschikbaar is. De pensioenkaart van mijn opa en zijn militiekaart. Staat allemaal leuk commentaar op, haha.
Mijn vader en opa hadden genealogie als gedeelde hobby, er ligt ook heeeeel veel hierover mijn moeder op zolder. Daar heb ik alleen nooit geduld voor gehad om het uit te zoeken, maar wel leuk om het zo digitaal even te kunnen inzien!
Wauw in het Arolsen archief heb ik net allemaal dingen gevonden over mijn opa. Zit hier ff een potje te janken hoor haha, zo vaak geprobeerd dingen op te zoeken en nooit gevonden en nu via dit archief echt in 1 minuut.