Ik slaap sinds kort met een ventilator aan en ik vind het fantastisch! Ik hou van dat geluid en het maakt me heel rustig. Mn vriend maakt het sowieso niet uit en slaapt door alles heen.
Denk je dat mensen die veel sporten beter slapen?
- Ja, dat is bewezen
- Nee geloof ik niet
- Anders
0 stemmers
Ik luister meestal een podcast, maar ik kan ook niet echt goed inslapen terwijl ik het luister dus als ik merk dat ik half slaap en het niet echt meer meekrijg zet ik het uit en val meestal daarna snel in slaap. Dit vergt allemaal wel goede timing Maar als ik gewoon zo met mijn ogen dicht in bed ga liggen ben ik nog heel lang aan het denken en woelen dus ik vind het wel een goede tactiek. Ik vind een podcast ook precies goed werken want je moet wel opletten dus je kunt niet piekeren maar wel gewoon lekker liggen met je ogen dicht
Zou je er content mee zijn als snoepgoed van feestdagen het hele jaar in de winkels ligt? Paaseitjes, pepernoten, kerstkransjes, etc.
- Nee het moet wel speciaal blijven
- Gewoon nee, hoeft niet per se
- Boeit me niet want ik eet dit sowieso niet
- Ja zou ik wel willen
0 stemmers
Ga jij naar het woonprotest?
- Ja, Amsterdam
- Ja, Rotterdam
- Ja, naar allebei de steden
- Twijfel / misschien
- Nee, ik ben Belg of woon niet in NL
- Nee, wil ik wel maar ik kan niet
- Nee, het boeit me niet
- Nee, boeit me wel, en ik kan ook, maar ga niet
0 stemmers
āik heb een koophuis en wil graag dat deze in waarde stijgtā?
Haha nu durft sowieso niemand meer dat te stemmen
Maar kan 't me nog enigszins voorstellen als je er niet mee bezig bent of het zelf goed voor elkaar hebt dat je denkt boeiend. Of dat je denkt dat een protest toch niets gaat veranderen ofzo
Ik luister altijd een luisterboek (harry potter is favoriet haha) of een sleepcast in headspace.
Ik lees een boek, maar een pagina of 5 en dan val ik in slaap. Zorgt er ook voor dat ik niet kan nadenken haha.
Bij dit slapen ben ik ook wel benieuwd: heb jij je telefoon bij je in de slaapkamer?
- Ja
- Nee
0 stemmers
Nee naar mijn weten is juist bewezen dat het niet helpt als je veel fysieke inspanning hebt gedaan. Een slaaponderzoeker vertelde eens dat ze hebben getest of je beter slaapt als je een marathon hebt gelopen en het antwoord was āneeā. Je gaat wel beter slapen van mentale inspanning, dus je kunt beter sudokuās maken voordat je gaat slapen ipv sporten
Maar bedoel je dan vlak voor je gaat slapen of in het algemeen? Want ik denk dat fysiek fit zijn wel bijdraagt aan een goede nachtrust. Maar na fysieke inspanning moet je natuurlijk eerst even ontspannen voordat je lichaam kan gaan slapen. Ik doe trouwens vaak Voordat ik ga slapen van die quizzen op sporcle, dat helpt wel om mijn hersenen uit te zetten.
Mwah āhet moet wel speciaal blijvenā klinkt misschien wat zuur maar ik vind het idd wel leuk juist dat er afwisseling is! Een beetje iets om naar uit te kijken en blij zijn als je rond kerst kerst-achtig eten in huis haalt en in de lente dingen in lentestijl. Als alles het hele jaar door gewoon standaard verkrijgbaar was en nooit meeveranderde met het seizoen/de feesten zou het voor mij wel saaier zijn.
Ik heb ik wil wel maar ik kan niet gestemd, is een beetje een samenkomst van dat het vrij slecht uitkomt (ik pas op de hond van mijn ouders en zou dan iemand anders moeten vinden om hem uit te laten) en het feit dat ik het niet zo goed doe in protest-settings (nogal gevoelig voor paniekaanvallen)
Ik slaap wel echt beter wanneer ik mān telefoon beneden laat liggen ipv mee te nemen naar de slaapkamer. Dan heb ik ook niet de neiging om op mān telefoon te gaan kijken.
Volgens mij voor het slapen, ik kan me inderdaad wel voorstellen dat als je over het algemeen fitter/actiever overdag bent dat je dan misschien ook beter slaapt. Maar volgens mij was dit onderzoek echt puur van: als je fysiek heel moe bent slaap je niet per se beter/dieper (terwijl je misschien wel denkt: poehh ik ben zó moe, ik val als een blok in slaap)
ik kan voor het eerst sinds ooit? jaren? weer een beetje normaal slapen door dit boek
en dat klinkt dan alsof ik een tell sell reclame ben, maar het is waar
ik luisterde podcasts, boeken lezen tot je ogen dichtvallen, magnesium slikken, valeriaan etc en dat werd een soort heel strikt regime met als je 1 korreltje suiker eet na 20u dan kun je 12 uur niet slapen wAnT Je HeBT sUiKeRr gEgeTEn bv
en in dat boek staat dus:
Dr Guy has discovered the secret lies not in what you do, but what you learn not to do. In fact, as you will have discovered, the more frustrated you become only serves to push sleep further away.
het komt er op neer dat ook āgoede slapersā weleens wakker liggen maar die boeit het niet, maar omdat je zelf met een hoge hartslag van frustratie jezelf ligt te vervloeken hou je jezelf ook wakker
dus het enige wat je moet doen is niks doen en er geen aandacht aan besteden door bv een bodyscan te doen of je zintuigen langs lopen
nou ja lang verhaal kort, voelt als een zweefteef verhaal maar het werkt voor mij echt
Gewoon nee. Het boeit me wel, maar ik kan niet en als ik wel zou kunnen, zou ik denk ik niet gaan
Die optie staat er toch tussen haha
Ja wat mij heel erg heeft geholpen is de notie dat in bed liggen en rusten (dus niet slapen) al voldoende is voor deze nacht. Sommige nachten zijn gewoon drama en zelfs met 2 uur kan ik best heel goed functioneren eigenlijk, dus dan wordt het niet slapen ook minder stressvol.
āAl slaap je niet dan rust je welā
Dat was gisteren mijn mantra.