Stel je persoonlijke vraag #30

4! Ik moest wachten tot 10 jaar. Haha maar ik vraag me dus af of dit niet echt pijnlijk is voor een baby enzo.

1 like

Heb je ooit wel eens orgaanvlees gegeten?

• Ja
  • Nee
  • Anders

0 stemmers

Draag jij een horloge?

• Ja links
  • Ja rechts
  • Nee, niet links en niet rechts
  • Geen antwoord

0 stemmers

Schijnt bij jou nu de zon?

• Ja
  • Nee
  • Ik heb geen idee

0 stemmers

Misschien al 200x langsgekomen (als dat zo is verwijder ik deze wel weer) maar:

Zijn jouw ouders nog bij elkaar?

• Ja en volgens mij gelukkig
  • Ja en ik zou soms willen van niet
  • Nee en ik vind dat erg
  • Nee en gelukkig maar
  • Dit is echt te persoonlijk
  • Anders

0 stemmers

Dit dus inderdaad! Want over bijv besnijdenis komen er hele nette argumenten en is de toon heel anders.

Ik weet het eigenlijk niet zo goed, volgens mij wilden mijn ouders wachten tot ik het zelf echt heel graag wilde en zeker wist. Mijn zusje van 2 jaar jonger liet haar oren tegelijkertijd met mij schieten, dus ik denk niet dat ze een leeftijdsgrens hadden bedacht.

Toen ik 12 was wilde ik het overigens een stuk minder graag dan toen ik 7 was, dus ik vind het wel een stom argument, haha! Als ik ze eerder had laten zetten waren me alle infecties door oorbellen van de Kruidvat die ik direct na het plaatsen met mijn zakgeld kocht vast ook bespaard gebleven. :woozy_face:

2 likes

Ja dit klopt @Dazed! Ik heb nu toevallig een beugel en volgens de ortho is een overjet van 2 mm perfect. Dus dan vallen je voortanden over je ondertanden en moet daar 2 mm ruimte tussen zitten.

2 likes

Ai dat is inderdaad een nogal respectloos argument, en ook nogal onwetend.

1 like

Ze schieten zelfs direct het knopje in je oor. Dus dan hadden ze dat 100% gezien.

Ja ik heb ook echt scheve oorbellen altijd, draag ze alsnog graag maar gruwelijk irritant. Echt kleine ringetjes kan ik aan 1 kant niet eens dragen omdat ie daar dus te hoog zit.

1 like

Wat heb jij meer, schoenen of tassen?

• Ik heb meer schoenen
  • Ik heb meer tassen

0 stemmers

2 likes

Ik twijfel eigenlijk, is volgens mij redelijk 50/50

8 likes

Ja dat is niet leuk. Zij hebben daarna ook iets van 30 jaar geen oorbellen gedragen, en daarna weer wel. Toen hun dochters als tieners zelf voor gaatjes kozen, toen werd het weer iets dat een beetje leuk was of zo?

Mijn (achter)nichtje van nog geen 1 heeft nu trouwens ook weer oorbellen, maar ik zou er daarom dus zelf nooit voor kiezen. Sowieso niet, maar als je mensen kent die er niet blij mee waren dan speelt dat natuurlijk wel extra mee.

Maar ik ben zelf altijd wel blij dat ik zelf heb mogen kiezen: toen ik zes was wilde/durfde ik het eindelijk en ik heb er wel goede herinneringen aan want het was een leuk moment haha. (net zoals bij jou met een kruk en een naald gedaan, als ik het me goed herinner)
En als ik het niet had gewild dan had ik nooit gaatjes gehad.
Er valt natuurlijk over te twisten of een kind van 6 echt een geĂŻnformeerde beslissing kan maken (en je wordt altijd beĂŻnvloed door je omgeving) maar toch voelt dit anders dan wanneer het voor mij besloten was door mijn ouders.

Heb jij een vaste kapper?

• ja
  • nee

0 stemmers

Als je JA hebt ingevuld: geef jij fooi aan je kapper?

• ja
  • nee

0 stemmers

Als je NEE hebt ingevuld: geef jij fooi aan je kapper?

• ja
  • nee

0 stemmers

Mijn kapper is al honderden euro’s en ik loop daar elk half jaar (want vaker kan ik niet betalen) skeer weg :sob: fooi gaat hem niet worden sorry maybe when I’m rich

5 likes

Ja bij mij zijn de eerste ook met kurk en naald gedaan! Bij mijn tweede gaatjes gewoon met een schiet ding, toen was ik 9. Ik las toen een boek waarin een meisje dat had en ik moest en zou dat ook. Toen wilde ik paar jaar later aan 1 kant een 3e oorbel er bij en vooral mijn moeder deed daar heel moeilijk over, dus ben ik met een vriendin naar de lucardi gegaan en die stiekem laten zetten. Mijn vader zag niks toen ik thuis kwam mijn moeder had het met 5 minuten door :joy: En uiteindelijk aan de andere kant ook nog de 3e laten zetten. Dus ik heb er sowieso niks schadelijks aan over gehouden. Ik draag nu wel nog maar 1 paar oorbellen.

Ik mocht pas oorbellen op m’n 11e verjaardag. Dus ik alleen op m’n fietsje naar de winkel. Ik had stiekem al wat extra geld gespaard en zei dat ik gelijk 3 gaatjes per oor wou. Die werden er nog gewoon ingeschoten ook :rofl:
Ik was het gelukkigste kind op aarde denk ik. M’n ouders konden er wel om lachen.

34 likes

Ben het hier echt niet mee eens. Volgens mij is het aantal kinderen dat een beugel krijgt alleen voor 1 scheve tand oid juist veel kleiner. Een beugel wil je juist op kinderleeftijd doen, zodat je kleine problemen makkelijker kan oplossen aangezien het gebit nog in groei is. Stuk lastiger als volwassene.

Het gaat echt niet alleen om esthetics, als je te weinig ruimte hebt kunnen kiezen niet goed groeien, je kunt moeite hebben met eten en praten. Als tanden te dicht op elkaar staan kan het lastiger zijn goed te poetsen daartussen en daardoor meer kans op schade.

Eens dat al die orthodontisten echt niet heilig zijn en er goed geld mee verdienen, maar dat neemt niet weg dat beugels vaak wel nodig zijn.

17 likes

Volgens mij ging dat vroeger ook makkelijker of zo dat je zulke dingen als kind alleen kon doen? Ik had een aantal vriendinnen die met 13-14 jaar stiekem een navel of tong piercing hadden genomen, werd niet om legitimatie of toestemming of wat dan ook gevraagd.

3 likes

Blijkbaar keek ik zelfs als baby elke keer heel boos als we langs de juwelier liepen hahaha

1 like

En orale gezondheid is een superbelangrijke pijler voor algehele gezondheid. Gebitsproblemen zijn direct verbonden aan een groter risico op hartziekten oa. Het is echt onzin dat beugels alleen esthetisch zijn, er gaan heel veel meer en minder ernstige problemen gepaard met een niet goed gebit.

Daarom is het ook zo schrijnend dat steeds meer mensen niet meer naar de tandarts gaan omdat ze het niet kunnen betalen. Maar goed da’s een ander verhaal. Vind dat tandheelkundige zorg echt terug in het basispakket zou moeten.

20 likes

Bij mijn kapper hebben ze vaak support je kapper aanbiedingen. Dan kan je iets kopen en gaat de opbrengst daarvan als fooi naar de kapper. Dat doe ik wel regelmatig.