Stel je persoonlijke vraag #30

Hoezo idioot?

Kinderen kunnen het toch zelf aangeven, ik had ook geen medische problemen maar ben toch wel blij dat ik tegenwoordig geen uitstekende tanden meer heb, vind dat zelf een veel fijner aanzicht.

3 likes

Ik vind dat kinderen van 11 geen goede beslissing kunnen maken of ze plastische chirurgie (als je het chirurgie kan noemen) nodig hebben. Zeker niet als alle vriendjes op school het ook hebben.

Ik ben heel blij dat mijn ouders me een beugel hebben gegeven, als ik ook nog scheve tanden had gehad had ik nooit meer naar buiten gekund

16 likes

Nou ik reken het mijn ouders niet aan dat ze me een mooiere lach cadeau hebben gedaan, want als je niet tevreden bent (en ja dat wordt vast bepaald door de maatschappelijke norm waar je dan zelf aan bijdraagt) over hoe je lacht en daar constant aan herrinert wordt door mensen en jezelf dan beperkt dat je ook wel hoor. Je krijgt er echt wel opmerkingen over, moet je kijken onder de hashtag #lisaloeb hoeveel mensen over haar in principe gezonde gebit zeiken.

Ben wel blij dat ik zonder veel pijn of moeite gewoon een standaard gebit heb, dat is zeker een privilege maar ben ik zeer dankbaar voor. Ik weet dat we een keer heel afgelegen in Spanje bij een boerengezin waren en die mensen vonden onze beugels echt fantastisch want hun zoon had hele scheve (maar op gezicht gezonde) tanden en die had niks lieverd gewild. Als volwassene moet je toch een traject in als je dat later wil en ondertussen kan het mensen echt sociaal beperken. Die jongen lachte ook zo beschaamd achter zijn hand steeds bijvoorbeeld.

Vind dat wel iets anders dan dat je ouders plastic jetsers voor je kopen op je 18e verjaardag.

19 likes

Ja ik ben ook niet knap genoeg voor een “karakteristiek” gebit. Ik heb al een monumentale neus en hoefde er echt niet ook nog de Habsburg onderbeet bij haha.

13 likes

Nee dat kan ook zeker hoor! Maar ik snap gewoon niet hoe iemand zo gierig kan zijn en er ook nog eerlijk voor uit durft te komen :woman_shrugging:

Heb je zelf van nature rechte tanden?
Ben het met je eens dat we anders zouden moeten willen van wat het ideaalbeeld is, maar ik denk dat je onderschat hoe heftig je zelfbeeld kan zijn met scheve tanden.

23 likes

Altijd heel bewust zijn van foto’s die van je gemaakt worden. Nooit echt breeduit lachen of bewust met je mond dicht lachen omdat je tanden zo scheef staan… Ik ken het en ben er hopelijk bijna vanaf :crossed_fingers:t2:

5 likes

Ik heb geen beugel nodig gehad, maar had het zeker gewild als het nodig was geweest.
Een wat oudere vriend van mij heeft geen beugel gehad en heeft een paar ondertanden die bijna dwars staan en waar veel makkelijker tandsteen op ontstaat. Rechtere tanden reinig je ook makkelijker dan tanden die schots en scheef staan. Hij lacht ook vaak met zijn hand voor zijn mond omdat hij er onzeker over is. Dan liever een paar jaar ongemak van een beugel dan een leven lang schaamte toch?

2 likes

Ik denk ook dat het je carrière in de weg kan staan, denk aan “representatief uiterlijk”, in een maatschappij waarin een recht gebit de norm is en mensen scheve tanden toch koppelen aan lagere sociale klasse, weinig geld, etc.

Je valt al snel op door je gebit, een recht rijtje witte tanden vinden mensen toch prettig in veel functies, het is toch ook je visitekaartje, hoe je overkomt op mensen, hoe zeker je bent etc.

Het is jammer dat het zo is, maar had zelf niet m’n hele leven beoordeeld willen worden op m’n gebit en dat mensen daar conclusies over mij aan zouden verbinden. Want dat doen mensen toch.

5 likes

Dit wordt me iets te persoonlijk.

1 like

Ik heb geen rechte tanden nee, niet schots en scheef, maar je ziet zeker dat ik geen beugel heb gehad. De tandarts heeft mij ook meerdere keren verteld dat het mooier zou worden met beugel.

Ik kijk er duidelijk anders tegen aan dan jullie, ik denk dat je van heel veel dingen onzeker kan worden en dat scheve tanden daar 1 ding van zijn. En dat is toevallig geaccepteerd door de maatschappij dat we dat letterlijk gaan rechttrekken. Ik vind het, als het puur cosmetisch is, eigenlijk in theorie niet echt anders dan een neusoperatie omdat je een lelijke neus hebt ofzo.

7 likes

Ik heb 1 rugzak en 1 handtas dus wel net iets meer schoenen, tenzij ik canvas boodschappentasjes mee ga tellen dan misschien evenveel.

Ik ben het hier mee eens. Bovendien is het gebit ook weer onderhevig aan het schoonheidsideaal. In Japan worden scheven tanden als mooi gezien. Een speeltje tussen de voortanden was (is?) ‘high fashion’.
En ondertussen zijn we in het westen zo doorgeslagen dat je je tanden af kan laten slijpen tot stompjes om er een soort onnatuurlijk wit en recht kunstgebit van te maken.
Natuurlijk staat gezondheid voorop, dat geldt voor je hele lichaam. Maar je gaat toch niet ingrijpen iets gezonds om aan een schoonheidsideaal te kunnen voldoen? Waar ligt de grens dan?
En moet je je dan aanpassen aan dat ideaal om representatief te kunnen zijn en zonder schaamte door het leven te kunnen? Of moeten we die schoonheidsidealen gewoon een dikke middelvinger geven? Ik ben eigenlijk voor dat laatste.

1 like

Ja eigenlijk zouden fillers ook gewoon vanaf 12 jaar mogen als beugels ook geaccepteerd worden

19 likes

Dit is dan wel het andere uiterste en niet te vergelijken met beugelen.
Net als dat je dan Japan uitkiest als vergelijking. In Japan heb je zelfs mensen die hun hoektanden scheef laten zetten om yaeba te krijgen. Dat is toch ook niet gezond.
Ik had zelf zo’n hoektand doordat ik duimde en het was gewoon een teken dat hij niet goed kon groeien. Die beugel was echt wel nodig.

Bizar zeg! Ik ken ook heel veel mensen die als puber een beugel hebben gehad en waarbij het nu weer helemaal scheef is gegroeid. Het zou denk ik veel logischer zijn om pas een beugel te nemen als je volwassen/volgroeid bent.

1 like

Waar heb je nu het meeste zin in?

• FISSA
  • Marsepein
  • Chippie
  • sushi
  • zwaardvis
  • MaartenvanRossem
  • Mora
  • croissant
  • Falafel
  • boemboem
  • Autumn
  • Zonnestraaltje
  • colalight
  • Sensatie
  • Leverworst
  • JustinBieber
  • Strawberry

0 stemmers

6 likes

Mijn punt is dat er ook bij tanden trends zijn die over de wereld verschillend zijn. Als het rechtzetten van een hoektand beter is voor je gezondheid moet je dat natuurlijk vooral doen. Maar beugel plaatsen op een gezond gebit (wat hier dus heel veel gebeurt omdat wij super rechte tanden willen) is gewoon willen voldoen aan een opgelegd schoonheidsideaal.

6 likes

Wat zeg jij

• Kapot(gemaakt)
  • Stuk(gemaakt)

0 stemmers

ken jij iemand met lettertype cool jazz?

• Ja mijn nichtje van 11
  • Ja ikzelf
  • Ja ik ken een of meerdere mensen die dat hebben
  • Nee want andere telefoon
  • Nee want lelijk

0 stemmers