Stel je persoonlijke vraag #31

Ik heb het helaas ook mee gemaakt, ik viel flauw bij de tramhalte en dat ik bij kwam zag ik allemaal voeten over mij heen stappen. Want ja de tram was net aangekomen, boeiend dat er iemand op de grond ligt.

Ook gehad dat ik bijna flauw viel. Als ik dat voel aan komen dan ga ik op mijn hurken zitten. Niemand die ook maar op of om keek.

Andersom ben ik dus eigenlijk altijd wel alert en ga altijd wel even naar iemand toe. Ik zag een keer een vrouw in de tram niet goed worden, ook gevraagd of het wel ging, naar de bestuurder gelopen, met haar blijven praten etc.

Hmmm ja alleen als er al genoeg hulp was? Ik zag een keer een vrouw omvallen met haar scootmobiel bijv., maar daar stond gelijk vijf man omheen om te helpen, toen leek het me niet zo nodig. Heb ook geen EHBO diploma of iets dus heb dan niet het idee dat ik nog wat bij kan dragen.

1 like

Dit doet me denken aan wat een oud-collega eens vertelde. Zij hoorde ergens verderop in haar flat dat iemand tegen haar zin werd meegetrokken een huis in, dus ze belde de politie. De politie daar natuurlijk heen. Kwam dat stel daarna bij mijn oud-collega aan de deur om te vertellen dat het een uitgespeelde seksuele fantasie was. Collega schaamde zich dood, maar ik zou toch echt hetzelfde gedaan hebben (politie bellen dus)

29 likes

Nouja wel eens in het steegje van een drukke winkelstraat gehad dat mensen aan het vechten waren maar ik durfde niet echt iets te doen en mijn telefoon was leeg dus ben snel doorgelopen.

Maar die waren wel echt met elkaar aan het vechten en niet een hulpeloos iemand die in elkaar werd getrapt.

2 likes

Na het uitgaan zag ik een huis dat ze een man aan het optillen /verslepen waren. Die groep mannen leken allemaal ladderzat. Ik durfde niet te vragen of ik kon helpen want laat, donker, vrouw alleen. Heb bij thuiskomst wel het wel 0900 nr gebeld.

1 like

Werd hun fantasie wel lekker realistisch door!

8 likes

Ja bijvoorbeeld een dronken man snachts op een rotonde ofzo. Ik vind het altijd lastig want ‘niet aan mij’ om die dan te helpen. En voel me niet veilig in die situatie.

Ik ben echt in schok door de verhalen hier van mensen in nood, en niemand die kwam helpen.

Totdat ik me bedacht dat ik in een discotheek door een ex-vriendje eens de trap af werd geduwd, en inderdaad, niemand mij toen kwam helpen.

Maar als je het zelf niet durft of de situatie is/voelt onveilig voor jezelf kan je toch ook nog altijd de politie bellen? Dan doe je toch iets wat iemand evt zou kunnen helpen, al is het indirect.

In jouw voorbeeld zou ik het me mezelf bijv onwijs kwalijk hebben genomen als ik een dag later zou hebben gelezen dat daar iemand 's nachts is doodgereden bijv, terwijl het een hele kleine moeite was om (het evt niet-noodnummer van) de politie te bellen. Kans is wellicht maar klein, maar zo redeneer ik in zulke gevallen.

5 likes

Ik heb iemand waarmee ik een ongeluk heb gehad niet geholpen of naar 112 gebeld omdat ik zo in shock was van wat er gebeurt was.
Ik heb mij daar wel heel schuldig over gevoeld terwijl er op dat moment genoeg mensen bij hem waren die hem geholpen hebben.
Voor de duidelijkheid, ik heb geen vluchtmisdrijf gepleegd. Ik stond daar en kon precies niet meer bewegen.

3 likes

ojaa pff hier voel ik me nog steeds naar over, ik liep naar huis en daar langs is een drukke weg dus stonden veel auto’s stil, en een man ging helemaal tekeer tegen een vrouw die uit de auto was gestapt, dat iedereen naar ze keek, dat hij haar helemaal de tering in zou meppen. Er stonden best wel veel mensen te kijken en ik was echt in shock en wilde er eigenlijk naar toe lopen en toen stapte ze in en reden ze weer weg en toen heb ik niet met m’n stomme hoofd er aan gedacht om het kenteken op te schrijven ofzo :upside_down_face:

1 like

Laat jij winterbanden onder je auto zetten?

• Ja, mijn eigen auto
  • Ja, maar ik heb een auto van de zaak/lease
  • Nee, mijn eigen auto
  • Nee, auto van de zaak/lease
  • Ik heb geen auto

0 stemmers

Heb jij wel eens bijzonder veel moeite gedaan om iemand in een noodsituatie/iemand met wie het niet goed ging te helpen?

• Nee nooit de kans gehad
  • Nee nooit gedaan
  • Ja en dat ga ik je nu vertellen zonder humblebrag reacties

0 stemmers

1 like

Ik zat in de sauna mezelf te zijn, en toen ging er iemand out op de trap en die viel met zn hoofd op de stenen tegels
 heb t zelf niet zien gebeuren maar wij zaten op een gegeven moment in t bubbelbad en mijn vriend zo: “hey er is daar iets gebeurd, moeten we ff helpen?”
Ik: “hmmzzz even kijken, naja er staan al wel 6 mensen bij toch?”
Hij: “ja okĂ© fair point”
Ik: kijkt langer “hm maar niemand doet iets ze staan er alleen bij??”
Dus toen toch erheen gegaan om te helpen (met mn handdoekje omgeslagen hahah want mijn badjas was ergens anders), medewerker laten halen enzo, man overeind geholpen, zn hoofd gecheckt op bloed en ff babbelen.

Maar echt bizar hoe snel iedereen weg was toen ik actief ging helpen, en iedereen dus alleen erbij stond te niksen??? Snap daar niets van. Loop dan door, zegmaar.
Sindsdien ga ik altijd vragen of ik kan helpen, ookal staan er al veel mensen bij, want dat betekent dus niks.

13 likes

Ik had een klasgenootje geholpen om uit een paniekaanval te komen. Ze zat naast mij en ik merkte dat haar lichaamstaal veranderde. Het werd stugger. Ik met mijn ruime ervaring aan paniekaanvallen, zag dat het niet goed ging

Zij rende naar het toilet en ik sukkelde er achteraan. Daar ging ze hyperventileren. Ik deed wat ik kon (niet veel) en ging ademhalingsoefeningen doen. Vervolgens even bijgekletst wat er aan de hand was en zoveel mogelijk haar gerustgesteld.

Dat was mijn ‘heldenverhaal’. Niet echt heldhaftig of spannend

14 likes

Nee, heb 4 seizoenenbanden, dus ook geen noodzaak.

3 likes

Ik heb wel mensen geholpen maar ik moet zeggen dat ze niet altijd dankbaar zijn en ik daar een beetje bitter van word, dan denk ik wel eens “dit is niet mijn probleem” maarja als puntje bij paaltje komt zou ik wel weer helpen hoor.

Zo had ik een tijdje geleden een vrouw voor mijn appartement (waar nog 9 andere mensen woonden) die echt hartverscheurend aan het huilen was. Niemand deed wat en toen ben ik gaan vragen of ze ok was. Haar vriend had haar het huis uit geduwd en ze had geen tel/geld bij zich en haar enkel beschadigd dus ze kon niet naar huis lopen. Mijn vriend was weg met de auto en toen heb ik een uber voor haar besteld. Toen heeft ze zich misdragen want ik kreeg een 1 ster rating van die uber en mijn hele score ging omlaag.

In datzelfde appartement werd ook een meisje mishandeld door haar vriend. Ik weet zeker dat iedereen het hoorde want er werd heel hard geschreeuwd en met deuren geslagen, mijn ramen trilden ervan. Toen probeerde zij weg te rennen en zag ik hoe hij haar sloeg en in de garage probeerde op te sluiten (kan niet van binnen open). Toen heb ik de deur open gedaan en geschreeuwd dat hij haar met rust moest laten. Hij kwam toen op mij af rennen dus heb de deur dicht gedaan en politie gebeld.

Meisje zei later dat ik me niet met haar leven moet bemoeien en niet zo dramatisch moet doen :+1:t2:

10 likes

Heb jij als je samen woont met je partner:

• Samenlevingscontract
  • Geregistreerd partnerschap
  • Getrouwd
  • Niks van dit allen

0 stemmers

Mensen die hier met “niks van dit allen” gereageerd hebben, heb je een koopwoning?

• Nee
  • Ja, staat op naam van ons beide
  • Ja, staat op naam van een van ons

0 stemmers

Met een koopwoning waarbij jullie het huis samen hebben is 't namelijk wel heel belangrijk om iig een samenlevingscontract te hebben met een verblijvingsbeding of een testament!

2 likes

Eerste 5 jaar dat we samenwoonden in een gehuurde studio niks geregeld. Toen gingen we een huis kopen en wilden we regelen dat huis en gezamenlijk bezit naar partner zou gaan bij overlijden ipv naar de ouders dus een samenlevingscontract afgesloten. Inmiddels verloofd dus we hebben dalijk het hele rijtje (behalve partnerschap) afgevinkt :grimacing:

1 like