Stel je persoonlijke vraag #31

Ik vind het echt sneu, bij ons doen ze al vanaf groep 3 de piepjestest. Er wordt ook bijgehouden wie per leerjaar de snelste jongen en meisjes zijn.

Het rapport is bij ons opgedeeld in drie onderdelen, vaardigheid, sportiviteit en inzet. Met sportiviteit wordt dan een beoordeling gegeven over hoe sportief je bent qua winnen/verliezen etc.

2 likes

Ik vind het sowieso echt achterlijk dat er cijfers uitgedeeld worden bij gym. En geef op z’n minst iedereen die aanwezig is en meedoet gewoon een voldoende inderdaad.

Ik stond ooit een onvoldoende voor gym op de middelbare school omdat ik niet kon hoogspringen :sob::woman_shrugging:t2:

26 likes

Ik stond tussen de 5,5 en 6, voor de moeite đŸ„Č

5 likes

ik kan me daar nog zo over opwinden he! Ik moest voor mn eindexamen een verslag voor gym maken, anders kreeg ik mn diploma niet.

Dit was omdat ik 2x naar examengym yoga was gegaan, ipv 1x yoga en 1x skeeleren. Echt fuck you, het zit nog diep

4 likes

Ik heb een keer een 0 voor verspringen gehaald :laughing:

2 likes

Waarom wordt gym op het middelbaar onderwijs niet gewoon afgeschaft? Ik vraag me echt af of het nou een positief effect heeft op de leerlingen, de meerderheid haat het en het is niet alsof die paar uurtjes in de week (hoeveel is het eigenlijk?) Echt je conditie doet verbeteren.

9 likes

Want je sprong achteruit ofzo?

6 likes

Haha, dat kan ik me niet goed meer herinneren. Misschien waren al mijn sprongen ongeldig of zo. Op mijn rapport had ik altijd een 6, omdat ik het wel probeerde, maar gym was (en is) echt mijn minst sterke punt.

1 like

Waarvoor haalde jij (eerder) een onvoldoende bij gym

• Borstwaartsom op trapeze
  • Piepjestest
  • Speerwerpen
  • Saltospringen

0 stemmers

Het gaat toch niet alleen om conditie verbeteren. Ik denk dat dat juist het minst belangrijk is

Maar vooral ook dat je leert om samen te werken en dat je fit blijft (niet elk kind heeft geld voor een sport), en dat je een uitlaatklep hebt als je de hele dag met je neus in de de schoolboeken (of achter een laptop) zit

26 likes

Maar dat is het doel niet, voor zover ik weet. Net als voor zoiets als muziek is het juist goed (vind ik) dat je ook via school met sport en beweging in contact komt in plaats van dat het volledig afhangt van je ouders/opvoeding. En goede LO-docenten zijn echt goud waard in een schoolorganisatie. Die zien vaak als eerste als er wat speelt (eetproblematiek, mishandeling etc.).
Edit wat @Xiomara zegt. En leren verliezen! Had zelf overigens ook een hatelijke gymdocent, maar zie nu dat het ook echt anders kan.

5 likes

All of the above.

11 likes

Ik vind het eigenlijk ergens zo raar dat je met gym bijvoorbeeld moest turnen, ik had dat nooit gedaan en was ook helemaal niet lenig en toen ik een keer verkeerd terecht kwam bij gym heb ik maandenlang niet kunnen sporten en heel lang last van een beknelde zenuw in m’n rug gehad :thinking: of ik ben gewoon lomp

5 likes

Ja ik was vroeger heel sportief maar turnen dat durfde ik gewoon niet. Ik wil helemaal geen tipsalto over een kast doen. Vind dat ook gewoon een sport die gevaarlijk is als je niet weet wat je aan het doen bent.

11 likes

Ik ben ook een keer plat op mijn rug beland vanaf een turntoestel. Dat kan echt slecht aflopen als je totaal niet weet waar je mee bezig bent.

Ik weet ook nog de haat tegen touwklimmen. Echt serieus wie kan dat? Het lukte na 15 jaar gym nog steeds niet en dan wel elke keer moeten proberen en dan snel opgeven want ik bakte er helemaal niks van.

9 likes

@Xiomara @LazySusan ja in snap de intentie wel hoor maar volgens mij heeft het gewoon vaker een negatief effect op leerlingen, maar dat kan ook komen omdat je misschien vaker de negatieve verhalen hoort/ leest.

Sowieso als je erbij stilstaat wat voor activiteiten je moest doen. Wij moesten bijvoorbeeld speerwerpen en kogelstoten hahahahah. Wtf. Stond ik daar met 150cm lang een kogel te stoten. Alsof ik op de Olympische spelen in de middeleeuwen was.

5 likes

Ik ben een keer van zo’n bok/kast gevallen, toen niet zoveel aan de hand, volgende dag naar de bushalte fietsen en dat trok ik niet. Heeeeelemaal buiten adem, kreeg haast geen lucht joh. Zwaar gekneusde ribben. Leuk joh, gym. :+1:t2:

Ik had een gymdocent die vond dat ik niet op de bank mocht zitten bij gym als ik niet meedeed. (Ik had net een operatie achter de rug, dus moest ongemakkelijk en pijnlijker op de grond zitten.) Later moest ik van hem tijdens gym in het ‘straflokaal’ zitten als ik niet mee kon doen, dat weigerde ik waardoor een aardige docent het stiekem toestond dat ik 2 uurtjes naar huis ging.

En toen ik die docentenopleiding deed raakte ik aan de praat met andere stagiaires. En ik lette dom genoeg niet goed op de kleding, waardoor ik de vraag ‘wat vond je het minst leuke vak’ heel hard antwoordde ‘Gym, want ze hielden nooit rekening met kinderen die iets hadden’, terwijl die stagiaire gymdocent werd.

En ook redelijk ouderwets was in de zin van dikke onvoldoende ook als je duidelijk je best deed. :joy:

3 likes

Haha ja tuurlijk kan dat leuk zijn, dat is heel persoonlijk. Ik ga alleen stuk als ik me weer herinner hoe ik daar een kogel stond te stoten. :joy: turnen vond ik dan weer heel leuk, denk sowieso het leukste onderdeel.

2 likes

Gebeurd het eigenlijk nog dat je mag kiezen wie er in je team zitten? Volgens mij hebben best veel kinderen daar ook nare ervaringen aan overgehouden.

1 like