Stel je persoonlijke vraag #30

In de Volkskrant staan elke week ‘wijsheden’ van een bekendere Nederlander. Kleine leuke tips om het leven leuker of makkelijker te maken.

De mijne zou zijn: loop lekker niet meer door rood. Veel mensen zijn heel gehaast en snel op weg naar de plaats van bestemming en rennen dan door rood. Ik doe het niet meer. Elke keer als je even moet wachten zie ik nu als een kleine pauze. Je hoeft even niet na te denken of op te letten en kunt gewoon even lekker staan te niksen en rondkijken. Super lekker juist.

Wat zou jouw wijsheid zijn?

18 likes

Ja dit doe ik ook, niet ergens zitten maar gewoon rustig ademhalen en dan gaat de hik weg ja.

Mijn moeder is binnenkort jarig en ik wil wat Ottolenghi kookboeken voor haar halen. Ik wil sowieso Sweets halen, maar twijfel over de ander. Ze vindt koken leuk, heeft ook best wat interesse voor bijzondere ingrediënten en deze zoeken. Meestal houdt ze wel van maaltijden die binnen ongeveer 20 minuten klaar zijn, soms in het weekend meer tijd voor koken. Ze eet amper vlees.
Welk boek raden jullie aan?

• Simple
  • Flavour
  • Plenty
  • Jeruzalem
  • Plenty more
  • Nopi
  • Een ander kookboek die echt geweldig is, namelijk:

0 stemmers

1 like

Ik denk dat het percentage gerechten van Ottolenghi dat binnen 20 minuten klaar is nihil is. Met Simple heb je dan nog het meeste kans denk ik.

2 likes

Ja dat hoeft ook niet per se, in het weekend staat ze soms de hele dag in de keuken voor wat specialere gerechten. Ook leuk! Maar dan zal ze dat dus minder gebruiken dan Simpel, dus dan moeten het wel extra leuke en lekkere gerechten zijn.

1 like

Ik kan niet kiezen welke pizza ik wil dus help me :pizza:

• All seasons: tomatensaus, Gouda, pepperoni, ham, champi, groene paprika
  • Bolognese: bolognesesaus, Gouda, rode ui, gehakt
  • Cheezy: tomatensaus, Gouda, mozz, feta, gorgonzola
  • Only pepperoni: tomatensaus, mozz, pepperoni

0 stemmers

1 like

Eet je moeder wel vis? Anders zou ik een boek uitzoeken wat volledig vegetarisch is. Ik heb zelf ook Simple maar vind het jammer dat 1/3 van het boek niet bruikbaar is. Misschien is veganjapaneasy of Vegan Richa’s Everyday Kitchen iets?

1 like

Ja wel vis! Is het veel vis of veel vlees?
Thanks voor de tips!

Toen ik veel problemen had met mijn blaas was ik dus superblij met mijn museumjaarkaart. Meerdere keren gewoon een museum binnen geweest om de blaas te legen omdat het aantal wcs in het wild ontzettend tegenvalt. :joy:

13 likes

Welke verkleinwoorden gebruik jij?

• Wijntje(s)
  • Collegaatje
  • Omaatje/Opaatje
  • Vriendinnetje
  • Tripje
  • Dansje(s)
  • Schatje
  • Reisje
  • Centjes
  • Buurvrouwtje
  • Koffietje
  • Je bent m’n favo verkleinwoord vergeten
  • Niets van dit alles komt er uit mijn mond

0 stemmers

Mijn stem toch aangepast (eerst simple aangevinkt maar recepten zijn zoals eerder genoemd niet heel snel klaar. Wel veel bijzondere ingrediënten worden gebruikt!)

Maar mijns inziens het beste kookboek; https://www.bol.com/nl/nl/p/zout-vet-zuur-hitte-nosrat-s/9200000085089904/?bltgh=gLeyLjtjRpeVA3nNaEFHlw.2_5.6.ProductImage

Het leert hoe goed te koken ipv recepten te volgen. Heel mooi geïllustreerd en ik pak hem regelmatig erbij om iets op te zoeken! Gelijknamige serie op Netflix is zeker ook een tip. In het Engels is het boek trouwens een stuk goedkoper.

2 likes

Patatje

1 like

Om alvast in de herfstmemesferen te komen:

Als jij op de foto verkleed moest gaan als 1 van de bovenstaande vrouwen. Welke outfit zou dan jouw voorkeur hebben? (Zelf tellen van links naar rechts 1,2,3, etc.)

• 1 grote oorbellen-dame
  • 2 groene muts-vrouw
  • 3 zwarterok-girl
  • 4 panterjurkje-vrouw
  • 5 taupe-dame
  • 6 beigetruijurkgirl
  • 7 mouwmetstreepjesmeisje
  • 8 Louis Vuitton GF
  • 9 brunnetegirl2
  • 10 tassiemetfransjesmeisje

0 stemmers

En welk van deze dingen heb jij?

• truijurk
  • wollentrui
  • Louis vuittonnnetje
  • mutserig
  • over the kneees
  • fallproof hoedje
  • blauwe spijkerskinny
  • niks van dit alles; ik ben uniek

0 stemmers

6 maar vooral omdat ik geen hoed op wil

8 likes

63 likes

Ik word echt agressief als volwassen mensen het woord centjes gebruiken :face_with_symbols_over_mouth:

10 likes

Ik moest echt lang staren om door te hebben dat het niet tig keer precies dezelfde outfit was

5 likes

Hahah ja laatst nog tijdens een vergadering, mijn collega moest het nog even over de centjes hebben. Heb nog gevraagd of hij een peuter thuis had zitten maar neen

3 likes

Niemand. Ik zeg gewoon yo geef koek aan je eerwaarde vriendin. Dan kijkt ie ff moeilijk maar krijg ik wel koek en hoef ik er niet de hele avond aan te denken.

16 likes

Hoe je vriend snacks kan vergeten vind ik wel uitzonderlijk, als ik een verpakking hoor kraken in de keuken heb ik al een pavlovreactie.

27 likes