Ik heb geen beugel nodig gehad, maar had het zeker gewild als het nodig was geweest.
Een wat oudere vriend van mij heeft geen beugel gehad en heeft een paar ondertanden die bijna dwars staan en waar veel makkelijker tandsteen op ontstaat. Rechtere tanden reinig je ook makkelijker dan tanden die schots en scheef staan. Hij lacht ook vaak met zijn hand voor zijn mond omdat hij er onzeker over is. Dan liever een paar jaar ongemak van een beugel dan een leven lang schaamte toch?
Ik denk ook dat het je carrière in de weg kan staan, denk aan “representatief uiterlijk”, in een maatschappij waarin een recht gebit de norm is en mensen scheve tanden toch koppelen aan lagere sociale klasse, weinig geld, etc.
Je valt al snel op door je gebit, een recht rijtje witte tanden vinden mensen toch prettig in veel functies, het is toch ook je visitekaartje, hoe je overkomt op mensen, hoe zeker je bent etc.
Het is jammer dat het zo is, maar had zelf niet m’n hele leven beoordeeld willen worden op m’n gebit en dat mensen daar conclusies over mij aan zouden verbinden. Want dat doen mensen toch.
Dit wordt me iets te persoonlijk.
Ik heb geen rechte tanden nee, niet schots en scheef, maar je ziet zeker dat ik geen beugel heb gehad. De tandarts heeft mij ook meerdere keren verteld dat het mooier zou worden met beugel.
Ik kijk er duidelijk anders tegen aan dan jullie, ik denk dat je van heel veel dingen onzeker kan worden en dat scheve tanden daar 1 ding van zijn. En dat is toevallig geaccepteerd door de maatschappij dat we dat letterlijk gaan rechttrekken. Ik vind het, als het puur cosmetisch is, eigenlijk in theorie niet echt anders dan een neusoperatie omdat je een lelijke neus hebt ofzo.
Ik heb 1 rugzak en 1 handtas dus wel net iets meer schoenen, tenzij ik canvas boodschappentasjes mee ga tellen dan misschien evenveel.
Ik ben het hier mee eens. Bovendien is het gebit ook weer onderhevig aan het schoonheidsideaal. In Japan worden scheven tanden als mooi gezien. Een speeltje tussen de voortanden was (is?) ‘high fashion’.
En ondertussen zijn we in het westen zo doorgeslagen dat je je tanden af kan laten slijpen tot stompjes om er een soort onnatuurlijk wit en recht kunstgebit van te maken.
Natuurlijk staat gezondheid voorop, dat geldt voor je hele lichaam. Maar je gaat toch niet ingrijpen iets gezonds om aan een schoonheidsideaal te kunnen voldoen? Waar ligt de grens dan?
En moet je je dan aanpassen aan dat ideaal om representatief te kunnen zijn en zonder schaamte door het leven te kunnen? Of moeten we die schoonheidsidealen gewoon een dikke middelvinger geven? Ik ben eigenlijk voor dat laatste.
Ja eigenlijk zouden fillers ook gewoon vanaf 12 jaar mogen als beugels ook geaccepteerd worden
Dit is dan wel het andere uiterste en niet te vergelijken met beugelen.
Net als dat je dan Japan uitkiest als vergelijking. In Japan heb je zelfs mensen die hun hoektanden scheef laten zetten om yaeba te krijgen. Dat is toch ook niet gezond.
Ik had zelf zo’n hoektand doordat ik duimde en het was gewoon een teken dat hij niet goed kon groeien. Die beugel was echt wel nodig.
Bizar zeg! Ik ken ook heel veel mensen die als puber een beugel hebben gehad en waarbij het nu weer helemaal scheef is gegroeid. Het zou denk ik veel logischer zijn om pas een beugel te nemen als je volwassen/volgroeid bent.
Waar heb je nu het meeste zin in?
- FISSA
- Marsepein
- Chippie
- sushi
- zwaardvis
- MaartenvanRossem
- Mora
- croissant
- Falafel
- boemboem
- Autumn
- Zonnestraaltje
- colalight
- Sensatie
- Leverworst
- JustinBieber
- Strawberry
0 stemmers
Mijn punt is dat er ook bij tanden trends zijn die over de wereld verschillend zijn. Als het rechtzetten van een hoektand beter is voor je gezondheid moet je dat natuurlijk vooral doen. Maar beugel plaatsen op een gezond gebit (wat hier dus heel veel gebeurt omdat wij super rechte tanden willen) is gewoon willen voldoen aan een opgelegd schoonheidsideaal.
Wat zeg jij
- Kapot(gemaakt)
- Stuk(gemaakt)
0 stemmers
ken jij iemand met lettertype cool jazz?
- Ja mijn nichtje van 11
- Ja ikzelf
- Ja ik ken een of meerdere mensen die dat hebben
- Nee want andere telefoon
- Nee want lelijk
0 stemmers
Gebruiken alle mensen die kapot zeggen het echt nooit door elkaar? ik dacht dat die twee algemeen inwisselbaar waren
Ja kan natuurlijk allebei maar ken bijna niemand die stuk zegt. Ik vind het ook kinderlijk klinken haha
Oh hahaha ik vind ze echt hetzelfde en gebruik stuk ook heeel vaak. Grappig
Ik gebruik ze allebei, iets is kapot en ik heb iets stuk gemaakt. Andersom gebruik ik het niet haha.
Herkenbaar!
Mee eens, maar dan niet op de manier waarop jij het hebt bedoeld. Mijn ouders lieten me na het dragen van een buitenboordbeugel met petje kiezen of ik daarna nog door wilde voor een slotjesbeugel. Na de verschrikking van die petjesbeugel heb ik ervoor gekozen om te stoppen. Ik heb toen op latere leeftijd nog een beugel genomen omdat ik mij schaamde om te lachen. Ik had liever de hele behandeling afgemaakt op jonge leeftijd. Al heb ik er uiteindelijk denk ik nu meer profijt van omdat mijn verstandskiezen niet hebben zitten duwen en er dus niets echt scheef is gaan staan. Al staat het nu ook niet meer zoals het stond toen de beugel eruit ging.
Ik had echt jaren cookie inderdaad! Inmiddels heb ik een nieuwe telefoon en dus ook het standaard lettertype, haha.