Ik heb ook tegen een eigen bijdrage gestemd, omdat ik van mening ben dat iedereen (gevaccineerd en niet gevaccineerd) voorlopig zou moeten testen voor toegang waar dat systeem wordt ingevoerd. Redenen:
- Het vaccin beschermt goed tegen ziek worden door corona, maar minder tegen het krijgen en overdragen ervan.
- Gevaccineerde mensen zullen minder snel klachten krijgen van corona en zich dus minder snel in quarantaine plaatsen, waardoor er alsnog een relatief grote kans op verspreiding van het virus bestaat als verdere maatregelen worden afgebouwd.
- Kwetsbaren en ouderen, de groepen die het zich niet kunnen permitteren om corona te krijgen, lopen met het afbouwen van de maatregelen extra gevaar (je leest bijvoorbeeld nu al berichten over corona uitbraken in België met doden tot gevolg of 27 corona gevallen in een verzorgingstehuis in Nederland met enkele ernstig zieken).
- De kwetsbaren en ouderen zijn als eersten gevaccineerd en zullen als eerste de gevolgen merken van een eventueel uitwerken van het vaccin. Er wordt nu al gesproken over booster vaccins voor die groepen. Zolang die er niet komen of niet precies duidelijk is wat daarvan het effect is, lopen die groepen wederom de grootste risico’s.
Als we dus voorlopig allemaal (blijven) testen voor toegang, is er de minste kans op verspreiding van het virus en kan er weer zoveel mogelijk met de minste risico’s voor de samenleving. En omdat niet iedereen evenveel financiële draagkracht heeft, moet dat er in mijn ogen juist niet aan worden gekoppeld.