Stel je persoonlijke vraag #31

Doe jij soms routine checks bij de huisarts ook al voel je je niet ziek?

  • Ja
  • Nee

0 stemmers

En ga je wel eens met je huisdier zomaar voor een check naar de dierenarts ookal heeft die niks nodig en lijkt die niet ziek?

  • Ja
  • Nee
  • Heb geen dieren

0 stemmers

3 likes

bij een pinautomaat bij mij in de buurt wel

1 like

Je moet toch sws 1 keer per jaarxnaar de dierenarts?

5 likes

Niet bij de huisarts maar omdat ik bloeddonor ben word wel 3x per jaar bloeddruk en hemoglobinegehalte gemeten. Dat (bloeddruk meten) voelt wel fijn omdat er hart- en vaatziekten voor komen in mijn familie

Elke drie maanden naar de hematoloog voor mijn sikkelcelanemie.

1 like

Niet echt naar de huisarts, maar 1 x per jaar/ 2 jaar vraag ik een bloedprikformulier en laat ik even mijn cholesterol/ suiker/ B12 etc even checken.

2 likes

Echt knuffelen niet, maar net zoals @Zemraluani hou ik wel echt van :dizzy: aanraken :dizzy: en een beetje op iemand hangen / liggen. Meeste van m’n vriendinnen helaas niet, echt jammer. Maar m’n zus gelukkig wel en een goede vriend van me ook. Maar hij is vet gespierd dus dat ligt niet zo heel lekker. :sob:

4 likes

Jesus wtf we zijn geen Oprah, die deed dat volgens mij altijd. Zou daar alleen maar bang van worden.

Anoniem,
Ken jij iemand persoonlijk met een eetstoornis of iemand die dat heeft gehad?

  • Nee
  • Ja
  • Ja, ikzelf

0 stemmers

1 like

Zijn routinechecks bij de huisarts een ding? Nooit van gehoord. Wat checken ze dan?

3 likes

Ik had wel ooit een collega die dat regelmatig deed (hij kwam niet uit Nederland) . Liet hij zijn bloed checken, foto’s etc etc… Kwam van een koude kermis thuis toen hij dat even bij een huisarts in Nederland ook wou laten doen.

1 like

Waarom zou dat moeten?

1 like

Ja, ik bel dan gewoon met de assistent. Geef aan wat ik wil checken (natuurlijk niet absurde waarden) en dan krijgt ze akkoord van de arts en krijg ik digitaal een formulier.

Moet wel zeggen dat ik dit deels doe omdat ik ook een extreem lage B12 heb gehad, en er ook diabetes in de familie zit. Dus ben dat liever voor.

Ik zou het eigenlijk wel goed vinden als dat preventief wat meer zou kunnen in Nederland. In sommige andere landen is dat veel gebruikelijker. Een vriendin die in Belgie woont doet al vanaf veel jongere leeftijd dan 30 jaar bijvoorbeeld uitstrijkjes ter controle bij de huisarts en ook wel eens bloedonderzoek om te kijken of ze tekorten heeft. (En niet per se omdat daar dan een duidelijke aanleiding of klachten voor zijn). Zou je op die manier niet eerder achter eventuele zaken kunnen komen? We hebben natuurlijk wel bevolkingsonderzoek in Nederland voor baarmoederhalskanker, borstkanker en darmkanker. Dat vind ik ook super goed!

1 like

Oh ik ben ook echt pro eerder een uitstrijkje! Ken nu al een aantal die met 30 de eerste deden en dan op pap 4 zaten, waaronder ikzelf

10 likes

Niet iedere huisarts doet dat en vond het zelf wel chill om mn hond te laten wegen en nakijken

Dit heeft medisch gezien echt geen toegevoegde waarde. Er komt heel weinig uit, en kan op meerdere manieren juist gevaarlijk zijn: kan bv zijn dat je na zo’n screening een soort ‘met mij is alles goed’ gevoel krijgt en als je daarna klachten ontwikkeld minder snel naar de arts gaat. Maar ook andersom, allemaal onnodige diagnostiek/trajecten met vals positieven bv. Risico op overbehandeling. En idd gezien hoe bizar druk de Nederlandse huisartsen het nu al hebben ben ik echt zwaar tegen haha.

21 likes

Thanks voor je reactie, over de punten die jij zegt had ik niet zo nagedacht, goede en interessante toevoeging! Als zoiets ‘normaler’ zou zijn zou ik er ook voor zijn dat er dan ook extra mensen zouden werken in huisartsenpraktijken die dat zouden doen hoor. De werkdruk zou wel te doen moeten blijven natuurlijk!

1 like

Gebeurt allemaal in 1 keer bij mn dierenarts. Super chill

Je niet laten vaccineren tegen Covid (zonder medische reden etc.) is egoïstisch

  • Ja
  • Nee

0 stemmers

1 like

Nu nog bang zijn voor het vaccin door verkeerde informatie is gewoon dommigheid. Er zijn zoveel verschillende ingangen om de juiste informatie te krijgen. Dat die mensen zelfs dat niet op kunnen brengen, vind ik al egoïstisch.

25 likes