Stel je persoonlijke vraag #30

Dan maken we 4 cato’s:

Gouden kalf: kinderacteurs
Gouden koe: voor vrouwen
Gouden stier: voor mannen
Gouden os: voor non-binairen of mensen die hier willen meedingen

5 likes

Er staat dat ze ook gewoon een negatieve test kunnen laten zien hoor, dus geen verplichting tot vaccinatie.

Klopt, maar dan heb je de keuze uit een paar uur in de rij staan bij het Rode Kruis (tussen 10.00 en 16.00 uur geloof ik, dus onder werktijd voor de meesten) om de 48 uur voor een gratis test of om de 48 uur 35 euro lappen bij een apotheek. Dus niet verplicht nee, maar op deze manier kom je er haast niet meer onderuit…

Ik ben helemaal pro vaccineren hoor, maar als werkgevers zich met je medische dossier gaan bemoeien en je praktisch ontslaan als je niet gevaccineerd bent (wat in Amerika ook al aan de gang is bij bedrijven als Netflix, Google, Facebook etc.) vind ik dat best heftig.

11 likes

Haha ja hier precies hetzelfde: ik vond het een goed idee echt niet alleen om het handjevol binaire mensen of anderen die zich niet in een van de categorieën vindt passen, maar juist omdat het een niet relevante tweedeling is en ik het mooi vind als die weggaat. Leeftijd, geslacht, afkomst, maakt niet uit, het gaat puur om je acteerkunsten. Maar dat is misschien dus wel wat naïef :sweat_smile:

2 likes

Maar dit is toch een gevolg van een keuze, hier kies je dus toch indirect voor? Ik zie niet waarom het de kinderen, ouders, collega en school z’n probleem moet zijn dat je ervoor kiest om niet gevaccineerd en ongetest binnen moet komen? Terwijl je gewoon kan kiezen om het wel te doen, of ander werk te zoeken waardoor je hier niks meer mee te maken hebt.

Puur commerciële bedrijven gaan me wat ver, maar beroepsgroepen waarin je zorg draagt voor iemand en waar degene waar je over zorgt jou niet kiest > ik zie niet waarom je eigen keuze dan niet jouw probleem mag zijn, maar potentieel die van een ander kan worden.

Ik ga er vanuit dat iedereen zich heeft kunnen vaccineren en dat voor degene die niet vanwege medische zaken niet kunnen vaccineren een alternatief iets is (en hier niet door benadeeld worden, mits die leraar zijn)

9 likes

Als je niet gevaccineerd kan worden moet er een uitzondering gemaakt worden uiteraard.
Maar alle mensen die bewust andere mensen in gevaar brengen mogen we wat mij betreft net zoveel benadelen als we kunnen. Die mogen dat best in hun portemonnee voelen, misschien dat ze er dan wel voor kiezen om gewoon wel sociaal te zijn en zich te laten vaccineren.

1 like
Op Vinted (of een gelijkaardige app) heb ik als koper
  • Enkel goede ervaringen
  • Hoofdzakelijk goede ervaringen
  • Enkel slechte ervaringen
  • Hoofdzakelijk slechte ervaringen
  • Nooit gekocht op Vinted

0 stemmers

En als verkoper
  • Enkel goed
  • Hoofdzakelijk goed
  • Enkel slecht
  • Hoofdzakelijk slecht
  • Nooit verkocht op Vinted

0 stemmers

Als je dan in ieder geval een deel van de wappies zover krijgt dat ze zich laten vaccineren helpt het iig een beetje. Meer dan ze maar “hun eigen keuze” (gebaseerd op complete bullshit) laten maken waarmee ze andere mensen in gevaar brengen, dat blijkt nu wel.
Maar wat mij betreft voeren we ook gewoon een vaccinatieplicht in, optyfen met dat halfslachtige gedoe en al die semi-maatregelen.

1 like

Ik vind het persoonlijk omgekeerde wereld dat docenten, die geen voorrang kregen op vaccinatie waar dat bijv in de zorg wel het geval was (zelfs voor mensen die helemaal niks met directe zorg te maken hadden) maar wel continu in een soort frontlinie gedrukt werden en vanuit gevoel voor hun werk maar gewoon voor de klas bleven staan, nu op deze manier gecontroleerd worden als enige beroepsgroep in Italië, of zo lijkt het tenminste.

Ik snap je punt helemaal en nogmaals ik ben niet tegen vaccineren (lijkt altijd alsof je dat op dit forum maar extra moet benadrukken) maar ik ben wel tegen bemoeienis van medisch dossier door werkgevers en al helemaal als het in mijn ogen op een soort oneerlijke wijze gebeurt. Waarom het ene beroep wel en het andere niet. Daarnaast vind ik het een jammerlijke en daarom ook een heftige maatregel dat we op dit punt gekomen zijn met z’n allen.

Nu ik dit typ zit ik trouwens te denken dat ik helemaal niet weet of docenten in Italië ook geen voorrang hadden, haha. Maar in Nederland was dit wel het geval natuurlijk en misschien dat ik daarom gewoon een soort boosheid voel dat deze regel nu ineens opgaat. Wij als docenten werden al die tijd genegeerd maar moesten ondertussen het grootste deel van de tijd toch gewoon voor volle klassen lesgeven (en vervolgens halve klassen off- en online met alle bijkomende werkdruk van dien) en dan nu ineens zoiets, vind ik gewoon heftig en krom. Scholen, de overheid en een groot deel van leerlingen en ouders hebben ook een groot deel van de tijd geen rekening gehouden met ‘ons’ dus hoezo nu ineens dit.

16 likes

Even los van de discussie over of vaccinatie verplicht moet worden: iedereen die in de buurt van een ander komt, brengt toch in deze coronacrisis bewust andere mensen in gevaar? Ook als je gevaccineerd bent, kun je nog steeds corona oplopen en overdragen. Bij mijn weten (maar laat gerust weten als dat inmiddels anders is) is nog niet bekend hoeveel minder die kans is/of dat na verloop van tijd weer oploopt en hoe lang na vaccinatie. En als je afstand houdt, goed lucht en je aan de hygiënemaatregelen houdt, dan breng je in beide gevallen niet bewust andere mensen in gevaar. Ik zie daarin niet zozeer een verschil tussen wel en niet gevaccineerde mensen.

4 likes

Ik heb wel een brommer gehad! Een Mobylette :grin: Maar verkocht omdat ik 'm in de stad weinig toegevoegde waarde vond hebben tov de fiets (vaak drukker op de weg dan op het fietspad, om moeten rijden ivm eenrichtingsverkeer enzo). Ik wil wel heel graag m’n motorrijbewijs halen en dan wil ik deze
image

16 likes

Misschien is het een idee om wel twee awards te vergeven per jaar, maar dan zonder categorie man/vrouw. Dus dan worden er twee acteurs gekozen uit één grote poule van man/vrouw/non-binair.

10 likes

Hahaha ik mijn hoofd zijn die mega lang dicht geweest en daarna met sneltesten toen het vorig jaar toenam. Maar verder niet gevolgd.

Ik zou het wel vreemd vinden om zorg niet zo “af te dwingen” en scholen wel. 🥲

Ik heb totaal geen begrip voor het niet vaccineren omdat je het “niet wilt” - dus medische redenen uitgezonderd. Dus ik zie dan ook het verschil niet dat een vliegmaatschappij wel een bewijs mag vragen, terwijl een school (denk in Italië ook semi overheid?) waarin je zorg draagt over anderen dan weer niet zou kunnen, vanuit privacy beweegredenen. Want in verschillende beroepsgroepen in NL moet je ook een specifieke gezondheidsverklaring afleggen om aan het werk je kunnen. Wil je dat niet, dan werk je er niet. Dus als dat kan, waarom dit niet? Maar nogmaals, ik kan (en wil) me niet in niet-vaccineren inleven. Dus ik zie het dan gewoon als een gevolg voor je eigen keuzes. Particuliere bedrijven vind ik dan wel ver gaan, want geen zorg factor (of iig niet de standaard basis dienstverlening lijkt me).

4 likes

Wat zou jij vinden van een fusie tussen GroenLinks en PvdA ?

• Goed idee
  • Slecht idee
  • Neutraal
  • Geen mening

0 stemmers

Het is de enige manier om met een grote partij als VVD te concurreren. Links heeft te veel kleine partijen voor een sterke coalitie.

7 likes

Dan kunnen de VVD en CDA in ieder geval niet meer zeuren dat ze maar met max. 1 linkse partij willen regeren.

3 likes

Ik denk dat de inspiratie is voor deze poll. En ergens maakt het me niet uit als dat dan de aanleiding is voor een fusie op links.

1 like

Dat dacht ik juist ook, maar aan de reacties hier te lezen is dat blijkbaar niet zo.

Helemaal voor. Vind de verschillen tussen deze partijen zo klein dat ik denk dat ze samen zoveel sterker zouden zijn. En dan minder versplintering op links, yep.

Hoop ik dat ze een leuke naam gaan verzinnen :heart_eyes:
Partij van de Links
Groen van de Arbeid
Linkse Arbeid
PartijGoen
Links van de Groene ArbeidsPartij
GLPVDA21

21 likes

Haha ja klopt