Stel je persoonlijke vraag #30

Het is zo’n kapitalistisch insteek die ook nog eens bewezen ineffectief is 🤷

Ik geloof dat ze hadden uitgerekend dat mensen op kantoor gemiddeld 3-4 effectieve uren hebben per dag.
Dus als je gewoon die uren kon knallen en de rest vrij zou hebben, heb je evenveel voor hetzelfde geld en je werknemers een betere quality of life…

13 likes

Ik werk volledig thuis en dat blijft grotendeels zo, maar thuis neem ik bijna nooit echt pauze. Wij mogen ook 2x 15 minuten in de tijd van de baas en lunch is voor eigen rekening. Maar ik stop vaak gewoon een half uur eerder en eet tussendoor gewoon aan m’n bureau. Neem ik wel lunchpauze dan log ik die tijd niet, want dat mogen wij ook niet.

1 like

Het is inderdaad een beetje krom want je bent eigenlijk ook verplicht om die pauze te nemen (als je meer dan 5,5 uur werkt moet je een halfuur pauze nemen). Maar vanuit werkgevers snap ik het wel. Als je al 16 werknemers hebt en die tijdens een halfuur pauze doorbetaald kost dat net zoveel als een extra medewerker. Dan kies je toch eerder daarvoor.

1 like

Ik werk nu ergens waar de pauze officieel niet bij je werktijd hoort, maar niemand kijkt echt streng naar je uren, je moet gewoon je werk doen eigenlijk. Vind dat zelf heel prettig.

Ik werkte hiervoor bij een bedrijf waar eerst de pauze inclusief was, dus werktijd van 9 tot 17. En toen na een jaar gingen ze het veranderen en werd het dus van 9 tot 17.30, haha dat was wel even maf, maar iedereen begreep het wel.

Ik heb nu een baan waarin ik gewoon bepaald werk moet afleveren, maakt in principe niet uit wanneer ik dat doe. Ik neem altijd een uur pauze (halfuur vind ik echt bizar kort) maar dat tel ik niet bij mn effectief gewerkte uren (die ik overigens alleen voor mezelf noteer). Ik vrees de dag dat ik weer in een 9-5 kantoorsetting moet werken, denk niet dat ik het nog zou kunnen.

2 likes

In het verlengde daarvan. In de detailhandel wordt er van uit gegaan dat je een kwartier langer blijft in kassa’s op te ruimen etc. Maar dit wordt niet betaald. En eigenlijk willen ze dan ook nog dat je een kwartier eerder aanwezig bent om alles startklaar te maken. Dit mag trouwens ook niet, maar toen bij mijn bijbaan was dat nog niet zo. Vind dat ook zo achterlijk en geen één pauze doorbetalen.

6 likes

Oh,bij mij is dat niet zo. Ik werk nu als student maar wert dat het bij de collega’s op hun uurrooster staat als ze vroeger moeten komen om kassa’s te openen, kassasluit zit ook in de werkuren (en wordt dus betaald). Ze doen wel soms overuren maar dan is daar ook echt een regeling voor

1 like

Betaal jij voor een nieuwssite (welke dan ook), zodat je alle premium artikelen kunt lezen?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Ik vraag me dit dus zo af. Vind het belachelijk dat er geen nieuwssite meer is waar je normaal alles kunt lezen. Zou graag volkskrant lezen maar 2 euro per week!!! vind ik echt niet niks

NOS wel gewoon toch? Of vergis ik me nu

3 likes

Dat is echt beter! Misschien heb ik ook gewoon pech gehad hoor, maar hoor dit ook van vrienden om mij heen. Dus ik ga er een beetje vanuit dat het bijna overal toegepast wordt

1 like

Niet alleen dat en soms moest je dan ook nog in de pauze doorwerken omdat het superdruk was in de winkel of verplicht in de winkel blijven tijdens je pauze. En toen ik daar als mondige tiener wat van zei, brak de hel los. :upside_down_face: Of je mocht alleen naar buiten om een sigaretje te roken, maar zeiken als ik een ommetje wilde maken in de binnenstad van Utrecht in mijn pauze.

Heb het een wonder gevonden dat veel zaken nog lange tijd aan personeel kwamen.

1 like

Oja 🥲 en nu natuurlijk maar ik bedoel meer een krant nieuwssite

Mijn ouders hebben een abonnement op een weekblad en daardoor kan je automatisch ook de online artikeleren lezen maar we betalen niet speciaal daarvoor zegmaar

Oja zee nu ook je toevoeging. Ja vind het zelf wel logisch dat dat geld kost en heb het er graag voor over. Is Blendle voor jou niet een optie?

Bedenk je ook even dat journalistiek hartstikke duur is en steeds minder mensen ervoor (willen) betalen

7 likes

Ja precies dit idd! Of als je dan en klant hebt, dat je dan over moet werken. En dan pas na dat kwartier word er weer uitbetaald. Het is geen wonder dat er niet veel voor de detailhandel kiezen, slechte cao’s

1 like

Ja wat jij zegt gebeurt veel hoor! Ik had het ook in de horeca, kwartier eerder aanwezig zodat je kon omkleden, naar je werkplek toe, enz. En dan kwamen we ook nog eens niet aan een half uur pauze.
En bij klantenservice heb ik ook altijd gehad minimaal kwartier eerder aanwezig. Als je dan bijv 8.30 begint, moet je 8.30 ook helemaal klaar zijn om die eerste call op te kunnen pakken.
Volgens mij had de vomar zelfs een rechtszaak met een medewerker hierover.

Edit: bij de vomar ging het niet om vooraf eerder aanwezig, maar na sluit Vomar moet wachttijd uitbetalen: "Dit hadden we niet verwacht" - NH Nieuws

3 likes

Waarom vind je het raar? Er zit toch gewoon enorm veel werk in? De enige reden dat de NOS gratis is, is omdat het vanuit belasting betaald wordt.

Bij bijv de appie werkte je altijd over, sloten om 22u en pas als het uitliep tot (na) 22.30 dan rekenden ze er met heeeeeeel veel moeite een half uur extra bij. Bij een andere baan moest je klokken en dat systeem ging per kwartier, als je dan om 18:10 klaar was dan zei de manager dat je tot 18:15 moest wachten omdat je dan pas dat kwartier betaald kreeg. :woozy_face: Nu zet ik mijn uren pas uit als ik echt klaar ben en krijg ik elke minuut betaald, dat is wel echt fijn aangezien je best vaak overwerkt.

2 likes

Oh ik vind het juist belachelijk dat we er zo gewend aan zijn geraakt dat (kwalitatief, journalistiek) nieuws gratis is geworden. Of het nou voor een website of een fysieke krant geschreven wordt, het zijn dezelfde journalisten die het werk leveren.

De reden dat veel nieuws sites weer betaald worden is tweeledig; enerzijds omdat abonnementen inkomsten nog altijd meer opleveren dan advertising en dus nodig om de publisher draaiende te houden, anderzijds omdat al die nieuws sites zich aan het klaar maken zijn voor de cookieloze toekomst en ingelogde accounts dan cruciaal zijn om überhaupt nog inkomen uit advertising te halen.

24 likes