Maar ik heb nergens gezegd dat het traumatisch is voor de baby.
In Spanje wordt het gedaan zodat ze weten dat het een meisje is.
ik vind het wel altijd frappant dat mensen gelijk gillen over omg een baby met oorbellen, zo zielig. Doe je een baby toch niet aan bla bla bla. Maar bij een jongetje die besneden wordt hoor je (behalve hier dan even) vrijwel niemand over omdat het niet zichtbaar is. En het is niet te vergelijken maar het ging mij even over wat schadelijker voor een kind zou zijn en wat je beslist voor een kind.
Ik denk dat discussie hier weinig zin over heeft want we zijn het niet met elkaar eens en dat mag natuurlijk.
Ik wilde op de basisschool zelfs een gehoorapparaat?! Bril en slotjesbeugel (helaas) wel gekregen.
Ooh oke nou in NL volgens mij niet
Nee ik bedoel ook niet dat jij dat zei hoor, sorry als dat zo overkwam! Maar ik zie dat dus weleens voorbij komen en dan denk ik: ja in hele andere culturen worden kinderen (in vergelijking met hier) veel âharderâ opgevoed en die zijn niet per se beter of slechter af.
Deze discussie is al vaker voorbij gekomen, ik weet niet meer of jij er de vorige keer ook bij betrokken was, maar ik heb ook al vaker verteld dat dit in mijn familie ook gebruikelijk is/was, en dat er wel degelijk vrouwen waren (waaronder mijn oma) die het heel vervelend vonden dat ze als baby oorbellen hebben gekregen zonder dat ze daar zelf iets over te zeggen hebben gehad. Dit groeide overigens ook nooit meer dicht.
Als jij je dochter oorbellen wilt geven als baby zal je dat toch wel doen en het gebeurt vaak, maar ik vind het wel heel vervelend als er ontkend wordt dat de baby waarom het gaat dat ooit vervelend zou kunnen vinden, âwant gaatjes groeien weer dicht en je hoeft er niets mee en je ziet het bijna nietâ . Dat is gewoon niet (altijd) zo.
Nee, het is geen drama, het zijn maar kleine gaatjes, het is niet te vergelijken met een besnijdenis, maar het is wel een omomkeerbare beslissing die je maakt over het lichaam van je kind.
Natuurlijk verschil in mening is alleen maar goed! Maar ik vind dat cultuur of traditie best vaak als een excuus wordt gebruikt en dat vind ik ergens wat gevaarlijk. Zo ook wordt besnijdenis o.a. als cultuur gezien, terwijl het niet ok is om te doen. Nou is gaatjes schieten veel milder, en gelukkig maar.
Uh ja dat is toch logisch? Als je iets niet weet kan je er ook niks van zeggen. Vind dit echt geen argument.
Ik vind dit dus zelf echt een moeilijk punt! Want ik wil niet de persoon zijn die zegt dat andermans cultuur slecht is of wat dan ook (want er zijn ook een hoop aspecten in de cultuur waar ik in leef waar ik het mee oneens ben) maar ik wil bepaalde dingen ook weer niet goed praten.
In spanje wat ik weet ook niet. Mijn familie is zelf Antiliaans/ Surinaams en worden oorbellen zowel bij meisjes als jongens geschoten.
In mijn familie was het traditie dat alle kleindochters met gaatjes van opa & oma een paar oorbellen met groei diamanten kregen. Je ouders konden dan die zelf âlaten groeienâ en met 18 jaar zouden opa & oma nog een upgrade doen. Mijn oma is helaas overleden toen ik 6 weken was maar mijn oorbellen lagen wel al klaar (vandaar dat ik met 6 weken gaatjes kreeg op Curacao omdat het in Nederland niet kon)
Ik weet niet of alle families dit soort tradities hebben maar in mijn familie is dit dus een van de redenen voor oorgaatjes geweest
Ja dat dacht ik dus altijd haha, dat dat wel hoorde. Maar dan is dat mysterie ook opgelost haha, thanks
Je dwingt een kind al ongevraagd de wereld op, dus ik zou zeker niet ook nog eens allerlei lichamelijke modificaties laten toepassen.
Oh dat is wel naar dat er bij jouw familie vrouwen het echt niet fijn vonden.
Ik heb dus juist alleen de positieve beelden er van uit mijn familie. Ook met mijn achternichtjes nu dat sommige dus geen oorbellen bij geboorte hebben gehad en daar achteraf boos over zijn omdat ze die nooit meer hebben genomen uit angst en dat soort dingen!
En ik sta altijd open om de andere kanten van het verhaal of argumenten te horen. Maar ik word wel altijd boos als er gelijk wordt gedaan alsof je als baby wordt mishandeld
Hahah je weet toch, that is how I roll! Misschien moet ik even wat lijken gaan piercen
Wat al heeelemaal krom is, mn vriend is dus voor besnijdenis bij een zoon, want ja? Dat hoort? Volgens hem. Maar bij een baby gaatjes in de oren schieten vindt hij dan wel echt heel zielig. Dus het is ook maar net je referentiekader. Nou ik heb zoiets van, zolang de baby die nog maar net op de wereld is en geen eigen keuzes kan maken, gezond is, knip, snij, of schiet je er niet in.
In een gezonde baby mag je niet besnijden, en ook geen gaatjes in de oren prikken:
- Mee eens
- Mee oneens
0 stemmers
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het er vooral grappig/bizar uit vind zien, zoân kleine Kartoffel met oorbellen. Net als vrouwelijke dieren in tekenfilms die ineens mascara op krijgen ofzo.
Was als kind tussen de 5 en de 8 wel altijd verliefd op jongetjes met een oorbel (thanks, Abeltje), en ik vond het erg oneerlijk dat ik van mijn ouders pas op de middelbare school gaatjes mocht.
Haha omg! Wat schattig, waarom mocht jij pas op de middelbare school oorbellen? Ik heb echt als een klein kind staan stampen en smeken voor mn vader of ik aub oorbellen mocht. Ik dacht dat mn leven er vanaf hing. Toen hadden inmiddels vriendinnetjes het ook. Mn moeder was misschien er zelfs wel ok mee geweest als ik ze als baby had. Oh en toen die stap van gaatjes werd gezet vroeg ik of ik een helix mocht , ik zat in groep 8. En dat mocht. Hahaha ik was zo verbaasd. Mn vader had zoiets van, ja ik heb je eerste oorbellen bepaald. Doe nu maar met je oor wat je wil.
Hahah ik heb toen ik 4 was ook gesmeekt.
En toen ik ze liet zetten gaf ik geen kick. Maar town we naar buiten gingen heb ik mn moeder blijkbaar een stomp gegeven omdat t pijn deed