Stel je persoonlijke vraag #29

Gemeente Amsterdam heeft ook de optie om online (op naam) te zoeken naar personen in het stadsarchief. Weet niet welke gemeente je komt maar wellicht dat jouw gemeente dat ook heeft?

1 like

Ik heb bij volwassenheid toch wel een kind en koophuis in mijn hoofd, maar ik wil dat allebei niet. Dus ja

5 likes

Oh heel interessant dit! Was al een beetje teleurgesteld dat ik via mijn online onderzoek niet zo ver kwam. Nu is het voor mij ook nieuwsgierigheid en geen werk dus wist ook niet waar te beginnen.

Ik zie net die Amsterdamse index ja! ‘Helaas’ geen Amsterdammers hier

Goed om te weten dat er nog een kans is om iets te vinden. Ik was een tijd geleden al gewezen op het Rode Kruis (dacht dat dat dé bron der bronnen was :woman_shrugging:). En daarna kreeg ik dus alleen een verwijzing naar die Arolsen Archives. Dacht echt dat het hopeloos was
 Ik ga er meteen weer achteraan!

Ik heb ook zo’n burgerlijk, materialistisch plaatje in mijn hoofd van volwassen zijn en heel veel mensen in mijn omgeving leiden ook daadwerkelijk zo’n leven, dus daardoor wordt het ook versterkt. Vind m’n antwoorden daarom wel stom, want op mentaal vlak voel ik me wel heel volwassen en word ik door diezelfde omgeving vaak als veel autonomer gezien, juist doordat ik in hun ogen ‘afwijk’. Maar ja, dat is ook maar gewoon hoe dingen zijn gelopen. Merk wel steeds meer hoe drukkend beeldvorming kan zijn bij ideeĂ«n over levensfases en wat de invloed is van rolmodellen (of het gebrek daaraan).

4 likes

Wat leuk dat er tegenwoordig ook eea openbaar beschikbaar is. De pensioenkaart van mijn opa en zijn militiekaart. Staat allemaal leuk commentaar op, haha.

Mijn vader en opa hadden genealogie als gedeelde hobby, er ligt ook heeeeel veel hierover mijn moeder op zolder. Daar heb ik alleen nooit geduld voor gehad om het uit te zoeken, maar wel leuk om het zo digitaal even te kunnen inzien!

Wauw in het Arolsen archief heb ik net allemaal dingen gevonden over mijn opa. Zit hier ff een potje te janken hoor haha, zo vaak geprobeerd dingen op te zoeken en nooit gevonden en nu via dit archief echt in 1 minuut.

20 likes

Hoort bij jouw beeld van volwassen zijn het hebben van kinderen en een koophuis?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Voor de ja-stemmers: ben je jonger of ouder dan 30?

• 29 of jonger
  • 30 of ouder

0 stemmers

Voor de nee-stemmers:

• Ik ben 29 of jonger
  • 30 of ouder

0 stemmers

Bij mij was dat altijd een groot onderdeel van het beeld, maar dat is na mijn 30e wel heel erg gaan verschuiven

Oeps per ongeluk op de tweede poll gestemd

Ik wel en voel me nul volwassen. Dacht ook altijd dat het dan zou komen, maar volgens mij bluft de hele wereld zich door dat volwassenheid heen.

17 likes

Mijn opa werd ook tewerkgesteld in Duitsland en wilde niet, maar hij durfde niet onder te duiken dus is toch gewoon gegaan. Ik zou waarschijnlijk precies hetzelfde gedaan hebben, een waar kleinkind van hem ben ik.

1 like

Goed om te horen

1 like

Oh wow, wat tof. Ik weet alles wat ik weet van mijn oma dr vader doordat 2 van zn zoons een heel genealogisch onderzoek hebben gedaan en er een boek van hebben gemaakt voor de familie, maar toch heel tof om hem zo direct te vinden in die index.

Er staat ook bij dat hij ontslagen is van de dienstplicht in 1925, ondanks dat er wel geschikt staat bij de stempels. Geen idee waarom dat dan was.

1 like

Ik vind het echt jammer dat ik pas heel laat doorkreeg dat iedereen maar wat doet. Ik heb me jarenlang laten belemmeren door faalangst omdat ik nooit het gevoel had dingen écht te begrijpen, maar pas na mijn 25 ofzo kreeg ik door dat de meeste mensen ook maar meegaan met de stroom, bluffen, hun best doen en maar hopen dat het goed uitpakt.

30 likes

Ben jij bang voor monstertrucks?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Huh, dat “hihi” lees ik totaal niet in de berichtjes hierboven. Het is toch normaal dat veel mensen het gevoel hebben niet volwassen te zijn in een samenleving die heel veel druk legt op bepaalde zaken, zoals een huis (ĂŒberhaupt kunnen) kopen, een goede vaste baan hebben en kinderen krijgen? Superfijn natuurlijk dat jij die druk minder voelt en jezelf wel volwassen voelt! Ik kan me echter niet voorstellen dat wie dat gevoel niet heeft dat leuk of schattig vindt.

14 likes

Weet jij wat de reden is dat boter van geitenmelk witter is dan boter van schapen of koeienmelk?

• Nee en boeit me ook geen drol
  • Nee maar nu wil ik het wel weten
  • Ja dat weet ik

0 stemmers

Nee maar VERTEL!

Ik hang aan je lippen

2 likes

Ik keek dus een video op Youtube waarin iemand het over boter heeft. Geitenkaas is dus witter dan koeienmelk en schapenmelk vanwege caroteen. Caroteen zit in het voedsel van al deze dieren (en heeft dus een gelige/oranjeachtige kleur), maar bij koeien en schapen gaat dit direct door naar de melk omdat het niet omgezet wordt in het lichaam. Geiten zetten dit wel om in het lichaam naar een ander stofje (vitamine A), waardoor de caroteen en dus de gelige kleur niet in hun melk/boter/kaas te zien is.

30 likes