Ik vind het eigenlijk ergens zo raar dat je met gym bijvoorbeeld moest turnen, ik had dat nooit gedaan en was ook helemaal niet lenig en toen ik een keer verkeerd terecht kwam bij gym heb ik maandenlang niet kunnen sporten en heel lang last van een beknelde zenuw in m’n rug gehad of ik ben gewoon lomp
Ja ik was vroeger heel sportief maar turnen dat durfde ik gewoon niet. Ik wil helemaal geen tipsalto over een kast doen. Vind dat ook gewoon een sport die gevaarlijk is als je niet weet wat je aan het doen bent.
Ik ben ook een keer plat op mijn rug beland vanaf een turntoestel. Dat kan echt slecht aflopen als je totaal niet weet waar je mee bezig bent.
Ik weet ook nog de haat tegen touwklimmen. Echt serieus wie kan dat? Het lukte na 15 jaar gym nog steeds niet en dan wel elke keer moeten proberen en dan snel opgeven want ik bakte er helemaal niks van.
@Xiomara @LazySusan ja in snap de intentie wel hoor maar volgens mij heeft het gewoon vaker een negatief effect op leerlingen, maar dat kan ook komen omdat je misschien vaker de negatieve verhalen hoort/ leest.
Sowieso als je erbij stilstaat wat voor activiteiten je moest doen. Wij moesten bijvoorbeeld speerwerpen en kogelstoten hahahahah. Wtf. Stond ik daar met 150cm lang een kogel te stoten. Alsof ik op de Olympische spelen in de middeleeuwen was.
Ik ben een keer van zo’n bok/kast gevallen, toen niet zoveel aan de hand, volgende dag naar de bushalte fietsen en dat trok ik niet. Heeeeelemaal buiten adem, kreeg haast geen lucht joh. Zwaar gekneusde ribben. Leuk joh, gym.
Ik had een gymdocent die vond dat ik niet op de bank mocht zitten bij gym als ik niet meedeed. (Ik had net een operatie achter de rug, dus moest ongemakkelijk en pijnlijker op de grond zitten.) Later moest ik van hem tijdens gym in het ‘straflokaal’ zitten als ik niet mee kon doen, dat weigerde ik waardoor een aardige docent het stiekem toestond dat ik 2 uurtjes naar huis ging.
En toen ik die docentenopleiding deed raakte ik aan de praat met andere stagiaires. En ik lette dom genoeg niet goed op de kleding, waardoor ik de vraag ‘wat vond je het minst leuke vak’ heel hard antwoordde ‘Gym, want ze hielden nooit rekening met kinderen die iets hadden’, terwijl die stagiaire gymdocent werd.
En ook redelijk ouderwets was in de zin van dikke onvoldoende ook als je duidelijk je best deed.
Haha ja tuurlijk kan dat leuk zijn, dat is heel persoonlijk. Ik ga alleen stuk als ik me weer herinner hoe ik daar een kogel stond te stoten. turnen vond ik dan weer heel leuk, denk sowieso het leukste onderdeel.
Gebeurd het eigenlijk nog dat je mag kiezen wie er in je team zitten? Volgens mij hebben best veel kinderen daar ook nare ervaringen aan overgehouden.
We know
Ik had in de onderbouw een oud hockey international als gymdocent en een halve klas vol hockeymeisjes (ben ik wel nog altijd mee bevriend maar toch haha) en die kregen altijd alle aandacht. De kneuzen die niks konden zoals ik, of de alto’s die wel supersportief waren kregen alleen maar gezeik. Dat heeft echt wel bijgedragen aan mijn algehele sporthaat…
Moesten we coopertest doen kwam hij naast me huppelen: ‘Ik kan sneller lopen dan jij rent’. En toen zei ik: ‘Ik ook, maar ik mag van jou niet lopen’
Bij ons werd iedereen genummerd. Iedereen moest naast elkaar op de bank zitten en kreeg je een nummertje. Dus de nummertjes 1 bijelkaar, de nummertjes 2 vormde een groep etc.
Vond dat nog de beste manier
Goed punt, al was ik bang dat ik daarmee direct bij zo’n begeleidingstraject voor aankomende docenten direct zo’n negatieve druk achterliet.
Ik had dit met tekenen. Ik kan dat gewoon niet, laat me met rust!
Nu je dit zo zegt…
Hoe goed zou het zijn als iedereen zich op woensdagmiddag moet melden bij zijn eigen sport. Dus volleybal /hockey/atletiek /basketbal.
Werkt vast veel motiverender. Je kiest je eigen sport en gaat daarvoor, eigen team en geen klasgenoten die niet mee kunnen komen of het niet leuk vinden
Dit hadden wij in de laatste klas van de middelbare school! Dan mocht je gewoon zelf een sport kiezen in de buurt van school. Leukste gymjaar was dat.
Een stel meiden van een andere klas had geregeld dat ze een dansles mochten organiseren, telde het cijfer daarvan niet mee want dat was oneerlijk tegenover de leerlingen zonder ritmegevoel
Even een andere mening dan maar: ik vond gym best leuk. Had ook leuke gymdocenten en de laatste jaren konden we echt uit veel dingen kiezen (bokslesjes, klimmen, zwemmen) in samenwerking met allerlei sportverenigingen en scholen in het dorp.
Ik had wel een hekel aan de piepjestest en de coopertest maar was gek op trefbal en kastiebal (?)
Omdat gym op allerlei vlakken positieve invloed heeft en de jeugd sowieso al veel te weinig beweegt. Ik kan nog veel meer dingen bedenken specifiek, maar ik zal niet de overactieve gymdocent hier gaan uithangen. Vind het alleen vervelend dat zoveel mensen zo’n nare ervaring met gym hebben, dat is iig niet hoe ik leerlingen mijn lessen laat verlaten.
Gingen ze bij jullie dan niet allemaal zo zitten/staan/verwisselen van plek zodat je wel bij je mattie in de groep zat? Maakte hier echt geen verschil. Wanneer leraar dat doorhad kreeg je trouwens ook wel eens expres een ander nummer.
Eigenlijk zouden ze de gym iets moeten aanpassen in hoeverre dat kan. Dat je t eerste jaar alle dingen krijgt. Van turnen tot basketballen enzo. En dat je daarna wat meer mag kiezen. Ik denk dat je kinderen daar meer mee motiveerd. Dan ze pushed om dingen te doen die ze eng vinden of niet goed kunnen terwijl de hele klas toe kijkt.
Wij hadden ook wel eens apparte cursussen enzo zoals kickboxen van een andere leraar. En dan was iedereen heel enthousiast. Verder heb ik t gevoel dat ik heel mn middelbare school tijd moest rennen en springen…