Stel je persoonlijke vraag #31

Ja, wat mij betreft wel. Zie ook het artikel van Onze Taal hierover: een vrouwelijke coördinator / coördinatrice | Genootschap Onze Taal | Onze Taal

Ik ben zelf van mening dat de wat jij ‘mannelijke vorm’ noemt, inclusiever is. En waar kan zou ik een volledig neutrale term gebruiken. Dus bijvoorbeeld: huishoudelijke hulp.

5 likes

Nou ja mensen zijn graag inclusief en jij vond dat ze niet zo moeilijk moesten doen. Je reactie maakte het erger dan dat je in eerste instantie een gendered woord opschreef.

17 likes

Maar die stoffige zaaltjes zijn tegenwoordig de normale zalen of gemeenschapshuizen. De muziek is veel vaker crossover met pop (juist om aan de wensen van de jeugd/musici tegemoet te komen) of gewoon degelijke muziek gecomponeerd voor het genre.

De verenigingen bij wie de jeugd nog wel sterk in aanwas is bewijzen dat het nog werkt. De verenigingen treden veel naar buiten de standaard zaal en werken veel aan nieuwe concepten. Er wordt samengewerkt met andere kunstdiciplines etc.

Het samen musiceren draagt daarnaast op ontelbare manieren bij aan de (sociale) ontwikkeling, al helemaal van de jeugd, maar net zo goed van senioren. Dat komt juist door het groepsgevoel dat bij zo’n vereniging heerst.

Dat nog steeds het idee heerst van “American Bandcamp” snap ik ook wel, maar het is gewoon ontzettend generaliserend, denigrerend en daarnaast totaal achterhaald.

10 likes

Op mijn werk gebruikten ze als stelregel (bij het schrijven van vacature teksten): de neutrale vorm dus zonder vrouwelijke vervoeging (journalist ipv -e, advocaat etc) en dan erachter. M/v
tenzij het woord zelf naar een man verwees:
Meewerkend voorman, dan werd de functietitel compleet omgebouwd (Teamleider bijv)

1 like

Plus, zonder die blazerscultuur heb je zo goed als geen potentiële professionele blazers meer. Hebben we of altijd buitenlandse blazers nodig omdat we alles kapot bezuinigd hebben of anders midi. Hulde aan de gierigheid van onze overheid.

2 likes

Dit! Wat heb je dit goed omschreven.
Zelf zit ik bij een fanfare in een klein dorp maar staan we erg goed aangeschreven in de regio. Niet om ons niveau, maar om het groepsgevoel wat we uitstralen, het enthousiasme. Muziek maken met elkaar is enorm waardevol, en zoveel meer dan maar wat liedjes met elkaar spelen. Ik vind hoe jij het omschrijft heel denigrerend @anon18050057 . Duidelijk dat je niet weet hoe het er in die cultuur aan toe gaat :blush:

2 likes

Ik vind het wel echt jammer dat hier niet echt een vanuit huis cultuur is met samen muziek maken en dansen. Althans niet bij mij. Ben best jaloers op Ieren, zigeuners en gewoon iedereen in welke land/film dan ook die dat wel heeft. Lijkt me zo gezellig. Als dat er meer zou zijn dan leeft het ook veel meer onder de mensen en is vanuit de politiek ook meer interesse.

En @TantePollewop bedankt voor je uitleg. Vind de muziek altijd wle leuk en gezellig maar er op zitten (?) lijkt me niks. Maar als ik je bericht zo lees is het een stuk moderner geworden dan wat ik nog voor ogen had. Al ken ik zelf amper jongeren die dit doen. In dat opzicht kan ik mij @anon18050057 dan ook wel voorstellen.

1 like

Omdat ze je in suffe kleding op zondagochtend uit je bed blazen om onbekende redenen

7 likes

Tegenwoordig merk je echt dat jeugd veel minder hobbies wil hebben die om (bijna) dagelijkse discipline vraagt. Je zal toch echt thuis ook op dat instrument moeten studeren om te leren spelen. Daarnaast willen ouders dat ook vaak minder want a- geluid b-soms moeten ze hun kinderen motiveren om te studeren.

Ook blijft bij de ouders het beeld kleven dat kinderen vooral iets hebben aan sport. Of zwichten de kinderen voor de druk van de hockeyende of voetballende klasgenootjes.

Sport of muziek is niet per definitie beter, maar muziek wordt vaker als inferieur gezien aangezien tegenwoordig alles tegen een lat van prestaties en goed te meten resultaten wordt gelegd. Het zou gewoon enorm helpen dat een kind de hobby mag uitoefenen waaraan het echt behoefte heeft, zonder druk van buitenaf. Dit kan overigens ook betekenen dat er ouders zijn in Oud-Zuid die hun kind kosten wat het kost laten raggen op een cello/piepen op een fluit, terwijl het kind beter af is op basketbal of honkbal. Of op een schilderclubje.

6 likes

Die 1a 2x per jaar zijn waarschijnlijk processies dus dan moet je de plaatselijke kerk even aankijken.

1 like

Ik las dit alsof het over blazers het kledingstuk ging en mijn hoofd ging echt zo :exploding_head::exploding_head::exploding_head:

10 likes

Verpleegster/verpleger is achterhaald.
Zowel mannen als vrouwen zijn verpleegkundigen.

21 likes

Ik vind het juist irritant dat veel organisaties (doel dan nu op de zorgsector) altijd standaard “stagiaire” gebruiken (en niet stagiair). :upside_down_face:

3 likes

Gebruik creme fraiche ipv bechamelsaus. Ik ben te lui om een roux te maken

Ja klopt dit bedoel ik :slight_smile:

Maar dat is een hele andere smaak?!

9 likes

Vind jij het storend als “hoogopgeleide mensen” grove taalfouten maken?
Zoals de/het/een, of die/dat, of ik wordt.
Dus niet “te veel” of “teveel” in de verkeerde context verkeerd gebruiken

• Ja
  • Nee
  • Anders

0 stemmers

(Context: discussie in de familie app dat het toch niet kan dat iemand die vwo en daarna meer dan 6jr universiteit erop heeft zitten dat soort fouten maakt. Ging over artsen/advocaten/psychologen etc).

Ik vind het alleen storend als je beroep ook iets met taal te maken heeft. Verder ieder zijn talenten hoor, kan me er niet druk om maken.

22 likes

Ja ik weet ook niet goed wat ik nou dan met hoogopgeleid bedoel :joy:? Want flut term. Maar goed, daarom het stukje context voor het idee van de groep die bedoeld werd :sweat_smile:

Edit: oh ik reageer op iets wat weg is haha

Mwa, het is lichter dan bechamelsaus. En minder lobberig, maar je merkt er niet veel van in een lasagne