Stel je persoonlijke vraag #30

Paardensport op OS afschaffen?

  • Ja alles
  • Ja maar niet alles
  • Nee niks :racehorse::+1:t2:

0 stemmers

Dressuur en springen vind ik niks mis mee als
sport maar dat gekke vijfkamp vond ik echt vreselijk om te zien. Bij sommige sporters zag het er uit alsof ze nog nooit op een paard hadden gezeten.

1 like

Wordt vooral tijd dat ze wat zwemonderdelen afschaffen.

Dit is echt belachelijk veel:

Vooral die relays zorgen ervoor dat als een zwemmer 1 slag kan en dat op 2 afstanden kan (100 en 200 bv) kan diegene zo 5 gouden medailles pakken in 3 relays en 2 individu. Geeft een heel vertekend beeld over hoe goed een sporter is tov andere sporten. Zie je vooral bij Australië en Amerika, dat 1 zwemster dan 5 plakken pakt.

Vind dat zo bedacht om bepaalde landen veel medaillekansen te bieden, maar het is veel knapper om zoals Hassan de 10000, 5000 en 1500 te pakken dan de zoveelste Phelps-light.

30 likes

Oh precies dit vond ik ook altijd maar de laatste jaren ben ik echt heel erg gaan twijfelen aan hoe verantwoord het überhaupt is. Ben altijd heel fel tegen zweepslagen en sporen enzo geweest en dressuur vind ik ook zooooo verwerpelijk, maar verder weet ik het ook niet echt meer. Hoor graag van dierenkenners en -liefhebbers of paardensport goed en leuk kan zijn voor paard zelf…

Edit: wat de OS nu betreft heb ik gewoon niet het idee dat de sporters (mensen) die samenwerking met het paard en ook de belangen en behoeften van het dier als prioriteit hebben, maar ik kan het mis hebben.

1 like

Hoe/waarom denk je dat?
Ik denk dat topsporters over het algemeen juist mentaal heel sterk zijn! Mijn zusje heeft topsport gedaan en er was ook veel begeleiding op dat stuk. De mensen die ik tijdens opgroeien binnen die sport het uiteindelijk heb zien maken tot Olympiërs waren of, leken in ieder geval, mentaal de sterkste en stabielste (en wilskrachtigste) te zijn.
Je kunt niet presteren als je mentaal in de knel zit, je lijf kan van alles kunnen maar als je psyche niet wil gebeurt er niets.

Maar misschien verschilt het ook wel per sport want de cultuur van het turnen lijkt me inderdaad weer niet zo gezond voor je psyche, maar ik heb (wellicht verkeerd) het idee dat dat eerder uitzondering dan regel is.

2 likes

Lijkt me echt leuk om samen met freek dieren te zoeken.
Ik zou er alleen geen sex mee kunnen hebben. Ben bang dat hij veel te enthousiast reageerd op mn mossel.

47 likes

Zit me niet zo te lopen te slut-shamen ja.

2 likes

Zit ik hier kei hard om te lachen? Jazeker :joy:

2 likes

Het is wel vrij algemeen bekend dat relatief veel topsporters strugglen met hun mentale gezondheid. Juist vanwege die continue prestatiedruk en extreme kracht die nodig is om keer op keer zoveel pijn te lijden en door te gaan. Zoals Hassan die een aantal keer zei: “nu mag ik eindelijk slapen.” Exhaustion depression is heel gebruikelijk bij langeafstandslopers bijvoorbeeld.

Er wordt ook steeds meer onderzoek gedaan, dus je kunt vrij veel vinden op internet als je je meer in wilt lezen.

9 likes

Nooo ik kan niet kiezen wat ik het meeste haat :sob:
Wat doe je me aan. Ik haat altijd lekker veel toch (al kon ik hier wel de doorslaggevende nr. 1 kiezen).

1 like

Ik kan Viktor toch niet trouwen joh, dan wordt Gertje m’n schoonvader. :hot_face:

2 likes

Voor de lezers onder ons…

  • Ik lees via een e-reader
  • Ik lees boeken
  • Ik wissel af tussen boeken en een e-reader
  • Anders/nvt

0 stemmers

1 like

Ik lees het allerliefst via mijn ereader, maar ik krijg en leen nog vaak genoeg fysieke boeken en vind het dan zonde om ze ook als ebook te kopen. Ebooks zijn wel de grote liefde, lekker in alle houdingen kunnen lezen en makkelijk mee in mijn handtassen! :blue_heart:

4 likes

Welke raad jij aan? Ben sinds kort helemaal verslingerd aan lezen. Alleen ik vind boeken erg duur (plus heb weinig opbergruimte)

1 like

Ik zou toch lekker old fashion de bibliotheek aanraden :smiley: dat is toch wel heel chill. Heb het helemaal herontdekt. Om te lezen heb ik een Kobo, dat vind ik zelf heel fijn omdat je er ook makkelijk bibliotheekboeken en gekochte boeken op kunt zetten enzo. In mijn hoofd (ik weet niet of dat echt zo is) is een Kindl toch lastiger, omdat je daar via Amazon boeken op moet zetten? Maar dat weet ik niet zeker.

2 likes

Ik lees (las, RIP life) heel veel onderweg en dan is zo’n e-reader echt heel handig. Had die meestal gewoon in mijn tas zitten om overal waar ik moest wachten of in de trein moest zitten even te lezen. Zette daar ook via een app longreads op die ik online tegenkwam. En ik vond het ook zonde om alle flut paperbacks die ik binnen een paar dagen las en daarna nooit meer (stomme detectives enzo) fysiek te kopen. Boeken die ik vaker denk te gaan lezen/wil weggeven of uitlenen na het lezen koop ik wel fysiek.

Maar mijn vriend koopt en leest gemiddeld een boek per week dus mijn e-reader life doet helaas weinig voor onze uitpuilende boekenkasten. Hij heeft echt een probleem.

Edit: oja en ook e-books kun je vaak via je lokale boekhandel (webshop) kopen!

Ik vind Kobo heel fijn. Vooral vanwege het Kobo Bol.com abonnement!

1 like

Er zijn zo weinig modellen op de markt dat het volgens mij allemaal bar weinig uitmaakt!
Ik koop zelf al mijn ebooks legaal en leen ze ook via de bib. Een Kindle zou ik daarom zelf nooit kiezen, want daarop kun je alleen het formaat van Amazon zelf lezen (en fuck Amazon), gekocht op Amazon zelf of illegaal omgezet naar dat formaat. Ik heb een Kobo van 6 jaar oud en daar ben ik erg blij mee! Ingebouwd licht is mijns inziens essentieel, en verder kun je ook kiezen voor licht dat 's avonds warmer wordt, waterbestendige modellen etc.

5 likes

Ik heb ook een kobo en ben er erg tevreden over!
Hiervoor heb ik verschillende andere merken gebruikt en die vond ik ook prima eigenlijk. De kobo vind ik het meest gebruiksvriendelijk tot nu toe (het is natuurlijk ook de laatste/nieuwste die ik gebruikt heb) en het aanpasbare licht is echt heel fijn.
Dat je 10.000 boeken bij je hebt in een apparaatje dat ongeveer 200 gram weegt en geen plaats inneemt is zo handig.

1 like

Ik zweer ook echt bij m’n Kobo. Gaat overal mee naar toe en pagina’s zijn zowel in het donker als in het felle (zon)licht altijd goed te lezen. Ook dol op het bol/kobo abo inderdaad, deel hem met m’n moeder en dat gaat ook top. Kocht laatst weer een keer een echt boek omdat ik die graag fysiek in de kast wilde hebben maar ik merk dat lezen daarin gewoon zo veel minder fijn gaat. Wil hem nergens mee naar toe nemen want dat wordt hij lelijk, zwaar om met 1 hand vast te houden en savonds in bed lezen is een drama ivm licht. Nope, snap echt dat mensen fysieke boeken waarderen maar qua leescomfort geef ik het gewoon 0 sterren :joy:

5 likes